recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Musik i flere kanaler end 2?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMusik i flere kanaler end 2?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Emne: Musik i flere kanaler end 2?
    Sendt: 10-September-2010 kl. 15:16
Hvad er jeres holdning til 5-1-kanals musik? 

Den meste musik – især akustisk – lyder bedst i stereo, hvor man kan få illusionen af, at bandet eller solisten spiller foran én – også selvom det undertiden kan lyde som om, trommeslageren har meget lange arme. Og med orkestermusik skal man forestille sig at sidde i koncertsalen og høre orkesteret oppe på scenen. 

Derfor foretrækker jeg også stereo til meget musiklytning, og har da også et kombineret surround og stereo-setup. 

Men så er den elektroniske og mere eksperimenterende genre. Her kan det virke overvældende med lyde, der kommer bagfra, eller lydtapeter der fylder og omkranser hele stuen. 

Jeg er vokset op med Pink Floyds Dark Side of the Moon i stereo, men nyder altså i dag at høre den på SACD i 5.1, og synes det er fantastisk med surroundoplevelsen med alle urerne, der ringer i Time, kasseapparatet i Money og ikke mindst helikopterne og lyden af skridt i Breathe. 

Og når man hører baggrundsmusik, virker det faktisk også rigtigt godt med 5.1 fordi musikken ligesom befinder sig i hele rummet. 

Hvad mener i?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 15:20

Jeg har altid Reciveren i Prologic, det giver en lignende effekt på musikken.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 15:21
Jeg har en del Porcupine Tree 5.1 musik, og det lyder godt.

Mht. orkestermusik, vil 5.1 så ikke også være en fordel? En koncertsal er ved ikke lyddød i resten af rummet.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg har en del Porcupine Tree 5.1 musik, og det lyder godt.

Mht. orkestermusik, vil 5.1 så ikke også være en fordel? En koncertsal er ved ikke lyddød i resten af rummet.

Jo, men undertiden lyder det lidt mærkeligt i Prologic, fordi decoderen tror, at nogen anslag skal spilles i bagkanalerne, men det giver en fin rumfornemmelse.

Redigeret af dreamz - 10-September-2010 kl. 15:32
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 16:16
Quoter du ikke den forkerte?

Jeg taler om 5.1 mixet musik afspillet i 5.1.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Quoter du ikke den forkerte?

Jeg taler om 5.1 mixet musik afspillet i 5.1.

Både og ;-) 5.1 mixet orkestermusik afspillet i 5.1 kan lyde fantastisk, hvis det er mixet med respekt.

Desværre er det en forsvindende lille del af min musiksamling, som er native 5.1 og derfor dekoder jeg af og til - som Radiomanden -  musikken med Prologic, og det kan nogen gange give nogle utilsigtede resultater.
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvad er jeres holdning til 5-1-kanals musik? 

Den meste musik – især akustisk – lyder bedst i stereo, hvor man kan få illusionen af, at bandet eller solisten spiller foran én

Det udelukker 5.1 jo ikke. Det kommer helt an på hvordan det er mixet. En del DVD-Audio og SACD surround albums er mixet netop så man har kunstneren foran sig, mens resten af højtalerne udnyttes til at skabe det rum som der spilles i.
Den største bonus ved DVD-A/SACD er for øvrigt (iflg. min mening) ikke den højere opløsning som disse er optaget i, men derimod teknikernes entusiasme m.h.t. at fremskaffe de originale indspilninger, restauration og deres forsøg på at bibeholde kvaliteten hele vejen igennem processen til det færdige produkt.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu