Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Nettossen
Super bruger
Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
|
Emne: Nybyggeri, Privat. Sendt: 28-September-2010 kl. 14:16 |
Hej allesammen.
Jeg går (stadig) med tanken om at bygge nyt hus, - men da byggegrunden nu er fundet, er det hele ved at komme rimelig tæt på. 
Jeg vil i den forbindelse gerne "centralisere" al det teknik, der overhovedet kan centraliseres.
Min forestilling er, at jeg får én central lydforstærker (multirum), hvorfra der trækkes højttalerkabler til alle de pågældende rum, hvorfra der ønskes lyd (via indbygningshøjttalere).
Til denne kan så tilsluttes musikserver (NAS), radiotuner, TV-lyd, DVD-afspiller osv.....
Derudover vil jeg gerne have Video-distribution på samme måde (HD), - altså en central forstærker/afspiller, - hvorfra der så trækkes kabler (HDMI?) til hver skærm i huset. Til denne kan der så tilsluttes DVD-optager, film-server osv.
Betjeningen skal foregå via bærbare fjernbetjeninger, - jeg er ikke meget til store/(grimme) keypads, - evt. betjening via diskrete LK-kontakter via IHC hvis muligt. 
Efter at have snakket med forskellige "eksperter" på byggemesser og lignende, er jeg noget frem til, at mine ønsker kan opfyldes med:
Russound CAA66, - lyd til 6 rum
Russound Videomatrix - billede til 4 rum
NEVO remote, - enten Q50 eller S70
Derudover formentlig IHC, - så jeg kan koble lyden på alm. Laurits Knudsen kontakter.
Ovennævnte vil (uden IHC/Højttalere/kabler) beløbe sig i ca. 50.000 DKK.
Er dette umiddelbart et godt setup? Og hvad vil I anbefale til audio/video kabling? 
Og ved I, om jeg kan bruge en alm NAS (f.eks. Buffalo Linkstation) som musikserver?
Er der andet, jeg skal være opmærksom på?
På forhånd mange tak for feedback. 
Mvh Chris
|
 |
confused
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 14:34 |
Årh jeg eeeeelsker bare bærbare fjernbetjeninger
Nej seriøst, så er jeg en lille smule misundelig på din situation. Fedt at kunne bygge det hele op fra bunden.
Har du overvejet at sætte et mediecenter op til styring af tv, og tv distribution i hjemmet ? og naturligvis til distribution af resten af medierne.
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
Nettossen
Super bruger
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 14:39 |
Ha ha, touché....
Jeg har pt. et mediecenter, - med indbygget DVB-C tuner. Jeg synes, det er meget trægt at skulle tænde det hver gang, jeg vil se TV (kan selvfølgelig undlade at slukke, men det gør jeg altså).
- og jeg synes måske ikke, det virker så "lækkert", som jeg formoder, den foreslåede opsætning vil?
Mvh Chris
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 14:49 |
Havde jeg infrastrukturen til det, ville jeg placere en monstermaskine til al håndtering af mine medier, inkl. et antal tunere til optagelse / timeshifting / livestreaming af tv, i mit teknikrum.
Derudover ville jeg anskaffe et antal klienter, enten små pc'ere til afvikling af medierne, eller extendere som f.eks xbox360 til windows mediacenter, eller de nye klienter til sagetv.
Klienterne ville jeg også lade stå i teknikrummet, og så sørge for at distribuere signalet ud til de enkelte rum via hdmi extendere (f.eks en extender med ir øje)
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
Nettossen
Super bruger
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 14:53 |
Hov hov, - sænk lige tempoet.... 
Jeg er meget ny i de her game, - tunere/timeshifting/klienter osv. er mange nye ord på en gang.
- kan du uddybe?
Kan "dit" setup noget, som jeg ikke vil kunne med "mit"?
Mvh
Chris
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:14 |
Nu focuserer jeg meget på selve tv / videodelen, og kan heller ikke bidrage med noget fornuftigt vedr. dit setup mht. musik, eller dit IHC anlæg.
Men sådan som jeg har sat det hele op i dag, har jeg sådan set en pc ved hvert eneste tv / anlæg i huset.
Det jeg kan her, er at jeg, uanset i hvilket rum jeg sidder i, kan se, eller høre nøjagtig de samme ting. Jeg kan se live tv, jeg kan pause tv, og jeg kan sætte optagelser igang, uanset hvilken kanal det handler om. Dette kan også gøres fra flere steder samtidig, så f.eks kan konen se en tv kanal i det ene rum, mens ungerne ser andre tvkanaler andre steder, og kan pause signalerne, eller skifte over til andre medier fuldstændigt frit.
Min eneste "ulempe" i det setup, er jo at jeg skal have en lille boks stående i hvert rum. Det var det jeg ville foreslå at man undgår med en hdmi extender. De kræver dog typisk 2 netkabler pr. stk.
Nu sagde jeg, at jeg ikke kunne bidrage med noget mht. musikken, men mine små bokse er jo også koblet sammen med anlægget, og jeg styrer musikken med en ipod touch, en iphone, eller f.eks en smartphone som HTC Desire.
|
|
 |
Nettossen
Super bruger
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:22 |
Aha, - det er sgu noget af en udfordring at sætte sådan et system sammen....
Jeg har pt. Sonos i flere rum, - henter musik fra en NAS på loftet, - og styres via iPod/iPhone.
I det nye hus vil jeg dog gerne have, at hvis jeg f.eks. vil se en DVD, ja så skifter TV til det rigtige input, DVD-afspilleren tænder og lydinput skifter ligeledes (og gerne med surround i stuen).
- og det kan jeg vist ikke med Sonos.....
Mvh
Chris
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:33 |
He he - ja, men det er da en feeeed udfordring. Jeg tror sgu også snart jeg vil bygge hus
Jeg har prøvet løsningen med Sonos / ipod touch - det funker bare ! det kører næsten lige så godt med styringen af noget software på en pc. Dog kan man ikke synkronisere musikken, hvis den skal køre samtidig i flere rum.
Det her med at få tv'et til at skifte signalkilde osv, kan man indbygge i f.eks Logitech Harmony's serier.
EDIT : mit tv har jo faktisk altid kun én signalkilde, som er mediecentret. Tuneren i tv'et bliver ALDRIG brugt længere.
Redigeret af confused - 28-September-2010 kl. 15:34
|
|
 |
Nettossen
Super bruger
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:40 |
Har faktisk en Harmony One, - men den er jeg godt nok ikke særlig stolt af, - det tager evigheder (og som regel mange tryk) før mediecentret registrerer, hvad jeg forsøger at gøre....
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:45 |
Jeg begynder at forstå hvorfor du ikke gider bruge mediecentret
Hvordan får du knyttet Harmony'en sammen med mediecenter softwaren ? jeg har gode erfaringer med EventGhost.
|
|
 |
Nettossen
Super bruger
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:48 |
Jeg er som sagt langt fra nørde-ekspert på området, - faktisk var mit hjemmebyggede mediecenter den første PC, jeg så det indvendige af, - og det blev kun bygget med hjælp fra svigerfar....
Jeg købte et kabinet med indbygget IR-øje (kan ikke huske hvad det hed), - og jeg mener, softwaren hedder iMon?
Mvh Chris
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:55 |
Hele området omkring fjernbetjeninger er jo et stort kapitel for sig. Jeg bruger MCE fjernbetjeninger til styring af alt på tv'et.
|
|
 |