recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology DS410 hvilket Raid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology DS410 hvilket Raid?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology DS410 hvilket Raid?
    Sendt: 14-November-2010 kl. 15:30
Hej Recordere

Jeg har lige købt en Synology DS410, som jeg er glad for og indtil videre har den været let at sætte op. Jeg valgte at starte med kun to WD green 2TB diske, og så kære i raid 1 med sikkerhed. Den er netop købt for at jeg med sikkerhed in mente, da den skal gemme film musik og især billeder.

Når jeg skal opgradere den til 4 diske, vil jeg så bare kunne sætte to mere i, uden at data på diskene bliver slettet? Og hvilken slags raid ville I anbefale jeg benyttede? Som sagt er sikkerhed det vigtiste for mig. Jeg overvejer raid 5, men er det sikkert nok?

Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2010 kl. 16:42
Man kan ikke køre RAID 5 med 2 diske, det kræver minimum 3 diske.

Det kan være at Synology on the fly kan konvertere RAID 1 til RAID 5 efterfølgende, men det må kunne læses i dokumentationen.

Husk at tage backup! - RAID er ikke en erstatning for backup...
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2010 kl. 18:47
Jeg bruger synology hybrid raid, jeg mener selv den vælger den optimale type raid, og samtidig giver det dig mulighed for at udnytte den ekstra plads der er på en harddisk hvis du har forskellige størrelse diske i enheden (det er altid mindst disk som bestemmer størrelsen på raidsetuppet)

Nedenfor er sakset fra synology´s hjælpefil

Diskenhed

Du kan kombinere flere harddiske for at bygge en diskenhed i overensstemmelse med det beskyttelsesniveau, du har brug for. Serveren understøtter følgende diskenhedstyper:

1. Synology Hybrid RAID*: optimerer diskenhedens størrelse, når du kombinerer harddiske i forskellige størrelser. Hvis diskenheden er sammensat af to eller flere harddiske, beskyttes dataintegriteten, når en af harddiskene fejler.
  2. Basis: Bruger kun en harddisk til at bygge en diskenhed, som er uden databeskyttelsesmekanisme.
  3. JBOD*: Kombinerer mindst 2 harddiske til bygningen af en diskenhed. Tilgængelig diskenhedskapacitet er lig med den samlede kapacitet for de sammensatte diske. Fordelen er, at du kan kombinere harddiske af forskellige størrelser. Ulempen er, at ydeevnen er dårligere end på en RAID 0-diskenhed.
  4. RAID 0*: Kombinerer mindst 2 harddiske til at bygge en diskenhed, som er uden databeskyttelsesmekanisme. Når en af de sammensatte diske fejler, kan data på diskenheden ikke reddes. Tilgængelig diskenhedskapacitet er lig med den samlede kapacitet for de sammensatte diske.
  5. RAID 1*: kombinerer 2 - 4 harddiske til bygningen af en diskenhed. Systemet vil skrive de samme data til begge harddiske på samme tid, så dataintegriteten er beskyttet, så mindst én disk er normal. Tilgængelig diskenhedskapacitet er lig med kapaciteten på den mindste harddisk.
  6. RAID 5*: Kombinerer mindst 3 harddiske til at bygge en diskenhed og striper både data og paritetsoplysninger på tværs af diskene. Hvis en af de sammensatte diske fejler, kan systemet genopbygges ved hjælp af paritetsoplysningerne på de andre diske, så dataintegritet beskyttes. Tilgængelig diskenhedsplads er lig med:
    (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antal harddiske - 1)
  7. RAID 5+Spare*: Kombinerer mindst 4 harddiske til bygningen af en diskenhed. Den bruger 1 disk som 'hot spare disk' og den anden til at oprette en RAID 5-diskenhed. Når en af diskene i RAID 5-diskenheden fejler, vil 'hot spare disk'en automatisk bliver tilføjet til RAID 5-diskenheden for at sikre dataintegritet. Tilgængelig diskenhedsplads er lig med:
    (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antal harddiske - 2)
  8. RAID 6*: Kombinerer mindst 4 harddiske til at bygge en diskenhed og striper både data og paritetsoplysninger på tværs af diskene. Hvis en eller to af de sammensatte diske fejler, kan systemet genopbygges ved hjælp af paritetsoplysningerne på de andre diske, så dataintegritet beskyttes. Tilgængelig diskenhedsplads er lig med:
    (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antal harddiske - 2)
  9. RAID 10*: kombinerer mindst 4 harddiske til at bygge en diskenhed, og antallet af diske skal være lige. RAID 10 har ydeevnen for en RAID 0 og databeskyttelsesniveau for en RAID 1. RAID 10 kombinerer to harddiske til en gruppe, hvor dataintegriteten beskyttes, når en af de to harddiske fejler. Tilgængelig diskenhedsplads er lig med:
    (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antal harddiske / 2)

Bemærk: Diskenhedstyper med "*" er kun tilgængelige til bestemte modeller.

Mvh

René
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 01:08
Tak for svarene. Jeg ved godt, at der skal min. 3 diske til raid 5 derfor kører jeg også raid 1 nu. Spørgmålet var mere om jeg kunne få raid 5 eller 6 eller 10, når jeg får 2 diske mere, uden at jeg mister data på de to jeg allerede har. Rhsin måske du kan svare på dette?

Jeg valgte faktisk ikke at tage Synology egen smart raid, da jeg ikke kunne tyde, hvilket slags den bruge (måske jeg burde lave dette om) og valgte i stedet raid 1 her og nu. Igen kan jeg efterfølgende lave dette om UDEN alt slette data på diskene?

På det du skriver Rshin lyder det som om 6 eller 10 giver den bedste sikkerhed
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 08:14

Jeg vil ikke tro at du kan ændre raiden UDEN af dine data på diskene går tabt. Du skal nok først slette din raid 1 og så herefter oprette en raid 5.

Du er nødt til at kopierer data ud fra NAS inden du ændre raid setupet og derefter kopierer data tilbage, når du har ændret raid setupet.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 08:26
Fandt lige ud af, at du kan kan skifte raid uden at data mistes: http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_expand_the_RAID_Volume_with_additional_disks#How_to_upgrade_from_Basic.2FRAID-1_to_RAID-5
Men som de skriver HUSK AT TAGE BACKUP inden, alt kan fejle, især når man ændre RAID settings.
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Fandt lige ud af, at du kan kan skifte raid uden at data mistes: http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_expand_the_RAID_Volume_with_additional_disks#How_to_upgrade_from_Basic.2FRAID-1_to_RAID-5
Men som de skriver HUSK AT TAGE BACKUP inden, alt kan fejle, især når man ændre RAID settings.
I step 4 fremgår det da at alle data bliver slettet. Eller er det kun data på den ekstra disk?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 12:29
Ja det kan man godt, det skulle være en relativ sikker manøvre, det er dog altid rigtigt godt at have en backup af data.. just in case..

sakset fra hælpeteksten i dsm 3

Skift en diskenhed

Nu leverer vi følgende ændringsfunktioner:

1. Basic til RAID 1, RAID 5 eller RAID 5+Spare
  2. RAID 1 til RAID 5 eller RAID 5+Spare
  3. Tilføj spejldisk til RAID 1
  4. RAID 5 til RAID 5+Spare eller RAID 6
  5. RAID 5+Spare til RAID 6

Sådan skifter du RAID-typen for en diskenhed:

1. Vælg den diskenhed, du vil ændre.
  2. Klik på Administrer.
  3. Vælg Skift RAID-type.
  4. Følg guiden for at fuldføre opsætningen.
    Bemærk:
  1. Diskenhedens status skal være normal.
  2. Hvis du vil ændre RAID-type for en diskenhed, kræves der nok harddiske til den nye type. Størrelsen af udskiftningsharddisken skal være større end den mindste disk i diskenheden.
  3. Harddiskens status skal være "Initialiseret" eller "Ikke-initialiseret".

Sådan udvider du en diskenhed ved at udskifte eksisterende harddiske

Denne funktion gælder for diskenhederne "RAID 1", "RAID 5", "RAID 5+Spare" og "RAID 6". Når du vil udvide en diskenhed ved at udskifte eksisterende harddiske med større, skal du gøre sådan:

1. Sluk for serveren (spring dette trin over for modeller, der understøtter disk-hot swapping).
  2. Udskift den første interne harddisk med en større.
  3. Sluk for serveren, og reparer diskenheden.
  4. Gentag trin 1 til 3, indtil alle interne harddiske er udskiftet med større.
  5. Systemet vil udvide diskenheden automatisk.
    Bemærk:
  1. Før du udskifter ekstradisken for en "RAID 5+Spare”-diskenhed, skal du klikke på Administrer, klikke på Skift RAID-type og så følge guiden for at ændre diskenheden.
  2. Størrelsen på den reparerende harddisk skal være større eller lig med størrelsen på den disk, den udskifter.
  3. Når systemet fjerner en diskenhed, bliver alle aktiverede servicer på andre diskenheder midlertidigt standset. Når diskenheden er fjernet, starter disse servicer igen.
  4. Du kan kun fjerne harddisken, når diskenheden har status "Normal". Eller mistes datatab. Hvis diskenheden har status "Degraderet", skal diskenheden repareres, før den udskiftes.

Sådan udvider du en diskenhed ved at tilføje diske*:

Denne funktion gælder for diskenhederne "JBOD", "RAID 5", "RAID 5+Spare" og "RAID 6". Sådan gør du:

1. Vælg den diskenhed, du vil udvide.
  2. Klik på Administrer.
  3. Vælg Vælg diske.
  4. Følg guiden for at fuldføre opsætningen.
    Bemærk:
  1. For diskenhederne "RAID 5", "RAID 5+Spare" og "RAID 6" skal harddiskstørrelsen være større end den mindste disk på diskenheden.
  2. Diskenhedens status skal være normal.
  3. Harddiskens status skal være "Initialiseret" eller "Ikke-initialiseret".

Mvh

René
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Hanzoy Hanzoy skrev:

I step 4 fremgår det da at alle data bliver slettet. Eller er det kun data på den ekstra disk?
Men de skriver ogsÅ:

Will data still be available during Horizontal Expansion?

Yes, all data will remain available during the expansion process; there is no need to suspend all activities to the Disk Station while conducting expansion via additional disks.

Så de modsigende.
Til top
Cami Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-December-2009
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cami Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 21:16
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men ville alligevel ikke starte en ny. :)

Jeg har fået foræret en DS411 og ville egentlig bare starte med at smide en enkelt disk i, men jeg Googlede lidt og fandt denne tråd, og vil lige høre om det faktisk er muligt at skifte fra basic til raid1 og senere til raid5 uden at miste data? Nogen her der har gjort det? :)

Jeg har forresten tænkt mig at smide denne seagate disk i ( http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-barracuda-harddisk-3-tb-id-5516168.aspx ) - nogen der har erfaringer med den?
Mvh. Allan
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu