recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp min søster - ny laptop.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp min søster - ny laptop.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SirTofting Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp min søster - ny laptop.
    Sendt: 26-August-2010 kl. 15:39
Hejsa.

Min søster står og skal ha skiftet hendes 3 år gamle Medion skrummel ud med en ny. Da hun er ikke er noget teknisk vidunder, har hun bedt mig om at hjælpe, da jeg trods alt ved lidt mere om computere end hun gør :) 

Hun skal primært bruge den til studiebrug og til at se lidt film på (og her snakker vi ikke noget vildt HD noget e.l. ) Jeg ved at hendes præferencer er følgende:

- den skal være holdbar. Dvs. mærker som er kendt for ikke at gå i stykker hele tiden, og gerne have en lang levetid. Jeg har undersøgt lidt rundt på nettet, og læst mig til at ASUS, Toshiba og Lenovo skulle være ok i denne kategori.

- den skal ikke være for stor og tung. Dvs skærmstørrelse i 13"-15" kategorien. 

- prisen er max 4500 kr. Ved dog at jeg godt kan presse hende op til 5k, hvis der er signifikant forskel på kvaliteten. (Men dvs ingen MacBook, Sony Vaio, eller ASUS UL-serie.... desværre)

- og sidst  ved jeg at den godt må være lidt flashy. Dvs. i hvid, blank sort, børstet alu eller noget i den stil. Det er ikke et must, men ved hun vil synes at det vil være fedt. 

Håber I kan hjælpe :)

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 11:53
NU har jeg selv surfet lidt mere rundt på nettet, og har fundet lidt forskellige maskiner der kunne være interessante. 

Har blandt andet set på Lenovos Thinkpad Edge. De bliver lavet i lidt forskellige versioner, og den største forskel er processoren. Versionerne er Core 2 Duo, Turion Neo X2 mobile processor og Athlon Neo X2.

Er der nogen der kan fortælle mig lidt om, hvad der er noget værd, og hvad man evt. skal holde nallerne fra??
Til top
pdrhan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2007
Point: 1343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 12:06
Jeg ville vælge den med core2duo intel processor:
Lenovo IdeaPad U350 2963
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 14:15
Husk også et løst dvd-drev, hvis hun skal installere noget. Der er vist ikke drev i ret mange 13" modeller på ca. 1,5 kg.

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Husk også et løst dvd-drev, hvis hun skal installere noget. Der er vist ikke drev i ret mange 13" modeller på ca. 1,5 kg.

Ja det har du ret i. Har lige talt med hende, og hun vil ha drevet indbygget i computeren, så vi er oppe i 14"-15,6" størrelsen. 
Hun er også gået med til en pris på 5k, så det hjælper lidt på det. 

Har set lidt nærmere på ASUS, og jeg ved at folk er ret glade for UL-modellerne. Men hvad med de andre? Har set på en ASUS X52F (som jeg tror er ret ny) og en ASUS K50ID.

Nogen der har noget input omkring disse??
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af SirTofting SirTofting skrev:

Ja det har du ret i. Har lige talt med hende, og hun vil ha drevet indbygget i computeren, så vi er oppe i 14"-15,6" størrelsen. 

Har set lidt nærmere på ASUS, og jeg ved at folk er ret glade for UL-modellerne. Men hvad med de andre? Har set på en ASUS X52F (som jeg tror er ret ny) og en ASUS K50ID.

Efter specifikationerne har den først det hurtigste grafikkort, og den anden er nyere (i3 og dual layer dvd brænder).

Men jeg kender ikke de andre ASUS modeller. Kun UL30. 
Hvis et kg mere ikke betyder noget, så får din søster endda en billigere pc ved at gå op i størrelse.

Prøv også at kigge på andre pc'er hos www.laptops.dk - man kan tit finde et godt tilbud dér på en udgået model.

På den anden side - Er det nødvendigt med drev i pc'en i 2010? Der er www.dropbox.com/ hvor man kan overføre filer på op til 2 GB gratis. Så har man kun brug for et drev, når der skal installeres programmer. 

Redigeret af Brixen - 28-August-2010 kl. 20:14
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 20:44

Efter specifikationerne har den først det hurtigste grafikkort, og den anden er nyere (i3 og dual layer dvd brænder).

Men jeg kender ikke de andre ASUS modeller. Kun UL30. 
Hvis et kg mere ikke betyder noget, så får din søster endda en billigere pc ved at gå op i størrelse.

Prøv også at kigge på andre pc'er hos www.laptops.dk - man kan tit finde et godt tilbud dér på en udgået model.

På den anden side - Er det nødvendigt med drev i pc'en i 2010? Der er www.dropbox.com/ hvor man kan overføre filer på op til 2 GB gratis. Så har man kun brug for et drev, når der skal installeres programmer. 

Tak for svaret :)

X52F er nok den mest interessante, da grafikkort ikke rigtigt betyder noget for hende. Har spurgt hende igen, og hun VIL have drevet siddende i computeren. Hun er ikke særlig teknisk, så det andet vil være for besværligt for hende..... Men noget helt andet, så vil jeg da selv benytte mig af dropbox.com, så tak for det :)

Hendes nuværende skrummel vejer over 3 kg, så alt er en forbedring :)

Hvis det bliver en ASUS bliver det nok X52F, men hører gerne mere omkring den!!! (Er godt klar over den ikke har været på markedet længe)
Har dog også set på UL50AT

MEN... kan ikke helt finde ud af det med netværket i den.... det står bare at den har en netværksadapter.... hvad betyder det i forhold til de andre???

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 21:19

Hendes nuværende skrummel vejer over 3 kg, så alt er en forbedring :)

Hvis det bliver en ASUS bliver det nok X52F, men hører gerne mere omkring den!!! (Er godt klar over den ikke har været på markedet længe)
Har dog også set på UL50AT

MEN... kan ikke helt finde ud af det med netværket i den.... det står bare at den har en netværksadapter.... hvad betyder det i forhold til de andre???

UL50At ser sk...godt ud i aluminium;
http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=nXBFoGZTyXxrbmmV

På hjemmesiden står der dette om netværk:
Built-in Bluetooth™ V2.1+EDR (valgfrit)
10/100/1000 Base T
Intel® WiFi Link 1000
Integrated 802.11a/b/g/n

Dvs. der er gigabit netværk med kabel og n trådløst. Det er det nyeste og hurtigste der findes, så der skulle ikke være noget galt dér.
Men der er ikke mange der har en n router, undtagen hvis man selv har sat én bag ved adsl-modemet. 
De allerfleste routere fra internetudbyderne har kun g = 54 Mbit/sek., hvor n = 300 Mbit/sek. men pc'en er bagud kompatibel.

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 21:35

[/QUOTE]

UL50At ser sk...godt ud i aluminium;
http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=nXBFoGZTyXxrbmmV

På hjemmesiden står der dette om netværk:
Built-in Bluetooth™ V2.1+EDR (valgfrit)
10/100/1000 Base T
Intel® WiFi Link 1000
Integrated 802.11a/b/g/n

Dvs. der er gigabit netværk med kabel og n trådløst. Det er det nyeste og hurtigste der findes, så der skulle ikke være noget galt dér.
Men der er ikke mange der har en n router, undtagen hvis man selv har sat én bag ved adsl-modemet. 
De allerfleste routere fra internetudbyderne har kun g = 54 Mbit/sek., hvor n = 300 Mbit/sek. men pc'en er bagud kompatibel.

[/QUOTE]

Ja den ser rigtig godt ud.... :) 

Er ret sikker på at hendes router kun er 54 Mbit/sek, men det skulle ikke betyde noget?

Jeg kan se på edbpriser.dk at den forhandles hos Føniks Computer, som også ligger i Århus, hvor min søster bor. Jeg ved det er vigtigt for hende, at hun kan aflevere den et sted i nærheden, hvis der skulle være problemer :)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 21:38

X52F kan jeg ikke finde på Asus's hjemmeside, så jeg tror at det er en model, der er lavet specielt til komplett.dk 
Det er ikke sikkert at jeg gætter rigtigt, men de modeller komplett har, som jeg ikke kan finde hos Asus, er også dem komplett har flest af på lager Wink
Det gør dem ikke dårligere, men billigere. Komplett har sikkert forlangt at der skulle barberes 500 - 1000 kr. af udsalgsprisen, og så er der lavet en ny model, der opfylder det krav. Komplett er en af de største forhandlere i Norden.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 21:48

Er ret sikker på at hendes router kun er 54 Mbit/sek, men det skulle ikke betyde noget?

Nej, pc'en kender alle standarder, og forbinder med den højeste fælles hastighed, som er 54 Mbit/sek.

Det kan endda være at pc'en har lettere ved at holde max hastigheden - jeg har tit været ude for at en pc med g = 54 ikke altid forbinder med 54, men noget lavere.

Max hastighed kan tit kun holdes i medvind og uden møbler og vægge imellem Big smile

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 10:46

X52F kan jeg ikke finde på Asus's hjemmeside, så jeg tror at det er en model, der er lavet specielt til komplett.dk 
Det er ikke sikkert at jeg gætter rigtigt, men de modeller komplett har, som jeg ikke kan finde hos Asus, er også dem komplett har flest af på lager Wink
Det gør dem ikke dårligere, men billigere. Komplett har sikkert forlangt at der skulle barberes 500 - 1000 kr. af udsalgsprisen, og så er der lavet en ny model, der opfylder det krav. Komplett er en af de største forhandlere i Norden.

Ahhh spændende :) Måske man lige skulle have fat i komplett.dk :)

Har set lidt nærmere på de to ASUS-maskiner, og det er jo egentlig ikke fordi der er den store forskel på dem. Det eneste mærkbare med relevans er processoren. Kan se at UL50AT har Core 2 Duo, og X52F har Core i3, så X52F burde være bedre.... eller hvad??

Selvom jeg er rimelig hooked på at hun skal købe ASUS, er jeg selvfølgelig nødt til at se lidt på andre alternativer. Har set på disse tre Lenovo-maskiner. 

To af dem er jo egentlig den samme computer, men den ene har core i3 processor og den anden har core i5. Er der meget stor forskel på disse to?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu