|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
beolion ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Status: Offline Point: 138 |
![]() Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 08:18 |
Hej
Måske er der nogen herinde der kan hjælpe, jeg har købt en 3TB Seagate GoFlex Desk (ekstern harddisk) som jeg ville bruge til min mediaplayer. Men, den kan ikke se partitioner større end 2 TB ![]() ![]() ![]() Hvis jeg prøver med MBR, så kan jeg kun få lov til at lave een partition, resten forbliver unassigned. Er der nogen der har nogen ide til hvordan jeg ville kunne lave 2 MBR partitioner på en 3 TB disk? |
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
![]() |
Er der ikke noget om at NTFS kun kan supportere op til 2 TB hvis cluster størrelsen er 512 bytes
Mener at en Cluster størrelse på 1024 bytes går op til 4TB og cluster på 2048bytes går op til 8TB osv.
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6685 |
![]() |
Har du ikke en pc eller Mac, du kan bruge til at partionere den med.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
beolion ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Status: Offline Point: 138 |
![]() |
Hej Jo, man kan normalt kun bruge 2TB diske, en normal BIOS kan ikke håndtere større diske, men Seagate har lavet noget specielt med deres model her ved brug af NTFS. Og derfor kan den nok også i første omgang kun fås som ekstern. Jeg har brugt DISKPART til at lave en clean af disken, og så prøvet i Windows7 at lave nye partitioner, men hvis jeg vælger MBR partitioner, så kan jeg kun allokere 2 TB ![]() Bruger jeg GPT kan jeg sagtens lave een stor på 3TB, eller flere mindre.
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6685 |
![]() |
Kan det tænkes at det skal være et 64 bit OS, før man kan bruge 3 TB diske?
Hvis det er sådan, så kan man jo kun udnytte de første 2 TB på såden en disk. I hvert fald indtil man opdaterer til 64 bis OS. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
![]() |
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Dit problem er ikke BIOS, men MBR. MBR kan ikke håndtere diske over 2 TB (se her). Til så store diske skal du bruge GPT. Din media player kører sikkert Linux, men hvis den har en Linux kerne som er compilet uden GPT understøttelse, er der ikke mulighed for at bruge disken. Hvis du har en ledig disk < 2TB, kan du prøve at partitionere den som GPT, og det vil sikkert heller ikke virke i din media player. Hvordan var Seagate 3TB disken partitioneret da du fik den? Nåede du at kører en "gdisk -l /dev/sdX" inden du gav dig til at overskrive partitionstabellen? Redigeret af JesperLund - 21-Oktober-2010 kl. 04:02 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Standard er 4K cluster størrelse, og så kan NTFS håndtere partitioner på 16TB. Men diske over 2TB kan ikke håndteres af MBR. Man skal bruge GPT, og Windows har ikke jordens bedste GPT understøttelse. Derfor vil Windows have nogle begrænsninger på kort sigt i forhold til 3TB. Hvor Linux godt kan boote en GPT disk med PC BIOS, skal Windows have UEFI på motherboard og 64-bit version, se her. Redigeret af JesperLund - 21-Oktober-2010 kl. 04:12 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ifølge Anandtech var den GPT partitioneret. |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Seagate disken har 512 bytes sektorer, og så er MBR grænsen 2TB. Men USB kabinettet har et chipset som præsenterer 4K sektorer til OS'et (se her), og på den måde kan man med MBR snyde sig over 2TB grænsen.
Det skulle virker på WinXP som næppe har nogen GPT understøttelse overhovedet (men GPT har normalt et legacy MBR mode). Mere info i denne tråd. Ældre Linux kerner (før Ubuntu Lucid 10.04) bliver åbenbart snydt af en MBR med 4096 bytes sektorer. Det kan også forklare hvorfor diverse media players ikke kan mounte diskene. Redigeret af JesperLund - 21-Oktober-2010 kl. 04:36 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |