cwitt skrev:
Det lyder jo næsten grotesk, at min DVD-optager måske bliver ubrugelig fordi der ikke laves gamle medier til den?
Som udviklingen går, er det vel mere eller umuligt at fremskaffe medier efter blot 2-3 år efter DVD-optager køb.
|
Velkommen til brug-og-smid-væk samfundet!
For lige at udpensle hvad jeg skrev ovenfor, så er det slet ikke umuligt at din recorder kan skrive på de nye 8x og/eller 16x DVD-R medier; f.eks. er Verbatims 16x DVD-R (og DVD+R) medier designet til at være multi-speed, så de kan brændes med alle hastigheder fra 1-16x.
Men der er bare ingen garanti for at din recorder vil kunne skrive (optimalt) på dise medier, da brænderens firmware sandsynligvis ikke genkender medierne og derfor vil vælge en standard skrivestrategi.
Derfor vil det være en fordel, hvis andre her eller i JVC forummet kan fortælle om erfaringer med DVD-R medier som stadigvæk kan købes.
Du kunne jo også gå ned i den nærmeste butik som sælger Verbatim medier og købe en enkelt 16x DVD-R til ca. 25 kroner, og så teste den før du bestiller en masse fra udlandet.
Denne test kan dog være problematisk, idet næsten alle mærker har forskellige underleverandører, og du derfor ikke kan være sikker på at få det samme når du køber igen; som et horribelt eksempel er der mindst seks forskellige underleverandører af Memorex 16x DVD+R medier!
For Verbatims vedkommende er der to forskellige varianter af deres 16x DVD-R medier, og to (andre) varianter af deres 8x DVD-R medier. Alle varianterne er generelt gode eller fremragende, men hvis du tester den ene variant er der ingen garanti for at den anden variant fungerer ligesådan.
Hvis dit hovede ikke allerede er ved at koge over, så kan jeg godt uddybe hvilke forskellige varianter der er af Verbatim 8x eller 16x medier.