recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skrivehastighed på meide
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkrivehastighed på meide

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
cwitt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 493
Direkte link til dette indlæg Emne: Skrivehastighed på meide
    Sendt: 04-Maj-2006 kl. 23:33

Jeg står overfor at skulle bestille en hel del DVD-R skiver, og vil iden forbindelse lige checke, jhvad der egentligt er det bedste scenario mht. til at lave skiver, der er læsbare af så mange standalone DVd-afspillere som muligt  :

1.
at købe DVD-R skiver med højere skrivehastighed end ens DVD-optager

2.
at købe DVD-R skiver med samme skrivehastighed (eller lavere, hvis samme ikke kan fås), og derefter lade ens DVd-optager brænde med lave hastighed.

Jeg har tidligere udelukkende købt Verbatim disce med 8x speed og brændt min JVC DR-MH30, der max. kan brænde i 4x speed, og har oplevet at flere standalone afspillere ikke kan afvikle disse uden utallige læsefejl i form af hakkende sekvenser, pixelering og endda utidig stop af afvikling (sågar når der ikke er valgt komprimering under brlndeprocessen).

Carsten Witt

LG OLED65B7 TV
NAD T758 Surround Receiver
Samsung BD-C6900 Blue Ray
Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder
YouSee HD-box Samsung3126
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2006 kl. 00:32

Det bedste køb er at finde medier som er af høj kvalitet og som er understøttet af firmware i din recorder. Dette er ikke direkte afhængigt af mediets skrivehastighed, men det det kan være indirekte afhængigt af dette, da medier fungerer bedst hvis en firmware direkte understøtter mediets MID (Manufacturer IDentification) - også kaldet Media Code.

Da jeg ikke selv har en JVC DR-MH30, ved jeg ikke om den er firmware opgraderbar, og hvilke nyere medier der eventuelt er understøttet.

Hvis de medier du køber, ikke var tilgængelige da firmwaren i dit brænder drev i recorderen blev lavet/opdateret, så er der stor sandsynlighed for at medierne ikke vil fungere optimalt, eller måske slet ikke fungere.

Jo højere den certificerede hastighed er på de medier du køber, jo nyere vil de typisk være, og jo større vil sandsynligheden være for, at de ikke er optimale i din recorder. Det vil således være en stor fordel hvis du kan få andre med samme recorder til at fortælle, hvilke 8x medier eller evt. 16x medier der fungerer godt i lige netop en JVC DR-MH30.

Altså medmindre du ved at en firmware opgradering eksisterer med understøttelse af de specifikke medier.

Hvis du ikke tør satse, så kan du stadigvæk købe 4x certificerede medier visse steder, men der er meget langt imellem 4x medier af høj kvalitet!

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
cwitt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2004
Point: 493
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2006 kl. 00:41

Hej,

Det lyder jo næsten grotesk, at min DVD-optager måske bliver ubrugelig fordi der ikke laves gamle medier til den?

Som udviklingen går, er det vel mere eller umuligt at fremskaffe medier efter blot 2-3 år efter DVD-optager køb.

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Hvis du ikke tør satse, så kan du stadigvæk købe 4x certificerede medier visse steder, men der er meget langt imellem 4x medier af høj kvalitet!

Carsten Witt

LG OLED65B7 TV
NAD T758 Surround Receiver
Samsung BD-C6900 Blue Ray
Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder
YouSee HD-box Samsung3126
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2006 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af cwitt cwitt skrev:

Det lyder jo næsten grotesk, at min DVD-optager måske bliver ubrugelig fordi der ikke laves gamle medier til den?

Som udviklingen går, er det vel mere eller umuligt at fremskaffe medier efter blot 2-3 år efter DVD-optager køb.

Velkommen til brug-og-smid-væk samfundet!

For lige at udpensle hvad jeg skrev ovenfor, så er det slet ikke umuligt at din recorder kan skrive på de nye 8x og/eller 16x DVD-R medier; f.eks. er Verbatims 16x DVD-R (og DVD+R) medier designet til at være multi-speed, så de kan brændes med alle hastigheder fra 1-16x.

Men der er bare ingen garanti for at din recorder vil kunne skrive (optimalt) på dise medier, da brænderens firmware sandsynligvis ikke genkender medierne og derfor vil vælge en standard skrivestrategi.

Derfor vil det være en fordel, hvis andre her eller i JVC forummet kan fortælle om erfaringer med DVD-R medier som stadigvæk kan købes.

Du kunne jo også gå ned i den nærmeste butik som sælger Verbatim medier og købe en enkelt 16x DVD-R til ca. 25 kroner, og så teste den før du bestiller en masse fra udlandet.

Denne test kan dog være problematisk, idet næsten alle mærker har forskellige underleverandører, og du derfor ikke kan være sikker på at få det samme når du køber igen; som et horribelt eksempel er der mindst seks forskellige underleverandører af Memorex 16x DVD+R medier!

For Verbatims vedkommende er der to forskellige varianter af deres 16x DVD-R medier, og to (andre) varianter af deres 8x DVD-R medier. Alle varianterne er generelt gode eller fremragende, men hvis du tester den ene variant er der ingen garanti for at den anden variant fungerer ligesådan.

Hvis dit hovede ikke allerede er ved at koge over, så kan jeg godt uddybe hvilke forskellige varianter der er af Verbatim 8x eller 16x medier.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu