recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - info om streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketinfo om streaming

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Emne: info om streaming
    Sendt: 22-December-2010 kl. 07:28
Er ved at komme på sidesporet af ac-ryan tråden hehe, så opretter lige en tråd selv.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er:

1. Hvad kræver streaming egentlig af ens computer/server som skal sende "filerne" til medieafspilleren??

2. Har det meget stor betydning om ens medieafspiller har 100mbit netkort eller 1gbit?

3. Og hvad er det som arbejder på ens computer/server under selve streamingen?

Bare nogle generelle ting som jeg godt kunne tænke mig at få helt styr på, så håber der er en klog person herinde som kan svare på det 100% :)

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 08:27
1. Der findes flere måder at streame på, men den mest udbredte er nok UPNP hvor PC'en skal have installeret en upnp server (der findes mange forskellige f. eks Twonky - dvbviewer server). En anden udbredt metode er simpel fildeling (som jeg ikke vil kalde streaming, men det kan blive en strid om ord). Fildeling er en standard funktion på alle moderne styresystemer.
2. Nej, det har ikke den stor betydning. De fleste medieafspillere har ikke nogen særlig hurtig processor, så det er processoren der begrænser overførselshastigheden og ikke netkortet. 100mb er rigeligt til at streame HD materiale.
3. Det der arbejder er UPNP serveren eller fildelingskomponenten i styre systemet.

Håber det dækker dit spørgsmål.
/Peter
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 10:07
Her er mine bud:

1. Der er to typer "streaming".

Den ene type er hvor afsenderen (din computer/server) skal regne på det signal der sendes, så signalet passer til modtageren. Det kunne fx. være hvis du vil se film over internettet eller på fx. en ipod touch, så kan det være en fordel at din computer regner signalet om til noget der passer til det modtageren kan vise i stedet for at sende hele molevitten afsted og lade modtageren om at håndtere, skalere og den slags. Du installerer noget software på din computer specifikt beregnet til at streame og din computer bruger cpu kraft på at regne på tingene, det er streaming i ordets originale betydning.

Den anden type kaldes streaming af mange, men er egentlig progressive download, altså download hvor modtageren tager forskud på glæderne og afspiller inden der er downloadet færdig. Mig bekendt benytter de fleste medieafspillere progressive download, hvor det eneste der forventes af din computer/server er at den har noget windows fildeling. Set fra computerens side er der tale om et rent download af en fil i den form filen nu engang har. Der skal ikke regnes på signalet eller noget, blot "læs fra disk, tryk ud gennem netkort" og det endda ikke specielt hurtigt. Din computer kan sandsynligvis pumpe sådan 5-6 GB dvd film ud gennem netkortet på 2-3 minutter, men din medieafspiller skal blot bruge de 5-6 GB i små bidder gennem den næste 1½ time filmen varer, dvs. ufatteligt langsomt i forhold til det din computer kan levere.

Mit bud er at en ac ryan bruger progressive download, at den ikke kræver du installerer speciel streaming software på din computer/server og at din computer af samme grund ikke bliver det mindste stresset over opgaven.

2. Det klare og endegyldige svar er: måske!

Jeg regnede mig i en anden tråd frem til at en rippet bluray bruger omkring 60-70 Mbit/s (var det vist), udregnet ved at dele filstørrelsen på en rippet bluray med den spilletid den rippede film har. Dertil kommer at der tilføjes nogle kontroldata til pakkerne med "film bits" når de skal over dit lokalnet, der kommer nummer på pakkerne, checksum og den slags der gør at modtageren kan se om tingene er modtaget korrekt. Laves fildelingen med windows fildeling skulle disse pakker faktisk tilføje op til 15% ekstra. Sker fildelingen i stedet i NFS formatet skulle det være noget mindre. Endelig kan det knibe med at presse alle 100 Mbit/s ud af et 100 Mbit/s netværk.

Det korte svar er altså, at hvis du kører 100 Mbit/s netværk og vil "streame" bluray rip via windows filesharing, så kan du komme ud for at det hakker.

3. Det har jeg vist dækket i 1'eren. Sætter du computeren til at tumle med videomaterialet, fx. skalere billedet ned så det matcher skærmen på din mobiltelefon, så skal der bruges en hel del cpu kraft. Det mest almindelige med bokse som ac ryan er dog at din computer bliver bedt om filmene i deres umodificerede form, dvs. det eneste din computer skal bokse med er at læse fra disken og skrive til netkortet - en disciplin din computer klarer stortset uden at bruge cpu kraft.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 13:19
det var sku nogle gode svar, mange tak. med andre ord kan man sige at når man streamer fra windows ( via den alm. deling af mapper ) så er det ens harddisk samt det lokale netværk som spiller ind, i det her tilfælde en ac ryan som kun har 100mbit netkort. Jeg kan godt se det bliver et problem med en rippet bluray, da bitraten jo varierer en del under filmen, specielt hvis der rigtig er gang i den, og når ens  medie afspiller kun har 100mbit netkort i. 

Jeg frygtede lidt at min intel atom chip, skulle skiftes ud med en strømsluger af en server hehe, men som jeg kan forstå det så har cpu´en ikke det store at sige her. Der er jo ikke andet for end at jeg må teste ac ryan på kryds og tværs :) tak for de gode svar
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 20:33
PS. lige en kommentar til pfugl - upnp har intet som helst med streaming at gøre. upnp er universal plug and play. det vil sige at når enheder understøtter dette så har de let ved at finde hinanden uden at vi skal ind og skrive ipadresser og alt muligt juks. når noget video sendes ud med en enhed som er upnp-kompatibel så vil andre upnpkompatible enheder som kan modtage videosignal selv finde ud af at der er en datastrøm og dermed vise det. med andre ord - vi skal ikke selv sætte noget op for t de kan finde hinanden! :-)
Jeg er dog slet ikke enig med strandvaskers bitrate. det er nu sjældent at de når så højt op. en typisk 4mbit h.264 film jeg laver fra en billig bd fylder mellem 4 og 6GB - og ser man på den oprindelige datamængde så ligger de typisk i omegnen af 30-40GB så dermed bliver det til ca en ottendel af den oprindelige - og dermed skulle bitraten ligge omkring x8 af  de 4mbit altså omkring de 30-40mbit.
Det ændrer dog ikke ved at har man et dårligt opsat netværk med kun 100mbit - så vil man så let som ingenting kunne få problemer med hakken alligevel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 01:11
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Jeg er dog slet ikke enig med strandvaskers bitrate. det er nu sjældent at de når så højt op. en typisk 4mbit h.264 film jeg laver fra en billig bd fylder mellem 4 og 6GB - og ser man på den oprindelige datamængde så ligger de typisk i omegnen af 30-40GB så dermed bliver det til ca en ottendel af den oprindelige - og dermed skulle bitraten ligge omkring x8 af  de 4mbit altså omkring de 30-40mbit.
Det ændrer dog ikke ved at har man et dårligt opsat netværk med kun 100mbit - så vil man så let som ingenting kunne få problemer med hakken alligevel.

Når du koder en 30-40 GB rippet bluray om til en 4-6 GB h264 så er det jo ikke længere bluray kvalitet vi snakker om.

Det jeg regner på er når du vil vise en rippet bluray i fuld bluray kvalitet, så er det omkring 40 GB der skal pumpes over netværket på den ca. 1½ time film plejer at vare - det giver i omegnen af 60-70 Mbit/s hvis ikke jeg husker helt forkert.

40 GByte data = 327680 Mbit data.

1½ times varighed = 5400 sekunder.

327680 Mbit data klemt gennem et netværk i løbet af 5400 sekunder giver ~61 Mbit/s.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 01:38
og du har ikke bare tjekket informationen direkte i eksempelvis VLC som kan angive den slags info? - i stedet for at sidde og "regne" på det. - og nej - jeg er udmærket klar over at 4-6mbit ikke længere er "BD-kvali" - men det nedskaleres også til 720p da hverken min afspiller eller tv'et kan klare højere alligevel.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 03:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det jeg regner på er når du vil vise en rippet bluray i fuld bluray kvalitet, så er det omkring 40 GB der skal pumpes over netværket på den ca. 1½ time film plejer at vare - det giver i omegnen af 60-70 Mbit/s hvis ikke jeg husker helt forkert.

Hold your horses..

Max bitrate er 48 Mbps for audio+video, og 40 Mbps for videodelen. Total max bitrate fra en BD er 54 Mbps, og begrænsningen er formentlig bestemt af hvad der kan læses fra den optiske disc (sådan er det i hvert fald på DVD).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

og du har ikke bare tjekket informationen direkte i eksempelvis VLC som kan angive den slags info? - i stedet for at sidde og "regne" på det.

Hvorfor mener du vlc er bedre til at regne den slags ud end vi selv er? Min udregning er unøjagtig idet jeg ikke har nogle konkrete filstørrelser og spilletider at regne på når det gælder blurays, men metoden til at udregne det på fejler ikke noget, uanset om vlc så er enig eller ej.

Jeg ved ikke hvordan vlc regner tingene ud, måske regner den på samme måde som mig, men det kan også tænkes at den ikke tæller lydsignalet og "overhead" med og blot regner på det nøgne videosignal. Uanset hvordan den regner på tingene, ændrer det ikke på at filen er xx GB stor og skal skovles over netværket på de yy minutter filmen varer og udfra de to tal kan man udregne et minimum båndbreddeforbrug.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvorfor mener du vlc er bedre til at regne den slags ud end vi selv er? Min udregning er unøjagtig idet jeg ikke har nogle konkrete filstørrelser og spilletider at regne på når det gælder blurays, men metoden til at udregne det på fejler ikke noget, uanset om vlc så er enig eller ej.

Jeg ved ikke hvordan vlc regner tingene ud, måske regner den på samme måde som mig, men det kan også tænkes at den ikke tæller lydsignalet og "overhead" med og blot regner på det nøgne videosignal. Uanset hvordan den regner på tingene, ændrer det ikke på at filen er xx GB stor og skal skovles over netværket på de yy minutter filmen varer og udfra de to tal kan man udregne et minimum båndbreddeforbrug.

Du får ikke 70 Mbps fra en Blu-ray disc. Hvis filmen er tilpas kort, vil den ikke kunne fylde hele discen, selv med maksimal bitrate (medmindre der er ekstramateriale el.lign.). Det maksimale der kan læses fra en BD alt inklusive er 54 Mbps, og selve videodelen er begrænset til 40 Mbps.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 15:13
nu vi er ved streaming snakken, hvordan er den bedste måde at streame på fra win 7 så?? er det bare ved at oprette en delemappe som jeg gør nu?? ved ikke om der er andre måder at gøre det på, derfor jeg lige ville høre ad  .
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2011 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

nu vi er ved streaming snakken, hvordan er den bedste måde at streame på fra win 7 så?? er det bare ved at oprette en delemappe som jeg gør nu?? ved ikke om der er andre måder at gøre det på, derfor jeg lige ville høre ad  .

Jeg kender ikke så meget til win7 men det afhænger vel af hvad du skal streame til, altså klienten i den anden ende.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu