recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Heat pipes i løssalg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHeat pipes i løssalg?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Emne: Heat pipes i løssalg?
    Sendt: 05-September-2010 kl. 00:47
Jeg har været i gang med at skille et HFX mini i småstykker og er løbet ind i et problem. Tidligere ejer har ikke just været god til at bukke disse heat pipes, så disse er bukket flade, hvilket gør dem aldeles ineffektiv. Jeg skal således ud efter nogle nye, men hvor?

Jeg skal bruge nogle i 6 mm. diameter med en længde omkring 20 cm.  HFX har en online  butik, men de koster gud hjælp mig ej 70 kroner stykket +  fragt, så det løber hurtigt op.

Alternativt har jeg kigget på at købe 10 meter kobberrør hos VVS-manden for nogle få hundrede og lave nogle selv, som jeg istedet fylder med enten demineraliseret vand eller mineralolie - her fyldes de så helt op og svejses lukket. 

Nogle som har nogle gode idéer? - Selv har jeg kigget på Zalman's harddisk-køler som kan fås til 8 dollars, som indeholder en del heat pipes, men de virker svære at pille ud og virker for korte.

Bonus: Nogle som ved hvor jeg kan købe 2 små LED-dioder til et print? - HFX mini kommer standard med en rød og en grøn diode, men jeg vil gerne have skiftet dem ud med eks. blå, som vil klæde det sorte kabinet en del bedre (imo).
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 01:48
Hvis du ikke kan få fat i rigtige heat pipes er det en bedre ide at bruge massive kobberstænger, da kobbers varmeledningsevne er en hel del bedre end vands.

se evt her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne

Ellers kan de laves sådan her, hvis du tør :-)

http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=LU4eynU6R-8

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 05-September-2010 kl. 01:54
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 01:52
Hej tvkartoffel

Det er jeg udemærket klar over, men jeg frygter at 6 mm solid kobberrør er for omstændigt at arbejde med. Jeg skal nemlig bøje det til så det kommer til at passe, se fx. dette billede af en som bygger en PC i samme kabinet:

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 01:53
Se edit oven for.

Ellers kan de vel købes vis HFX?

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 05-September-2010 kl. 02:12
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 02:30
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

...
Bonus: Nogle som ved hvor jeg kan købe 2 små LED-dioder til et print? - HFX mini kommer standard med en rød og en grøn diode, men jeg vil gerne have skiftet dem ud med eks. blå, som vil klæde det sorte kabinet en del bedre (imo).
Billig + levering dagen efter

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 10:33
De kan købes hos Conrad http://www.conrad-international.com/ søg på "heatpipes"

De er dog lidt dyre synes jeg. Har ikke lige fundet nogle sider herhjemme hvor de kan købes i løssalg. Kunne nemlig godt bruge nogen selv.

Redigeret af bibihest - 05-September-2010 kl. 10:34
Til top
LarsenLP Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-August-2008
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 11:07
http://www.keep-silent.de/Cooling-Material/Heatpipes:::30_31.html koster 6 mm heatpipes (som bruges til CPU-køleren i HFX kabinetter) lige knap € 6 for 25 cm...

Overvejer selv at købe et sæt nye, når jeg for 4. gang opgraderer hardware i mit HFX kabinet - og skal (om)bukke alle heatpipes :-)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 22:04
Jeg har fundet en anden løsning. Jeg gør brug af min far er mekaniker. På hans arbejde har de bremseslanger lavet i næsten solid kobber i 6 mm (1½ mm indre) diameter Jeg har fået lov til at købe ca. 2 meter for en 50'er.Tongue
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 22:15
Snedigt! Skriv da lige når du har nogle temps!
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Snedigt! Skriv da lige når du har nogle temps!

Jeg skal nok skrive når jeg får det hjem. Er selv meget spændt på hvordan det kommer til at gåWink

Jeg tror dog jeg skal bruge et par timer med noget lapping-udstyr, for køleblokkene til systemet (Som er lavet af HFX) er MEGET dårligt udarbejdet. Køleblokken er skæv af pommern til og ridset. Der kan nemt vindes lidt bare lidt knofedt. måske kaster jeg mig også ud i at lappe CPU'en.

For dem som ikke ved hvad lapping er, så er det at udjævne overfladen, hvilket øger kontaktfladen mellem køler og CPU og mindsker dermed nødvendigheden for kølepasta. Tit er der op til 5 grader at hente. Gad vide hvad det betyder i et passivt kølet system?
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 09:00
Du kan da helt sikker vinde lidt grader der. Tror dog jeg ville have det svært med at gå igang når man sidder med sandpapir i den ene hånd og en cpu i den anden :)

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 09:18
Hvordan har du tænkt dig at lave dem og hvad vil du hælde i? Har før overvejer at lave dem selv, men jeg tror ikke helt på at det bliver specielt godt i forhold til nogle købte. Har endnu ikke set nogen lave noget der så bare halv fornuftigt ud. Det har oftest lignet noget "klyt og klamp".

Så en lille gennemgang hvordan du har tænkt dig at gøre det ville være fint :)

Specielt hvordan du har tænkt dig at få vakuum og samtidig gøre det tæt.

Redigeret af bibihest - 14-September-2010 kl. 09:36
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu