Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
9-ck
Bruger
Oprettet: 20-April-2008
Status: Offline
Point: 130
|
Emne: Asrock Vision 3D Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 15:35 |
|
 |
9-ck
Bruger
|
Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 19:21 |
|
 |
DeZ
Ny bruger
Oprettet: 06-Oktober-2010
Point: 10
|
Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:30 |
Synes den er rimelig overkill for det du skal bruge den til, Vision 3d er sigtet mod high-end, så med mindre du har den vilde lyd, tv
og 3d opsætning vil jeg ikke anbefale den for sådan en som dig :) Angående lyden skulle det være rettet i denne version.
Har selv haft 330HT og udskiftede den pga. larmen (selvom det kan rettes med en fancontroller for en 50'er), pt. kører jeg med en asus eeebox 1501, som har nogenlunde samme specs som 330ht, men har fjernbetjening, mus, keyboard og windows 7 licens.
|
Brug for hjælp til dit medie center, fjernbetjening eller XBMC? Besøg yodo.dk for hjælp og guides
|
 |
9-ck
Bruger
|
Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 20:51 |
Hej DeZ! Først og fremmest tak for svar og input. Du har muligvis ret mht. overkill - det er et naturtalent jeg har  . Det som Vision dog bl.a. kan i forhold til både 100 / 330HT og EB1501 er overførsel af lyd via optisk kabel - men det vil nok være en dyrt købt udgang. Da jeg nok lytter mere til musik end jeg ser film har dette været en hurdle i min søgen på et mediacenter. Jeg er nok ved at komme til den erkendelse at jeg bør anskaffe mig en Sonos til musik og en af ovennævnte mini PCér for tv/dvd. Et andet forhold der taler herfor er at jeg vil være træt af at have tv tændt når der lyttes til musik (kunne dog sikkert håndteres via en laptop???).
Er du i øvrigt tilfreds med den eebox? Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mi med (og husk der er ingen dumme spørgsmål  ).
- Er der et acceptabelt støjniveau (har læst at der er lidt blæserstøj på denne model også) og hvorledes er dette i forhold til 100/330HTéren?
- Er den "hurtig"? Har i dag en Samsung HD optager som er ved at drive mig til vandvid hver gang den skal bruges (det tager vel 1 - 2 min for den er klar til at afspille / optage).
- Kan den arbejde sammen med en NAS - læse og skrive direkte til NASén når der skal optages og afspilles film?
- Hvis den skal optage tv skal den vel kombineres med en ekstern tuner - erfaringer? - Skal den stå tændt for at optage eller kan den "vågne" fra standby tilstand når den er sat til at optage?
På forhånd tak!
|
 |
BroderSalsa
Ny bruger
Oprettet: 02-September-2010
Point: 5
|
Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 11:46 |
Hvad mener du med overførsel af lyd via optisk kabel? Både 100HT, 330HT EB1501 har da optisk S/PDIF udgang.
Enig med DeZ om at eee serien også er værd at overveje. Har selv en B202, som desværre ikke er kraftig nok til at køre et HD signal, men ellers er en glimrende lille box. Eee serien kører dog også med aktiv køling, og selv om den er marginalt mere støjsvag end Asrock, er det samme fordele/ulemper. Under normalt brug er de begge lydløse, hvis man presser dem larmer de mere end man gider høre på i længere tid. Baseret på min egen erfaring fra Asrock 100HT og Eee B202.
Med den rigtige SW på er begge dele ekstremt "snappy" i forhold til din Samsung. Med MythTV på min Asrock kan jeg køre flere samtidige optagelser samtidig med at jeg ripper en DVD og ser en helt tredje HD film, og der er ingen ventetid whatsoever.
Der er ingen forskel på hvor godt den ene og anden arbejder sammen med NAS, afhænger af hvad software du lægger på. Min Asrock kører fint sammen med en NAS. Asrock har desuden plads til en ekstra intern 2.5" HD og har en eATA udgang, så du kan fylde rimeligt meget HD plads direkte i den
Du skal have fat i en ekstern tuner til dem begge. Ingen af dem har så vidt jeg ved en ledig PCI slot intern, så du skal enten have en USB tuner eller en netværkstuner ala HDHomeRun. Jeg kører med en HDHomeRun, som har to indbyggede DVB-T/DVB-C tunere, og det fungerer perfekt med YouSee kabeltv.
Den skal stå tændt hele tiden hvis du vil optage, men der er vældigt god energy management i chipsettet, så hvis din SW kan finde ud af skrue ned for blusset når du ikke bruger den aktivt, kan den komme længere ned i strømforbrug en f.eks. en gammel YouSee box bruger i standby.
|
 |
DeZ
Ny bruger
|
Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 12:00 |
Nu har "broderen" jo rundet de fleste spørgsmål af, men kan lige komme med min mening.
Er du i øvrigt tilfreds med den eebox? Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mi med (og husk der er ingen dumme spørgsmål Embarrassed). - Er der et acceptabelt støjniveau (har læst at der er lidt blæserstøj på denne model også) og hvorledes er dette i forhold til 100/330HTéren? - Er den "hurtig"? Har i dag en Samsung HD optager som er ved at drive mig til vandvid hver gang den skal bruges (det tager vel 1 - 2 min for den er klar til at afspille / optage). - Kan den arbejde sammen med en NAS - læse og skrive direkte til NASén når der skal optages og afspilles film? - Hvis den skal optage tv skal den vel kombineres med en ekstern tuner - erfaringer? - Skal den stå tændt for at optage eller kan den "vågne" fra standby tilstand når den er sat til at optage?
1. Jeg er meget tilfreds med den. Alt bliver afspillet hurtigt og effektivt, uden at jeg har kunne mærke begrænsninger. 2. Angående lyden, well jeg har altid hadet støj, så der skal ikke meget til. Men angående 330HT havde den en høj pitch version (hvis du læser om dem, finder du ud af at kun version 2 af 330HT har dette problem), dette fixede jeg, men stadig skidt at man selv skal åbne den. 3. Ja, som broderen siger, ingen problemer. 4. Ja, der skal du lytte til broderen. Ingen erfaringer her. 5. Ja, det kan den. men så skal du være skarp til at kode og lave Batch filer, hvilket jeg tvivler på :)
|
Brug for hjælp til dit medie center, fjernbetjening eller XBMC? Besøg yodo.dk for hjælp og guides
|
 |
9-ck
Bruger
|
Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 18:10 |
BroderSalsa skrev:
Hvad mener du med overførsel af lyd via optisk kabel? Både 100HT, 330HT EB1501 har da optisk S/PDIF udgang. |
@BroderSalsa og DeZ:
Sorry venner! Det jeg har været på jegt efter er en HTPC med digital overførsel af lyd til en surrond receiver (via coaxial digital audio kabel). Men jeg kan jo se at dette er jo ej heller en mulighed med Asrock´s Vision.
I øvrigt tak for jeres tilbagemelding, ...og ja batch-filer er ikke lige min spidskompetence (endnu)  .
Jeg nærmer mig en løsning med en Asus EB1501 og en HDHomerun og så må jeg få musiksamlingen over på en Sonos når der bliver råd til det. Valget falder på Asus grundet at har "slot-in" frem for en skuffe - herudover er der lige kommet en ny EB1501P på gaden.
@BroderSalsa: Hvad er "den rigtige" software (er godt klar over at det sikkert afhænger af meget)? Forestiller mig at jeg ville hoppe på Windows 7 og WMC pga. brugervenligheden og mangel på bedre viden). Men har også set XBMC i action - virkeligt fedt.
Kan TV2 og DRHD modtages ses med HDHR i WMC (gik kold på side 27 i emnet vedr. HDHR)? Jeg har Stofa via antenneforening så modtager de digitale kanaler som DVB-T via kabel.
På forhånd tak!
|
 |
9-ck
Bruger
|
Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 14:37 |
Kan Linux arbejde sammen med Mediaportal og i så fald er det en god cocktail?
Vil det være svært (for en ikke Linux-bruger) at kaste sig ud i dette i forbindelse med etablering af HTPC bestående af eks. Asus EB1501 + HDHR og evt. en NAS?
Er der behov for yderliggere SW for at få en EB1501 uden OS op at køre som HTPC?
|
 |
BroderSalsa
Ny bruger
Oprettet: 02-September-2010
Point: 5
|
Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 16:18 |
Kender ikke MediaPortal, men et hurtigt på hjemmesiden besvarer det - nej, MediaPortal er Windows only. Jeg er total mongol hvad Windows angår, så jeg vil ikke kaste mig ud i at give dig nogen råd desangående.
Men hvis du vil kaste dig ud i en Linux løsning, er der minimum to stykker SW du skal kigge på.
MythTV styrer alt hvad der har med TV at gøre - Live TV, optage, programguide, timeshift osv. osv. Og som sådan er det suverænt. Det har også en generel media center del, hvor du kan organisere dine film, musik, netmedier osv. Det fungerer, men er ikke specielt godt.
XBMC er et komplet mediecenter, der er klasser bedre end MythTV, men med den lille detalje at det ikke omfatter TV.
Hvis du primært skal bruge den til at se og optage TV, er det en ren MythTV installation du skal gå efter. Det behøver ikke være specielt kompliceret at sætte op. Du kan downloade en MythBuntu CD, som indeholder en standardinstallation af MythTV ovenpå en Ubuntu Linux distribution, og hvis du er meget heldig virker den ud af boksen. Det kan godt være tricky at få fundet all TV kanaler og få dem sat rigtigt op, men det er desværre et problem uanset hvad løsning du vælger.
Hvis du kan undvære TV delen, kan du installere en XBMC live CD, som også med lidt held får sat det hele rigtigt op og bare virker ud af boksen.
Problemet er, at hvis der er noget der ikke virker, bliver det selv for erfarne Linux folk hurtigt en halvskummel affære, så ikke noget jeg vil anbefale en nybegynder. Men prøv at give live CD'erne en chance, hvis du er heldig går det hele glat igennem.
Hvis du får mod på at rode mere med det, er den rigtige løsning at kombinere MythTV og XBMC. Du kan installere en plugin til XBMC, så du bruger MythTV som backend mod din tuner, og har adgang til live TV og optagelser gennem XBMC.
|
 |
9-ck
Bruger
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 14:15 |
Hej BroderSalsa! Mange tak for svar og respekt herfra for at der fortsat findes dem der ikke sider i BroderBill´s jerngreb  . For mig vil den rigtige løsning være den sidste du nævnter med XBMC og MythTV vil jeg mene.
Jeg går i tænkeboks  .
|
 |
9-ck
Bruger
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 14:36 |
@ BroderSalsa: Hehe nogle gange går det stærkt  ! Har lige et par uddybende spørgsmål da jeg jo ved at du sidder med din nye Asrock 100HT (tillykke med den) er du den oplagte at spørge.
Jeg er på jagt efter en HTPC og en NAS der skal anvendes til tv afspilning, optagelse, musik, film og billeder - samt opbevaring af og sikring af familiens elektoniske dyrbarheder (vi taler ikke om andet end ovennævnte og alm forekommende MSOffice-dokumenter).
Forudsætninger: Asrock 100 eller 330 HT med W7HP, Mediaportal.
1) Kan man - og giver det mening at forsyne eks. en Asrock 100HT med eks. to stk 2,5" HD 1/2TB sat op i RAID.
2) Hvad skal der til for at få Asroken til også at være en NAS - jeg tænker på SW ekstra RAM - you name it  ?
3) Kan man udskifte skuffen med en slot in og i så fald hvilken?
4) Kan jeg få blæserstøjen reduceret / fjernet og i så fald hvordan - er det kun et spørgsmål om SW?
5) Hva kostert  (de skal jeg nok selv få styr på) - og har ovennævnte konsekvenser for strømforbrug?
På forhånd tak!
Redigeret af 9-ck - 09-Oktober-2010 kl. 14:41
|
 |
DeZ
Ny bruger
|
Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 15:17 |
Kan give dig svaret på 4.
Her valgte jeg selv, dengang at indsætte en fancontroller. Den koster en halvtredser og skærer groft sagt ned på strømmen og dermed hastigheden. Den er super let at sætte i, du skal blot presse lidt for at få kabinettet på plads igen :) http://www.shg.dk/Koeling-og-Blaeser/Zalman-FanMate-2-Fan-Controller-320683.html
Dette løser lyd problemet 100%
|
|
 |