|
Synology DS410 hvilket Raid? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-November-2010 kl. 15:30 |
Hej Recordere
Jeg har lige købt en Synology DS410, som jeg er glad for og indtil videre har den været let at sætte op. Jeg valgte at starte med kun to WD green 2TB diske, og så kære i raid 1 med sikkerhed. Den er netop købt for at jeg med sikkerhed in mente, da den skal gemme film musik og især billeder. Når jeg skal opgradere den til 4 diske, vil jeg så bare kunne sætte to mere i, uden at data på diskene bliver slettet? Og hvilken slags raid ville I anbefale jeg benyttede? Som sagt er sikkerhed det vigtiste for mig. Jeg overvejer raid 5, men er det sikkert nok?
|
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man kan ikke køre RAID 5 med 2 diske, det kræver minimum 3 diske.
Det kan være at Synology on the fly kan konvertere RAID 1 til RAID 5 efterfølgende, men det må kunne læses i dokumentationen. Husk at tage backup! - RAID er ikke en erstatning for backup... |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Jeg bruger synology hybrid raid, jeg mener selv den vælger den optimale type raid, og samtidig giver det dig mulighed for at udnytte den ekstra plads der er på en harddisk hvis du har forskellige størrelse diske i enheden (det er altid mindst disk som bestemmer størrelsen på raidsetuppet)
Nedenfor er sakset fra synology´s hjælpefil
DiskenhedDu kan kombinere flere harddiske for at bygge en diskenhed i overensstemmelse med det beskyttelsesniveau, du har brug for. Serveren understøtter følgende diskenhedstyper:
Bemærk: Diskenhedstyper med "*" er kun tilgængelige til bestemte modeller. |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Tak for svarene. Jeg ved godt, at der skal min. 3 diske til raid 5 derfor kører jeg også raid 1 nu. Spørgmålet var mere om jeg kunne få raid 5 eller 6 eller 10, når jeg får 2 diske mere, uden at jeg mister data på de to jeg allerede har. Rhsin måske du kan svare på dette?
Jeg valgte faktisk ikke at tage Synology egen smart raid, da jeg ikke kunne tyde, hvilket slags den bruge (måske jeg burde lave dette om) og valgte i stedet raid 1 her og nu. Igen kan jeg efterfølgende lave dette om UDEN alt slette data på diskene? På det du skriver Rshin lyder det som om 6 eller 10 giver den bedste sikkerhed |
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
Jeg vil ikke tro at du kan ændre raiden UDEN af dine data på diskene går tabt. Du skal nok først slette din raid 1 og så herefter oprette en raid 5. Du er nødt til at kopierer data ud fra NAS inden du ændre raid setupet og derefter kopierer data tilbage, når du har ændret raid setupet. |
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
Fandt lige ud af, at du kan kan skifte raid uden at data mistes: http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_expand_the_RAID_Volume_with_additional_disks#How_to_upgrade_from_Basic.2FRAID-1_to_RAID-5
Men som de skriver HUSK AT TAGE BACKUP inden, alt kan fejle, især når man ændre RAID settings.
|
|
![]() |
|
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
I step 4 fremgår det da at alle data bliver slettet. Eller er det kun data på den ekstra disk?
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Ja det kan man godt, det skulle være en relativ sikker manøvre, det er dog altid rigtigt godt at have en backup af data.. just in case..
sakset fra hælpeteksten i dsm 3
Skift en diskenhedNu leverer vi følgende ændringsfunktioner:
Sådan skifter du RAID-typen for en diskenhed:
Sådan udvider du en diskenhed ved at udskifte eksisterende harddiskeDenne funktion gælder for diskenhederne "RAID 1", "RAID 5", "RAID 5+Spare" og "RAID 6". Når du vil udvide en diskenhed ved at udskifte eksisterende harddiske med større, skal du gøre sådan:
Sådan udvider du en diskenhed ved at tilføje diske*:Denne funktion gælder for diskenhederne "JBOD", "RAID 5", "RAID 5+Spare" og "RAID 6". Sådan gør du:
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Will data still be available during Horizontal Expansion?Yes, all data will remain available during the expansion process; there is no need to suspend all activities to the Disk Station while conducting expansion via additional disks. Så de modsigende. |
|
![]() |
|
Cami ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-December-2009 Status: Offline Point: 166 |
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men ville alligevel ikke starte en ny. :)
Jeg har fået foræret en DS411 og ville egentlig bare starte med at smide en enkelt disk i, men jeg Googlede lidt og fandt denne tråd, og vil lige høre om det faktisk er muligt at skifte fra basic til raid1 og senere til raid5 uden at miste data? Nogen her der har gjort det? :) Jeg har forresten tænkt mig at smide denne seagate disk i ( http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-barracuda-harddisk-3-tb-id-5516168.aspx ) - nogen der har erfaringer med den? |
|
Mvh. Allan
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |