recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billedkvalitet SD-kanaler på 46''?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBilledkvalitet SD-kanaler på 46''?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SPI Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Billedkvalitet SD-kanaler på 46''?
    Sendt: 17-December-2010 kl. 12:29
Jeg overvejer at udskifte mit ældre 32'' LCD med et nyt 46''. Vil jeg blive skuffet over billedkvaliteten, hvis jeg blæser SD-kanaler op i den størrelse?

Lidt baggrundsviden:
TV-signal via parabol (Viasat). Modtager er Pace 460 ("ViasatPlus") uden HDMI-udgang; forbindes til tv'et via scart.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:49
Overhovedet ikke! Med mindre du sidder med næsen helt oppe i skærmen. Du skal ud på 3-4 afstand ved SD, for at det ser fint ud Smile
Til top
SPI Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Overhovedet ikke! Med mindre du sidder med næsen helt oppe i skærmen. Du skal ud på 3-4 afstand ved SD, for at det ser fint ud Smile

OK, så hvis jeg bare sidder 3-4 meter (jeg går ud fra, du bare kom til at udelade "meter" Smile) fra skærmen, skulle der ikke være problemer? Det jo glimrende, eftersom jeg sidder 3,2 meter fra skærmen (ja, jeg har målt det ret nøjagtigt Embarrassed).
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 13:08
Ja meter self LOL Så du kan trygt gå op i størrelse. Det kan virke lidt overvældende lige når du får det, men i løbet af 14 dg har du vænnet dig til størrelsen, og kan slet ikke forstå at du har kunnet holde ud at se på en 32" Tongue
Til top
SPI Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 13:10
Tak for svaret! Så må jeg straks i gang med at shoppe tv!
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 09:08
Svaret er lidt mere nuanceret, selv om jeg også siger ok for 46" ved 3-4 meter. Det er faktisk også mit eget setup.

Generelt:
Det der gør om et fjernsyn viser SD signaler godt, på stor skærm, er fjernsynets indbyggede scaler. Og her er der faktisk stor forskel på fjernsynene. Så det er værd at se det fjernsyn du overvejer vise SD kanaler. Og du vil opleve en stor forskel på nye fjernsyn og dit gamle 32" fjernsyn grundet ny og bedre scaler. Så stor en forskel, at selv om 46" fjernsynet er meget større og dermed har dårligere odds for at vise et godt SD billede, så vil man kunne opleve at SD kanalerne faktisk står bedre på det nye fjernsyn end de gjorde/gør på et ældre 32".
Samsung siges at have en god scaler. Bedre end Panasonic. Hvor LG og andre står ved jeg ikke, og status forrykkes selvfølgelig for hver generation af tv. Men prøv at google reviews incl. scaler-vurdering når du vælger fjernsyn.

Dig specikt:
Når du får dit signal via en boks, her viasat, er situationen en anden. Jeg kender ikke boksen, men den leverer antageligt via HDMI til fjernsynet. Og i et fast format (720p eller 1080i) og dermed står boksen for scaleringen. Og den gør det alt andet lige ikke så godt som et nyt fjernsyn vil gøre det.
Og sandsynligvis skifter den ikke dynamisk imellem 720p og 1080i når du viser HD kanaler i de forskellige formater. Og det er for os nørder en "skandale" og alle andre dødelige aner ikke der er en forskel :-)
Vælger du 720p som format, og der sendes en 1080i udsendelse mister du effekten af den dobbelte opløsning, og det er virkelig en værdifuld effekt på et 46" full hd fjernsyn.
Vælger du 1080i output mister ud værdien af en udsendelse der måtte være optaget progressivt. Her er det værd at bemærke, at 720p kanaler sender progressivt som kanal, men stort set intet, virkelig stort set intet, reelt er optaget progressivt. De fleste ting er optaget i 1080i og nedscaleres til den lave opløsning når den sendes af f.eks. DR HD, SVT1HD, m.fl. Og så har man ikke nogen værdi af progressiviteten.

Så generelt er dit bedste valg 1080i output. Men den generelle anbefaling skal testes af med den specifikke boks. For det kan være den boks du har/viasat bruger faktisk performer bedre i 720p fremfor 1080i. Og omvendt. Igen, alt efter kvaliteten af scaleren i boksen.

Så her berører vi således fordelene ved DVB-C leverede signaler. Man bruger scaleren i fjernsynet (og de er blevet rigtig gode) og fjernsynet skifter til at håndtere den standard som udsendelsen vitterligt sendes i; 720p eller 1080i.

Jeg kender som nævnt ikke de forskellige bokse til Viasat, Canal-Digital, IPTV, m.fl. men det kunne da være sjovt om andre kunne byde ind med, om der er kommet bokse der vitterligt on-the-fly dynamisk kan skifte output imellem 720p og 1080i baseret på udsendelsen/kanalen.

Og da du får via en boks der står for scaleringen, vil du ikke får scaler-fordelen ved et nyt 46" imod et gammelt 32" som jeg nævner øverst. Men du vil selvfølgelig få alle de andre fordele der er kommet i et nyt fjernsyn (øvrig billedbehandling, sortniveau, etc.) og vil så også få et bedre billede.

Jens
Samsung LE46B755

Redigeret af JENC - 18-December-2010 kl. 09:15
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 10:16
Sommerens VM fodbold var synligt bedre på de kanaler som sendte 720p end det som sendtes i  1080i . Men det kan muligvis skyldes andre ting .

Og trådstarter bør få en ny box m HDMI, så han bliver digital hele vejen .   
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Neobi/q Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juli-2010
Sted: Haslev
Point: 355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 10:34
Bruger selv en 460'er med et 50" og jeg synes det ser fint ud :)

Men ja en ny HD boks ville nok være vejen frem. tror de koster en 500kr for eksisterende kunder :)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Svaret er lidt mere nuanceret, selv om jeg også siger ok for 46" ved 3-4 meter. Det er faktisk også mit eget setup.

Generelt:
Det der gør om et fjernsyn viser SD signaler godt, på stor skærm, er fjernsynets indbyggede scaler. Og her er der faktisk stor forskel på fjernsynene. Så det er værd at se det fjernsyn du overvejer vise SD kanaler. Og du vil opleve en stor forskel på nye fjernsyn og dit gamle 32" fjernsyn grundet ny og bedre scaler. Så stor en forskel, at selv om 46" fjernsynet er meget større og dermed har dårligere odds for at vise et godt SD billede, så vil man kunne opleve at SD kanalerne faktisk står bedre på det nye fjernsyn end de gjorde/gør på et ældre 32".
Samsung siges at have en god scaler. Bedre end Panasonic. Hvor LG og andre står ved jeg ikke, og status forrykkes selvfølgelig for hver generation af tv. Men prøv at google reviews incl. scaler-vurdering når du vælger fjernsyn.

Jeg er helt enig i at det er at foretrække at det er TV'et der opskalerer. Jeg er selv så heldig at både STB og BD kan outputte det rå signal, så det er mit TV der 100% står for både opskalering og de-interlacing.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2010 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Sommerens VM fodbold var synligt bedre på de kanaler som sendte 720p end det som sendtes i  1080i . Men det kan muligvis skyldes andre ting .

Jeg kunne selv kun se DR HD og TV2 HD i sommers, og ikke Canal-9 HD der efter sigende sendte 1080i. Så her kunne jeg ikke lave en sammenligning.

Selv synes jeg, at HD signalet fra fodbold-VM var dårligt. Øvrig sport man ser i HD var væsentligt bedre, f.eks. mere skarpt. F.eks. Premier League. Champions League. OL, etc.

Når jeg ser champions league på f.eks. TV3+HD (1080i) og sammenligner med en af de 832 genudsendelser på TV2 Sport HD (720p) synes jeg 1080i står bedre. (Jeg ved godt det ikke er en helt fair sammenligning, når der er tid imellem man ser det).

Den generelle vurdering. 1080i over 720p (indtil der vitterligt bliver optaget progressivt) holder stadig.

Men specifikt kan der være mange ting der gør forskelle. Jeg har hørt en argumentere vældigt for at 1920x1080 Full HD ikke var nødvendigt, og at 720p var ligeså godt. Da han så skiftede sit 1024x768 fjernsyn ud med et stort 50" Full HD fjernsyn trak han det hele i land igen :-)

Sidder man med et ældre fjernsyn der viser 1024x768 eller 1366x768, giver det ligesom sig selv, at der ikke ses en merværdi ved full-hd. Måske (som vi var inde på tidligere) modtager man signalet igennem en boks, og den boks scaler bedre til 720p end den højere og mere krævende 1080i opløsning. Måske er det scaleren i netop det fjernsyn der er bedt til 720p.

Uanset hvad, så hvis 720p generelt står bedre hos dig, er det selvfølgelig den du skal have præference for.

Og igen - en generel vurdering. 1080i bedre end 720p. Optagekvaliteten af den enkelte udsendelse vægter meget mere end formatet. Der kan være HD udsendelser i 1080i der ikke ser bedre ud, end en god (ikke over-komprimeret) SD udsendelser. Og der kan være 720p udsendelser der ser rigtig godt ud.

Kanal-5 HD har ofte nogle flotte udsendelser. Nogle af deres serier står rigtig godt, f.eks. Big Bang Theory.

På DR HD havde for nogle måneder siden en naturudsendelse med et forskerhold på en-eller-anden tropisk ø, Pappa Ny Guinea eller sådan noget. Den stod så flot man måtte tænke - wow, hvad sker der her.

Heldigvis går det den rigtige vej med optageudstyret. Det bliver vitterligt bedre og bedre til HD-håndteringen.

Og EBU er for første gang ved at komme til fornuft.

De har indtil nu anbefalet til tv-stationerne broadcaster i 720p og optager i 1080i. Goddaw mand økseskaft. De mente for ganske få år siden, at opløsningen på fjernsyn i folkets stuer ikke vil komme over 1366x768. Og dem betroer tv-stationerne sig til :-)  Min computerskærm har 1920x1080 opløsning og næste generation smartphones overskrider snart den opløsning :-)

Men nu er de på vej med anbefaling om, at optageudstyret skal være 1080p50. Og så er vi ved at være der. Man har så råoptagelse der passer til 1080i (opløsningen er der, og den kan nemt sendes interlaced) og til 720p (de progressive billeder er der, og opløsningen kan nemt halveres).  Link.

Så er begge lejre glade, og vi kan så spændt vente på der kommer nogle kanaler der faktisk også sender 1080p50 formatet.

Og derefter kan vi vente på, at vi skifter til 4K opløsning :-) 
Det skal blive godt at få en opløsning over 2mpix.  LinkEller endnu større med det samme.

Redigeret af JENC - 21-December-2010 kl. 12:17
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu