|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 15:39 |
||||
På Synology's hjemmeside står der at en af deres features ved den nye 3.0 software er direkte kommunikaiton mellem enten en PC/Mac eller en Airport Express. I deres udlægning, så lyder det ikke til at man behøver at have PC'en inde over for at agere afspiller?
Er der nogen der kan bekræfte, at man kan bruge sin Synology på en sådan måde, at man blot smider en Aiport Express op et sted og forbinder den til anlægget, og herefter kan styre skidtet fra sin Remote-app til enten iPhone, iPod eller iPad? Så vidt jeg kan læse på nettet, så er det typisk kun "iTunes server"-delen man får i sådan en NAS - dvs. NAS'en kan ikke selv kan agere musikafspiller, men kun server.
Edit: Stavefejl... Redigeret af Yakken - 10-Oktober-2010 kl. 15:40 |
|||||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|||||
![]() |
|||||
frugtkompot ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 810 |
![]() |
||||
Spændende spørgsmål. Jeg følger lige med her :)
|
|||||
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220. |
|||||
![]() |
|||||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
||||
som jeg læser det er det blot at den er understøttet som lager, og ikke afspiller via iTunes.
dog er der en browserbaseret afspiller på NAS samt der er audio encodere så den kan lave en on-the-fly konvertering af formater som en afspiller evt ikke kan afspille.
Dog burde din airport express kunne se synology NAS og streame musik fra den når itunes understøttelsen er slået til.. jeg har ikke selv airport.. men jeg forudsætter den er en "godkendt enhed" til købt musik.. og ellers eget rippet musik burde bare køre.
dette er dog udfra hvad jeg har "gættet" mig frem til.. jeg har som sagt ikke airport express men har alt det andet udstyr.. det kunne være jeg skulle prøve at købe en
![]() Her er hvad der står på synology serveren under emnet:
"
GenereltAktiver iTunes-servicen for at sætte alle iTunes-klienter i det samme undernet at gennemgå og afspille sange eller videoer i de delte mapper "music", "video" og "photo" på serveren. Serveren vises neden for Delt i iTunes-vinduet, når servicen er aktiveret. Bemærk: Af årsager, som har med beskyttelse af personlige oplysninger at gøre, må iTunes-klienter ikke se videoer i den delte mappe “photo”. Understøttede formater:
Sådan aktiverer du iTunes-service:
Genindekser lydfilerHvis der mangler lydfiler i iTunes, kan du klikke på knappen Genindekser for at genopbygge indeksstrukturen i lydfilerne. Processen udføres i baggrunden." "Smart-afspilningslisteDu kan oprette Smart-afspilningslister til bestemte typer musik eller sange, der matcher bestemte regler. iTunes vil opdatere disse afspilningslister automatisk. Sådan opretter du en smart-afspilningsliste:
Bemærk: Afspilningslistens navn kan indeholde maks. 255 bytes. Sådan redigerer du en smart-afspilningsliste:
Sådan fjerner du en smart-afspilningsliste:
|
|||||
Mvh
René |
|||||
![]() |
|||||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
||||
Det ser desværre ikke ud til at det er andet end en deling af musik, der direkte kan tilføjes i iTunes. Så må jeg jo overveje om Sonos i sidste ende er vejen frem...
Det her er egentlig krampetrækninger efter min sidste idé gik i vasken. Jeg troede naivt at jeg kunne streame min musik via telefonens Bluetooth til en modtager med phono-udgang, men kvaliteten var ikke lige hvad jeg havde håbet på. Der er åbenbart 2 codecs indenfor BT hvor apt-X var den jeg skulle have haft.
|
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
||||
hvis du har en dlna kombatibel modtager (feks indbygget i receiver.. eller mediaplayer ala popcornhour) så kan pplugplayer måske være brugbar, istedet for apple remote.. den er ikke 100% bugfri med alle enheder.. visse enheder kan den godt stalle mellem numrerne.. men ellers så er kvaliteten i top.. jeg bruger den pt til at sætte musik igang (flac filer) som ligger på min NAS over til min Pioneer lx71 receiver.. dette gøres via wifi http://www.plugplayer.com/
Redigeret af rhsin - 10-Oktober-2010 kl. 20:33 |
|||||
Mvh
René |
|||||
![]() |
|||||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
||||
Hvis du allerede har en Synology NAS og overvejer indkøb af andet udstyr, hvorfor så ikke overveje en Squeezebox (evt. brugt til 500-800kr), når du nemt kan installere Squeezebox Server via en pakke fra Synology. Det virker som en god billig løsning, hvilket hvert fald er i tråd med de andre løsninger du nævner - og så får du en fornuftig lydkvalitet.
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
rhsin: Jeg har ikke noget DLNA-udstyr stående, så den går desværre ikke.r Squeezebox har jeg ikke ret gode erfaringer med. Jeg har prøvet det et par gange hos en kammerat og det var noget trægt at arbejde med. Det har muligvis ændret sig siden sidste generation. Derudover så ville det mest optimale være, at få en ordenlig app til telefonen eller iPad'en og her er Squeezebox vist ikke ret godt med endnu? Jeg har kigget lidt på den nye Squeezebox duet, som evt. kunne være en mulighed. Her er fjernbetjeningen infrarød, så jeg ville kunne bruge mit Lintronic til at styre den med min Beo4... Uhh, det bliver mere og mere interessant :)Redigeret af Yakken - 11-Oktober-2010 kl. 14:49 |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg følger lige op på mit eget indlæg, så andre ikke skal lede senere.
Squeezebox Touch ser helt bestemt attraktiv ud og der findes endda applikationer til både Android og iOS. Dertil så kan den betjenes med IR, så jeg også kan bruge mit Lintronic. Det her må jeg vist prøve at få solgt til konen på en eller anden måde. Forslag til dét modtages også gerne
![]() |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Efter at have kigget nærmere på Squeezebox Touch, så kan jeg se, at den ikke kan streame direkte fra en NAS, men skal bruge en dedikeret server et sted - ligesom Airport Express skal. Så jeg er tilbage til square one...
Deres egen support nævner, at en opdatering fra maj gør det muligt at køre Squeezebox Server på den:
Kan nogen bekræfte at dette virker uden videre, eller skal der alverdens hacks til? Så vidt jeg kan forstå, så kan man i DS 3.0 interfacet køre 3. parts plugings ind og min kommende DS210j står på kompatibilitetslisten:
Det ser ud til at Squeezebox-server tilrådes at køre på en NAS med 128 MB RAM eller mere. En DS210j har kun lige 128 MB - vil det give problemer? Ville det være smartere at satse på en DS209, som har 256 MB RAM og 400 MHz mere på processoren? Redigeret af Yakken - 11-Oktober-2010 kl. 21:14 |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
||||
Hvis du bruger serveren på Squeezebox Touch, tror jeg der skal et hack til for at hente musik fra nas'en - den er mere rettet mod et lokalt usb-drev. Jeg mener dog også at en del har fået det til at virke med nogle hacks, men ved ikke hvad det kræver.
Hvis du derimod installerer serveren-softwaren på nas'en vil du kunne bruge en Squeezebox Touch eller en (eller flere) af de andre modeller til at forbinde mod den. Ved dog ikke hvor hurtig din 210j rent faktisk er - den er vist i den sløve ende, men jeg har eks. en 207+ som jeg bruger til dét setup - det fungerer fint til daglig brug, men det tager lang tid at genskanne musikfolderen og det er sløvt med både web-interface samt ipeng som er en app til ipod touch/iphone/ipad. |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg har trawlet lidt igennem Synology's eget forum, og jeg kan se, at flere klager over at j-modellerne er for sløve til at køre Squeeze-center, så jeg tror jeg må op i DS209. DS207+ kører med en 500 MHz processor (mod DS210j's 800 MHz) og med 128 MB RAM vs. DS210j's ditto og DS209's 256 MB. Så det BURDE være muligt at køre tingene på en DS210j også.
Så vidt jeg kan se, så er det ikke så slemt hvis man gemmer sin musik som MP3, da der ikke skal arbejdes helt så hårdt på at omdanne det til FLAC, men flere i Synology's forum har skiftet deres j-model ud med enten en 09'er eller med en + model for at få deres Squeezebox til at køre.
Med en merpris på 400 kr. så tror jeg næsten ikke jeg gider bøvle med at få en 210j'er til at køre (NB! Den er ikke købt endnu!), men satser på 209 med det samme. Så må jeg vente med at sætte 2 diske i og blot købe én i første omgang. Hvis jeg lige napper en backup først, så er der heller ikke tabt så meget på sikkerhedssiden hvis den skulle crashe alligevel...
Min tanke var at købe NAS'en først og sikre mig at den kørte og så købe Squeezebox'en bagefter, så jeg ikke skulle have de 14 dages returret hængende over hovedet på begge produkter samtidigt.
Benytter du selv Touch'en som afspiller? Hvis ja - hvordan er den at arbejde med i det daglige når den første spænding har lagt sig?
Synology's eget Squeezebox Server forum kan desuden findes her:
http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=131 Edit: Stavefejl... 1000 anslag i minuttet er åbenbart for hurtigt til at mine øjne kan følge med ![]() Redigeret af Yakken - 11-Oktober-2010 kl. 21:36 |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Tror bestemt også det er MULIGT, men det vil nok også være på kanten - min Squeezebox Server bruger al hukommelsen (128MB) og har desuden behov for at swappe med harddisken - og hvis dét kunne undgås, ville hastigheden nok være bedre.
Jeg ved ikke helt, hvad du snakker om her - om du gemmer musikken i FLAC eller MP3 får kun betydning i forhold til den mængde data der skal transporteres da alle Squeezebokse native supporterer begge formater - så ingen forskel dér. Hvis du derimod gemmer i et format der ikke er native supporteret af boksen, skal filen transcodes samtidig med at den sendes til squeezeboksen og dét er hårdt arbejde for nas'ens cpu.
Hvis du endnu ikke har købt nas'en, men alligevel har forholdsvis mange ideer til hvad den skal bruges til, synes jeg helt bestemt du skal satse på en større model i forhold til 210j. 209'eren som du selv nævner er et ganske fornuftigt bud til 500kr mere - de er godt givet ud!
Fornuftigt - så kan du fint sætte det op og teste det - og du kan afprøve det med eks. Squeezeplay eller Softsqueeze som kan installeres på en computer. Det er softwareafspillere der emulerer en hardware-squeezeboks.
Jeg har ikke selv Touch'en (2xClassic+1xBoom+Softsqueeze på jobbet), men har sat én op og testet den. Synes den var rigtig fin, men i forhold til min Classic havde jeg ikke behov for touch-delen (pga. placering) eller farve-display og den forbedrede lydkvalitet var heller ikke noget jeg rigtigt kan udnytte pt. Den blev installeret hos to "nybegyndere" og det tog ikke lang tid inden den var sat i drift og klar til at køre - de synes den var dejlig nem at bruge og det var super at have så nem adgang til al sin musik. En smart ting med displayet er at det selv fornemmer når du er tæt på og skifter til en udgave med små bogstaver (tæt på, men touch-egnet) og hvis du er langt væk skiftes til noget som er nemmere læseligt - praktisk :-) |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |