recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Display port, godt eller skidt.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDisplay port, godt eller skidt.

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Emne: Display port, godt eller skidt.
    Sendt: 02-December-2010 kl. 11:24
Vi køber rigtig mange PC'er på arbejdet, og jeg forsøger at få tingene til at hænge sammen.

Vores skærme har både display port, VGA og DVI.

Har lige købt en røvfuld HP maskiner med display port, for VGA er for dårligt når vi har høje opløsninger.

Men ak, hvad hulen er det for noget skrammel, billedet er jo lige så dårligt som ved VGA.
Det eneste der åbentbart virker er DVI-DVI.

Mit reference er altid mail oversigten i outlook 2007, her er der orange/røde skygger/efterslæb efter/rundtom bogstaverne i emneoversigten.
Ved DVI er det altid et glansbillede. Havde en formodning om at display porten var noget ala. DVI, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Nogen der har erfaret det samme ?.

Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

Vi køber rigtig mange PC'er på arbejdet, og jeg forsøger at få tingene til at hænge sammen.

Vores skærme har både display port, VGA og DVI.

Har lige købt en røvfuld HP maskiner med display port, for VGA er for dårligt når vi har høje opløsninger.

Men ak, hvad hulen er det for noget skrammel, billedet er jo lige så dårligt som ved VGA.
Det eneste der åbentbart virker er DVI-DVI.

Mit reference er altid mail oversigten i outlook 2007, her er der orange/røde skygger/efterslæb efter/rundtom bogstaverne i emneoversigten.
Ved DVI er det altid et glansbillede. Havde en formodning om at display porten var noget ala. DVI, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Nogen der har erfaret det samme ?.

Bruger i ståltråd som kabler?
VGA er problemfrit i op til mindst 1920x1200 - 99% af alle kontrolrum køre stadig VGA i dag.
Det samme gælder alle de DS løsninger der hænger alle steder. Kontormiljøer er ligeledes domineret af VGA selv her i 2010.

Når det er sagt, så er Displayport er på ingen måder dårligere end DVI. Og kan det gøres i samme prisklasse - som det jo kan, så ville jeg også tage DVI frem for VGA. Displayport mangler stadig udbredelse - og fordelene er begrænsede i praksis.

Du kan dog passivt konverterer mellem displayport og DVI - da de ligger op af samme videostandart (sammen med HDMI). Så om du bruger den ene eller anden standart betyder ikke så meget. Du kan kable dig ud af det.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 11:48
Nej vi bruger de kabler der følger med, og det ligner lort (jeg er lidt fagskadet ad min uddannelse som video tekniker).

Har også prøvet med andre kabler, samme resultat når man er oppe over bredder på 1400 pixels. Digital -> analog -> digital går altså lidt galt, måske det er et regionalt problem, der kun er på midtsjælland, vi har også masser af sne på vinduerne....

Eneste jeg oplever er, når jeg kører med et eksternt ATI 1250 eller 2400 kort, så sidder de 3 grundfarver 100% oven i hinanden, fordi det er digitalt hele vejen igennem, alt andet har det før omtalte slør.

Man kan kalibrere skærmen når man kører analogt, det bliver det lidt bedre af i et par timer, men så "driver" det.

Det ses ikke fra 3 meters afstand, men når nu man sidder de der 40-80 cm. fra får man lidt trætte øjne.
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 11:58
Hvilket form for video er det i køre?
Er det noget grafisk arbejde (for så er jeg enig i at VGA kan have sine begrænsninger)?
Men er det noget der bare minder om "kontorarbejde" eller serverrums/kontrolrums basserede opgaver - så er der *intet* at hente i praksis ved den ene standart frem for den anden.

En ting vi dog lige skal være enige om. Man kan ALTID måle sig til alt muligt. Jeg forholder mig til den "virkelige" verden, som er den jeg normalt arbejder med. Men snakker vi grafisk arbejde - så er jeg enig i at ting skal kallibreres og måles til ukendelighed, og her kan VGA falde igennem som du beskriver. Det samme i medicinalindustrien - hvor de dog bruger deres helt egne skærmstandarter.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 12:06
Det er ganske almindelig læsning af tekst ved brug af eks. outlook, på det der betegnes som kontorbrug.

Jeg programmerer og det er når vi er ned i skriftstørrelser under 10, som mange apps ynder at køre i. (eks. breadcrumps på denne side).

Altså ikke levende video, for her kan man være ligeglad.

Du kan ikke se forskellen hvis ikke du har set den med 2 forskellige signaler, så tænker man hold da på en forskel. Den ene dag har man trætte øjne, den anden dag ikke (DVI output).

Det er da rigtigt at hvis det er en skærm der hænger i kvickly med tilbud, og der ser 20 meter vga analog så har det ikke en hujende fis at sige.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 12:23

Jeg ved ikke hvordan i gør. Men jeg kan fortælle at f.eks. bankerne køre VGA over stort set hele linien. Til den form for opgave er der ingen forskel som kan retfærdiggører et skift.

Jeg skal på ingen måder gøre mig for dommer over for det problem i har - Det sætter jeg bestemt ikke spørgsmålstegn ved. Kan blot fortælle at det ikke er normalt.
Jeg arbejder med dette til dagligt, og er i rigtig mange af disse situationer. Blot den erfaring jeg trækker på.

Men alene det du siger at displayport har samme problem, mener jeg viser at i gør noget forkert. For det giver ingen mening.
Har i noget udstyr imellem PC og skærme? Andet udstyr som kan skabe ellektronisk støj? Der må være en fejlkilde et sted.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 12:37
Som ZackGem er inde på, så er det billede der kommer ud af displayport digitalt identisk med det der kommer ud af DVI eller HDMI, sålænge vi taler de samme opløsninger, framerates osv - så hvis der er en synlig forskel så ligger problemet et andet sted, grafikkort, opsætning osv, det er ikke standarden der fejler noget.

Forskellen mellem DP og DVI/HDMI er at DP har større båndbredde end de andre, så man kan sende højere opløsning med større farvedybde og højere framerate end med DVI eller HDMI.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 13:20
Ja, det gør jo kun mit problem endnu mere underligt, når DP har større båndbredde.

Når det er digitalt så burde det jo sidde lige i skabet, som med DVI.

Problemet er størst når det er vores 26" skærme som os administratorer sidder ved.

Jeg skal lige prøve det med HP/HP og ikke som testet HP/DELL.

MVH

Redigeret af rasmuzzen - 02-December-2010 kl. 13:21
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 14:15
Det bør ikke have den mindste indflydelse hvad mærke der står på skærm/Pc.
I sidste ende er det nøjagtig samme GPUer der sider på grafikkortene lige gyldigt hvilket mærke der står på. 99% er bygget efter et refference PBC fra nVidia eller ATI/AMD og skærmene er ofte med med samme paneler og meget fælles indmad på tværs af mærkerne i samme "kategori".
Under alle omstændigheder, så er skærmene bygget efter "standarter".
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 14:25
Ja, jeg har været i branchen i over 20 år, og haft tusinder af maskiner og forskelligt hardware igennem hænderne, så jeg forstår det heller ikke helt, mit spørgsmål kom også bare af jeg ikke kender displayporten ordentligt. Har ikke nærstuderet den hvad den kan, det har i så fortalt.

Jeg vil se om jeg kan få taget nogle nærbilleder, så kan i se hvad jeg oplever.

MVH
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 15:00
Er du sikker på at det ikke er ClearType, der får dit reference skærmbillede til at ligne noget udtværet tekst? Det kan det nemlig godt i visse (sjældne) tilfælde.

Nu har jeg ikke Outlook 2007, men som eksempel bliver følgende hjemmeside tværet grimt ud med gule skygger i Firefox 3.6 (men ikke IE8) når ClearType er slået til:

http://dk.norton.com/antivirus/
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2010 kl. 15:46
.. Og det er naturligvis også vigtigt at indstille skærmkortet til at køre med panelets "native" opløsning, ellers bliver billedet sløret.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu