recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Format på film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormat på film

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Batmule Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-November-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Format på film
    Sendt: 22-November-2010 kl. 11:49
Hejsa.

Jeg er lidt i tvivl om dette indlæg er i det rette forum, men jeg prøver.

Gennem et stykke tid har jeg eksperimenteret med at få lagt min DVD og BR samling over på min NAS, så jeg kan streame filmene direkte til mit TV.

Jeg har en Synology DS109 og en Popcorn Hour C-200. Det er kablet og ikke trådløs! Det vises på et 46" Samsung Full HD LCD TV.

Indtil nu har jeg haft held med at rippe nogle af mine mine DVD'er, ihvertfald dem der ikke er beskyttede, via DVD Shrink til ikke komprimerede TS_Video mapper på min server. Det virker fint med min C-200, og kvaliteten lader til at være ok.

Mine spørgsmål er så:

1) Jeg har sådan set HD plads nok og kan jo købe mere, men hver film fylder 3 - 5 Gb. Hvilket format skal jeg komprimere det ned i, hvis jeg dog stadigt vil beholde en ordenlig billed- og ikke mindst lyd kvalitet (Surround)? Og hvor meget/lidt skal jeg komprimere for at fastholde kvaliteten?

2) Hvilket program skal jeg bruge til det?

3) Kan jeg gemme direkte fra disken til det komprimerede format, eller skal jeg første rippe til .VOB etc og derfra til et komprimeret format?

4) Kan jeg bruge ANY Dvd til at rippe de beskyttede film?

På forhånd tak.

/BM
Til top
oldboy67 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 12:24
Jeg ripper ikke i et komprimeret format ... så det kan jeg ikke hjælpe med.

Men da jeg - i sin tid - undersøgte mulighederne det forekom det mig en smule 'besværligt' og involverede flere 3.parts programmer som f.eks Handbrake m.m

Og da jeg af natur er en doven hund - og HD priserne stadig falder - valgte jeg at installere MyMovies og købe en AnyDVD licens.

Nu lægger jeg bare en film i drevet og MyMovies klarer resten. Har valgt at rippe til ISO, men MM understøtter også andre formater (f.eks Video_TS og MPEG-2) ... og som sidegevinst får jeg osse opbygget en database med movie-info, fan-art og covers.
Til top
Batmule Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 12:39
Jeg har det lidt på samme måde - pladsen er jo efterhånden "billig" nok....

Nu kører jeg jo en NAS løsning, så skal jeg så installere MM på den PC jeg bruger til at rippe med?

Læste om MM første gang igår - det lyder smart. Og har jo også fundet ud af at det er ekstremt vigtigt at få katalogiseret og navngivet sine film ordenligt, således at C-200'eren kan genkende dem som de rigtige film.

Hvad er fordelen ved at rippe til ISO? Giver det kun een fil?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Batmule Batmule skrev:

Nu kører jeg jo en NAS løsning, så skal jeg så installere MM på den PC jeg bruger til at rippe med?

Nu kører jeg copy delen på en WHS, men samme funktionalitet kan opnåes på en normal PC.

Citér Læste om MM første gang igår - det lyder smart. Og har jo også fundet ud af at det er ekstremt vigtigt at få katalogiseret og navngivet sine film ordenligt, således at C-200'eren kan genkende dem som de rigtige film.

Det er IMHO en stor fordel... både ved brug af C-200 såvel som andre media extenders/players.

Citér Hvad er fordelen ved at rippe til ISO? Giver det kun een fil?

Ja, det giver kun én fil ... og kan godt li' ideen ved at jeg altid kan mounte ISO'en hvis jeg får brug for andre funktioner.

Redigeret af oldboy67 - 22-November-2010 kl. 13:11
Til top
Batmule Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 13:26
Beklager min uvidenhed - men hvad er "en WHS"?

Hvis du kun gemmer til ISO, betyder det vel også at filmen du gemmer ikke bliver så stor som hvis man ripper hele pakken? ISO filen er jeg med på har samme størrelse, men idet du ikke gemmer funktionerne, bliver pakken vel mindre?

Når du gemmer i ISO, tager du så stilling til undertekster og lyd ved ripning? Jeg tænker på dansk tale når det er børnefilm.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Batmule Batmule skrev:

Beklager min uvidenhed - men hvad er "en WHS"?

En Windows Home Server ... i princippet en avanceret NAS som kører med et tilrettet Microsoft OS

Citér Hvis du kun gemmer til ISO, betyder det vel også at filmen du gemmer ikke bliver så stor som hvis man ripper hele pakken? ISO filen er jeg med på har samme størrelse, men idet du ikke gemmer funktionerne, bliver pakken vel mindre?

Når du gemmer i ISO, tager du så stilling til undertekster og lyd ved ripning? Jeg tænker på dansk tale når det er børnefilm.

Jeg har ikke tænkt over størrelsen af ISO filen - men i min opsætning rippes alle menuer, ekstramateriale, undertekster og sprog, så vælger jeg disse på normal vis når ISO'en afspilles.

Redigeret af oldboy67 - 22-November-2010 kl. 13:50
Til top
Batmule Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 14:07
Den med WHS.... Kom jeg til at tænke på i mellemtiden..... :) Men tak alligevel.

Jeg skal hjem og eksperimentere.....
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu