Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kylle_one
Bruger
Oprettet: 11-Maj-2008
Status: Offline
Point: 169
|
Emne: Reklamationsret Apple Sendt: 15-September-2009 kl. 08:33 |
Har brug for at lukke lidt galde ud..... :)
Købte en Macbook i efteråret 2006. Knap et år efter "dør" batteriet og computeren kan ikke registrere batteriet. Efter at have kontaktet Apple og prøvet med en vens batteri får jeg det ombyttet. Apple siger at det er en kend fejl og at de har iværksat et "ombytningsprogram". Knap 2 år inden den fornyede reklamationsret på det nye batteri udløber sker det igen. Computeren kan ikke registrere batteriet igen. Jeg ringer til Apple, men nu er tonen en anden, og det med den fornyede reklamationsret for det ombyttede batteri er en by i Rusland. Medarbejderen har meget svært ved at forstå mit krav og jeg bliver stillet om til en mere kompetent kollega. Jeg får at vide at batteriet kun har en begrænset levetid og at man ikke kan forvente at det stadig virker efter knap 2 år jada jada jada. Jeg fortæller manden om den tidligere fejl og om at jeg er godt klar over at batteriet slides over tid. Inden batteriet gik dødt kunne det holde strøm på computeren i over 1,5 timer. Han henviser mig til et autoriseret værksted (Humac) hvor jeg mod et gebyr kan få det undersøgt og kontakter dem bagefter. Historien med Humac er en kapitel for sig....... Efter ca. 14 dage har Humac endelig forsået hvad de skulle undersøge og melder tilbage at batteriet har status "Brugt" eller lign. De er lavet til at kunne holde til ca. 350 opladninger. Jeg er målløs..... Kan det virkelig passe at Apple skal bestemme hvornår en et batteri er udtjent og "lukker " for det. Jeg tager fat i Apple igen og fortæller om Humacs undersøgelse. Jeg får en kold skulder, da batteritesteren havde talt. De nævner igen at der for et stykke tid siden var en "ombytningsprogram" som måske kunne have hjulpet i min situation, men det kørte ikke mere.
Nu har jeg betalt de 160 kr. til Forbrugerstyrelsen for at klage.
Som bonus til historien kan jeg fortælle at jeg anden gang også tog over til min ven for at prøve med hans batteri. Han havde ikke brugt sin mac i et par dage og da vi tænde for den kunne hans mac heller ikke registrere batteriet. Vi var begge i den lokale mac fohandler for at se på et nyt batteri. Sælgerens reaktion var: "Nå!, skal i også have et nyt batteri til jeres Macbook." Det ser ud til at det er blevet en pengemaskine for dem.
Redigeret af kylle_one - 15-September-2009 kl. 08:35
|
|
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 1168
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 08:52 |
- ikke sikker på, om jeg helt har forstået, om det er computeren eller
batteriet, der blev repareret/udskiftet?
Uden at ville kloge mig på juraen i din sag, så er der nogle slidbare dele,
som ikke har den normale reklamationsret, men en begrænset udgave deraf.
Det gælder fx lampen i en projektor, hvor det vist kun er 3 mdr.
Men det er selvfølgelig surt. Min erfaring med macbook-batterier er dog, at
de holder noget længere, i hvert fald en del mere end 350 opladninger, men
det kan selvfølgelig variere. På de nye macs kan du ikke selv skifte batteri,
men til gengæld holder det længere, så jeg tvivler på, at det er en
pengemaskine for Apple, men muligvis for Fona.
|
|
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 09:19 |
Vi har over 60 MacBooks, og der er gennem årene da blevet skiftet et batteri i ny og næ, men ikke noget der kan kaldes generelt.
|
|
kylle_one
Bruger
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 09:37 |
Vanderlay skrev:
- ikke sikker på, om jeg helt har forstået, om det er computeren eller
batteriet, der blev repareret/udskiftet?
Uden at ville kloge mig på juraen i din sag, så er der nogle slidbare dele,
som ikke har den normale reklamationsret, men en begrænset udgave deraf.
Det gælder fx lampen i en projektor, hvor det vist kun er 3 mdr.
Men det er selvfølgelig surt. Min erfaring med macbook-batterier er dog, at
de holder noget længere, i hvert fald en del mere end 350 opladninger, men
det kan selvfølgelig variere. På de nye macs kan du ikke selv skifte batteri,
men til gengæld holder det længere, så jeg tvivler på, at det er en
pengemaskine for Apple, men muligvis for Fona. |
Det er batteriet som er blevet ombyttet.
|
|
kylle_one
Bruger
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 12:35 |
lunddal skrev:
Vi har over 60 MacBooks, og der er gennem årene da blevet skiftet et batteri i ny og næ, men ikke noget der kan kaldes generelt. |
Det kan være at det er en eller flere serier som er defekte, og ikke alle.
|
|
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 13:02 |
Der er ikke den serie vi ikke har haft gennem systemet.
|
|
kylle_one
Bruger
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 15:24 |
lunddal skrev:
Der er ikke den serie vi ikke har haft gennem systemet. |
Skal vi bytte ?:)
|
|
Fnulder
Guld medlem
Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 20:21 |
Well, da du fik det nye batteri går jeg ud fra de sendte et som ikke også
havde den fejl som var dækkes af deres ombytningsprogram. Altså den
derfor går under normal reklamation.
Men da batteriet er ude af de normale 6 måneders formodningsperiode, så
er det køber som skal bevise batteriet har en fabriksfejl, og det ikke bare er
slid
|
|
kylle_one
Bruger
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 22:18 |
Fnulder skrev:
Well, da du fik det nye batteri går jeg ud fra de sendte et som ikke også
havde den fejl som var dækkes af deres ombytningsprogram. Altså den
derfor går under normal reklamation.
Men da batteriet er ude af de normale 6 måneders formodningsperiode, så
er det køber som skal bevise batteriet har en fabriksfejl, og det ikke bare er
slid |
Enig, den bliver dårligere til at holde strøm efter noget tid. Men der må da være noget i vejen når den den ene dag kan holde strøm i over 1,5 time og dagen efter slet ikke bliver genkendt af computeren fordi batteriet mener at der er "brugt". Jeg ved ikke hvordan jeg skal bevise at det er pga. en fabriksfejl men jeg synes at når det er blevet ombyttet tidligere ved samme fejl så er det ikke helt ved siden af.
|
|
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 22:46 |
kylle_one skrev:
Fnulder skrev:
Well, da du fik det nye batteri går jeg ud fra de sendte et som ikke også havde den fejl som var dækkes af deres ombytningsprogram. Altså den derfor går under normal reklamation. Men da batteriet er ude af de normale 6 måneders formodningsperiode, så er det køber som skal bevise batteriet har en fabriksfejl, og det ikke bare er slid |
Enig, den bliver dårligere til at holde strøm efter noget tid. Men der må da være noget i vejen når den den ene dag kan holde strøm i over 1,5 time og dagen efter slet ikke bliver genkendt af computeren fordi batteriet mener at der er "brugt". Jeg ved ikke hvordan jeg skal bevise at det er pga. en fabriksfejl men jeg synes at når det er blevet ombyttet tidligere ved samme fejl så er det ikke helt ved siden af.
|
Medmindre batteriet pludselig er nedsmeltet, kunne man så forestille sig at det er en indbygget funktion i computeren, der betyder at den ikke vil "genkende" et batteri der er under en vis spænding?
|
|
kylle_one
Bruger
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 23:12 |
thor-thor skrev:
kylle_one skrev:
Fnulder skrev:
Well, da du fik det nye batteri g�r jeg ud fra de sendte et som ikke ogs� havde den fejl som var d�kkes af deres ombytningsprogram. Alts� den derfor g�r under normal reklamation. Men da batteriet er ude af de normale 6 m�neders formodningsperiode, s� er det k�ber som skal bevise batteriet har en fabriksfejl, og det ikke bare er slid |
Enig, den bliver d�rligere til at holde str�m efter noget tid. Men der m� da v�re noget i vejen n�r den den ene dag kan holde str�m i over 1,5 time og dagen efter slet ikke bliver genkendt af computeren fordi batteriet mener at der er "brugt". Jeg ved ikke hvordan jeg skal bevise at det er pga. en fabriksfejl men jeg synes at n�r det er blevet ombyttet tidligere ved samme fejl s� er det ikke helt ved siden af.
|
Medmindre batteriet pludselig er nedsmeltet, kunne man s� forestille sig at det er en indbygget funktion i computeren, der betyder at den ikke vil "genkende" et batteri der er under en vis sp�nding? |
Batteriet har væ�ret til test hos Humac og Apples egen batteritest (det er en maskine de har anskaffet sig) viste at den var "forbrugt". Fik at vide fra Apple at det er typisk fordi den har væ�ret opladt over 350 gange. Sp�ørgsmå�let er derfor hvorfor batteriet angiver den status (fra den ene dag til den anden) og 350 gange virker ikke af meget. Ville gerne have haft den viden inde jeg kø�bte computeren.
Redigeret af kylle_one - 15-September-2009 kl. 23:14
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 15-September-2009 kl. 23:29 |
kylle_one skrev:
Batteriet har væ�ret til test hos Humac og Apples egen batteritest (det er en maskine de har anskaffet sig) viste at den var "forbrugt". Fik at vide fra Apple at det er typisk fordi den har væ�ret opladt over 350 gange. Sp�ørgsmå�let er derfor hvorfor batteriet angiver den status (fra den ene dag til den anden) og 350 gange virker ikke af meget. Ville gerne have haft den viden inde jeg kø�bte computeren.
|
Batterier er en tricky ting i forhold til 2 års reklamationsret fordi batterier kun kan oplades et begrænset antal gange. Hvis det ikke er meningen at batteriet skal kunne klare mere end 350 opladninger (forbehold: jeg kender ikke Apple batterier....), vil jeg mene at det er en væsentlig oplysning som sælger bør give, og dermed også sagt at det efter omstændighederne kan være en mangel hvis denne oplysning ikke gives.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|