recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - teste jord forbindelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketteste jord forbindelse

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Emne: teste jord forbindelse
    Sendt: 14-September-2010 kl. 19:21
noget der undrer er ,hvordan tester man om en jordforbindelse egentlig virker i en el instalation
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 19:34
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 20:08
din elinstallatør har et apparat der kan måle overgangsmodstand til jord = et udtryk for hvor god din jordforbindelse er. Men rådene i tråden med at måle mellem, først fase og nul og derefter fase og jord er brugbare til at konstatere om der er en jord tilstede.

BS
Til top
Knazt86 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 16:46
For at teste jordforbindelsen skal der bruges en installationstester og sådan et apparat har en vært elektrier firma så er du helt sikker på om du har jord og om HPFI/HFi stadig fungere.
 
men hvis det er helt rigtig skal firmaet teste stikk. som der bilver lavet nye af om HPFI udløser så det burde de komme ud og lave gratis, hvis de ikke har fået det med ;)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Knazt86 Knazt86 skrev:

For at teste jordforbindelsen skal der bruges en installationstester og sådan et apparat har en vært elektrier firma så er du helt sikker på om du har jord og om HPFI/HFi stadig fungere.


Hvis du vil være sikker på om HPFI virker, er det bare at trykke på testknappen på fronten. Mere besværligt er det altså heller ikke.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Knazt86 Knazt86 skrev:

For at teste jordforbindelsen skal der bruges en installationstester og sådan et apparat har en vært elektrier firma så er du helt sikker på om du har jord og om HPFI/HFi stadig fungere.
Hvis du vil være sikker på om HPFI virker, er det bare at trykke på testknappen på fronten. Mere besværligt er det altså heller ikke.Klaus
Undskyld klaus men det er noget sludder. Det eneste du finder ud af " ved at trykke på knappen" er om dit HPFI overhovedet KAN slå fra. Hvis det ikke slår fra når du trykker er der virkeligt noget galt. Hvis du vil vide om dit relæ virker efter sikkerhedsstyrelsens forskrifter (og forsvarligt) skal du have en installationstester på.

BS
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Undskyld klaus men det er noget sludder. Det eneste du finder ud af " ved at trykke på knappen" er om dit HPFI overhovedet KAN slå fra. Hvis det ikke slår fra når du trykker er der virkeligt noget galt. Hvis du vil vide om dit relæ virker efter sikkerhedsstyrelsens forskrifter (og forsvarligt) skal du have en installationstester på.


Testknappen på HPFI relæet er som regel designet så den lige akkurat trækker en fejlstrøm trigger relæet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Undskyld klaus men det er noget sludder. Det eneste du finder ud af " ved at trykke på knappen" er om dit HPFI overhovedet KAN slå fra. Hvis det ikke slår fra når du trykker er der virkeligt noget galt. Hvis du vil vide om dit relæ virker efter sikkerhedsstyrelsens forskrifter (og forsvarligt) skal du have en installationstester på.


Testknappen på HPFI relæet er som regel designet så den lige akkurat trækker en fejlstrøm trigger relæet.

Klaus
Igen må jeg korrigere dig. Testknappen på et hpfi relæ er designet? ER en fobindelse (kortslutning) uden om sumstrømstrafoen som lader lige så mange mA løbe igennem som er nødvendigt (nu snakker vi om HPFI så må der max løbe 30 mA igennem) for at den slår fra. Der er ingen kontrol med hvor på sinuskurven der prøves eller hvor mange mA der løber igennem. Ved en rigtig (foreskrevet) test skal der testes med ½* fejlstøm (15 mA) 0 grd på sinuskurven ½* fejlstøm (15 mA) 180 grd på sinuskurven 1/1* fejlstøm (15 mA) 0 grd på sinuskurven 1/1* fejlstøm (15 mA) 180 grd på sinuskurven og 5* fejlstøm (15 mA) 0 grd på sinuskurven 5* fejlstøm (15 mA) 180 grd på sinuskurven. Relæet skal IKKE slå fra i de 2 første test men slå fra i de 4 sidste. Hvordan du vil kontrollere dette med testknappen er mig en gåde og jeg syntes det er bekymrende at du rådgiver på denne måde hvis man tænker på at HPFI relæet sidder i tavlen p.g.a. PERSONSIKKERHED.
Nu skal det så siges at jeg har adgang til data over mange hundrede måske tusinde test af dette og der er (overraskende) mange af de gamle relæer der fejler (>10%)
 
Sorry for OffTopic men jeg kan ikke lade et sådant råd stå uden kommentar.
 
BS
 
EDIT med grøn


Redigeret af Bschmidt - 08-Oktober-2010 kl. 20:23
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Igen må jeg korrigere dig. Testknappen på et hpfi relæ er designet? ER en fobindelse (kortslutning) uden om sumstrømstrafoen som lader lige så mange mA løbe igennem som er nødvendigt (nu snakker vi om HPFI så må der max løbe 30 mA igennem) for at den slår fra.


En kortslutning, eller en forbindelse gennem en modstand?

Vel at mærke en forbindelse genenm en modstand der lader den trække lige over de lovmæssige 30mA?

Jo, jeg kender udemærket testproceduren.
Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 11:09
Jeg ved, at da vi flyttede ud i huset her, kom der en elektriker og lavede en el attest pga der var blevet trukket nye ledninger i hele huset (i stedet for de gamle bomulds ledninger). Og han var netop rundt og måle alle lofts udtag, samt alle stik med jord. Og det var netop sådan en installations tester han tjekkede det hele med.

El attesten var så UG, og alt skiftet professionelt.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Igen må jeg korrigere dig. Testknappen på et hpfi relæ er designet? ER en fobindelse (kortslutning) uden om sumstrømstrafoen som lader lige så mange mA løbe igennem som er nødvendigt (nu snakker vi om HPFI så må der max løbe 30 mA igennem) for at den slår fra.


En kortslutning, eller en forbindelse gennem en modstand?

Vel at mærke en forbindelse genenm en modstand der lader den trække lige over de lovmæssige 30mA?

Jo, jeg kender udemærket testproceduren.
Klaus
Det er helt galt Klaus, vi snakker altså om personsikkerhed her. Det er ikke et spørgsmål om en forstærker lyder bedre end en anden eller hvad HDMI kan overføre. I yderste konsekvens er dette et spørgsmål om liv eller død!
 
Jeg har, for at tilbageføre din påstand om design af HPFI relæer, været i værkstedet for at måle på et par HPFI relæer. Jeg tog mit ohmmeter og målte fysisk over de klemmer der blev kortsluttet med testknappen. Resultatet har jeg skrevet nedenfor.
 
Siemens HPFI 40/0,03 : 1,1 Kohm fase-nul som svarer til (230/1100*1000) 209mA
 
Legrand HPFI 40/0,03 : 6,2 Kohm fase-fase som svarer til (400/6200*1000) 65mA
 
LK HPFI 40/0,03 : 3,58 Kohm fase-fase som svarer til (400/3580*1000) 112mA
 
Det viser sig at det "bedste" relæ i denne sammenhæng er Legrand der kun lukker lidt over det dobbelte af den tilladte lækstrøm uden om sumstrømstrafoen i en testsituation og den "værste" er Siemens der lukker ca 7x den tilladte lækstøm forbi under test.
 
Nu har jeg sat bedste og værste i anførselstegn da det ikke giver et billede af bedste eller værste relæ. Testknappen SKAL kunne slå relæet fra for at relæet skal kunne motioneres som bliver anbefalet af producenterne og sikkerhedsstyrelsen at gøre 2x pr. år (tommelfingerregel) for at opretholde optimal funktion. Det er testknappens funktion og hvad den er >designet< til.
 
Du har ret i at der er en modstand i kredsen det vil jeg give dig men i et sådan spørsmål med sikkerhedsmæssig betydning må der ikke komme ukorrekte svar.
 
Sorry for OffTopic igen.
 
BS
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

 
Jeg har, for at tilbageføre din påstand om design af HPFI relæer, været i værkstedet for at måle på et par HPFI relæer. Jeg tog mit ohmmeter og målte fysisk over de klemmer der blev kortsluttet med testknappen. Resultatet har jeg skrevet nedenfor.
 
Siemens HPFI 40/0,03 : 1,1 Kohm fase-nul som svarer til (230/1100*1000) 209mA
 
Legrand HPFI 40/0,03 : 6,2 Kohm fase-fase som svarer til (400/6200*1000) 65mA
 
LK HPFI 40/0,03 : 3,58 Kohm fase-fase som svarer til (400/3580*1000) 112mA


Tak, yderst interessante målinger.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu