recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pakning af film - hvad gør i?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPakning af film - hvad gør i?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hulobe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-December-2010
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Pakning af film - hvad gør i?
    Sendt: 23-December-2010 kl. 19:27
Jeg har optaget en del DVB-T optagelser og kan se at det snart fylder for meget.
Hvordan pakker jeg det på en fornuftig vis?

Jeg vil gerne at kvalitetstabet ikke bliver større end højest nødvendigt :)
Og jeg vil gerne beholde muligheden for undertekster m.m.

Hvad gør i?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Hulobe Hulobe skrev:

Hvad gør i?

Køber en USB harddisk mere  LOL

Har vist en 6-7 stykker efterhånden, startende fra 320GB og og til 2TB for den seneste.
Det er for bøvlet at komprimere.

Mvh JørgenT
Til top
Hulobe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2010 kl. 10:25
Måske har du ret. Prisen på harddiske er da også aftagende.

MEN det er nu stadig dyrt hvis man har lidt samlergen, og det har jeg.

Så er der nogen der har råd til hvordan det gøres på fornuftig vis?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2010 kl. 10:39
Prøv at tænk hvor mange timer du skal spilde og hvor meget strøm du skal ofre for at konvertere alt hvad du har liggende. Køb mere plads!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2010 kl. 10:50

MEN det er nu stadig dyrt hvis man har lidt samlergen, og det har jeg.

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er det du gemmer?

Jeg har ikke haft optagemuligheder i 5 år nu og savner det overhovedet ikke.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2010 kl. 14:12

Jeg har optaget en del DVB-T optagelser og kan se at det snart fylder for meget.
Hvordan pakker jeg det på en fornuftig vis?

Jeg vil gerne at kvalitetstabet ikke bliver større end højest nødvendigt :)
Og jeg vil gerne beholde muligheden for undertekster m.m.

Hvad gør i?

Hvilke formater ligger optagelserne i? Taler vi om MPEG2 og i hvilken container? 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2010 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har ikke haft optagemuligheder i 5 år nu og savner det overhovedet ikke.

Jeg har ikke set live tv i 1 år og savner det overhovedet ikke.

Jeg ELSKER at mit system optager serier jeg følger med i, film jeg synes ser interessante ud, nørdeprogrammer som So ein ding og den slags, så der bare altid er et lager af fede ting at se når jeg får lyst til at glo tv. Reklamer er noget jeg spoler hen over, jeg slipper totalt for at zappe rundt for at finde noget interessant, jeg kan pause ting når telefonen ringer og jeg skal aldrig vente 20 minutter på at den film jeg vil se starter. Det er bare en ny og befriende måde at se tv på.

Ulempen er at det fylder, heldigvis er diskplads temmeligt billigt så der ryger en ekstra disk i NAS'en i ny og næh når jeg ikke lige får oprydningsiver.
Til top
Hulobe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2010 kl. 21:48
strandvasker: Præcis

Jeg har ikke haft TV i flere år nu. Men for nogle år siden købte jeg et TV-kort. På det tidspunkt optog jeg masser af udsendelser. Og pakkede de fleste. Dengang skete det meget grundigt. Så alle undertekster blev kørt gennem OCR.
Men det er faktisk et stort bøvl! Især var TV2, i hvert fald dengang, rigtig træls.
Jeg har fået ny maskine i mellemtiden. Jeg har selvfølgelig gemt mine udsendelser (fakta programmer, film, serier, ...) Og ser noget i ny og næ.
Nu har jeg fundet mit TV-kort frem igen og er godt igang. Men mine udsendelser (i .ts format) fylder ca 1 terabyte. Og selvom harddiske er blevet billigere, - så har jeg ikke lyst til at købe adskillige 2 TB harddiske. Så noget kompression vil være fint.

Men at det går hurtigt og især at jeg ikke skal bøvle for meget er et krav. Så noget h264 eller xvid eller noget, - men med undertekster i et billedformat (så jeg slipper for at køre det gennem OCR) var hvad jeg havde forestillet mig.

Er der noget der gør det og kan fortælle hvordan jeg smart og især effektivt gør det?

Edit: Jeg har kun Free-to-air programmerne (og indtil videre endda kun dem på MUX1, men det håber jeg kommer til at ændre sig). Men med et arkiv er det såmænd også meget fint. Jeg har en del film jeg mangler at se endnu :) Der er også kommet en del i julen.
Egentligt er der også YouSee fællesantenne der hvor jeg bor. Men jeg har ikke en DVB-C modtager.

De film jeg optog sidst jeg brugte det fylder ompakket mellem 400MB og 1GB. Men jeg er helt klar til at de ikke behøver komprimeres så meget.

Lige nu gør jeg det at jeg optager de udsendelser jeg tænker måske kunne være interessante. De er en hel del. Og så klipper jeg dem til med projectX. Så de ikke fylder mere end højst nødvendigt, men nok endnu mere for at de indeholder den udsendelse jeg gerne vil se, og intet andet. Ingen reklame for programmer i morgen eller vaskepulver. Men stadig fylder udsendelserne jo temmelig meget.

Redigeret af Hulobe - 25-December-2010 kl. 22:00
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 01:29
alt andet end tv2 og zulu programmer kan du kaste direkte i handbrake og lave en særdeles fin konvertering til h.264 uden at man taber de helt store mængder informationer. jeg bruger en fast bitrate på 2mbit til SD og 3mbit til 720p video (2mbit til sd er egentlig lidt overkill, men da opløsningen i forvejen er dårlig så gør det ikke det store. HD video bruger jeg 3mbit  - det er faktisk rigeligt hvis man kører en 2-pass reencode, både drhd, kanal5hd, 3+hd kommer undertekster med over automatisk, men ikke med noget som helst som kommer fra tv2 og dens søsterkanaler.)
Til top
Hulobe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 15:08
Perfekt Claus, - det var lige sådan noget jeg havde håbet på.

Lavede lige en test-encoding med standard indstilling (constant quality - RF:20) og det virker rigtig pænt - og med en rimelig kompression også. Jeg vil lege lidt med hvad der er bedst - og så i øvrigt glæde mig over at det kører helt af sig selv.

Tak :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu