recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Win XP ser kun 2,5 af mine 4GB RAM?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWin XP ser kun 2,5 af mine 4GB RAM?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Emne: Win XP ser kun 2,5 af mine 4GB RAM?
    Sendt: 29-December-2010 kl. 22:09

Jeg har netop installeret mine nye Kingston 2x2GB RAM moduler i min Acer laptop, og derved maxet ud hvad maskinen iht. producenten kan håndtere.

Jeg var desuden opmærksom på, Win XP 32bit kun kan håndtere 3,5 GB, så jeg forventede ikke at få "fuldt" udbytte - men næsten.
 
Min BIOS viser fint de 4 GB, og den delte grafikhukommelse er skruet i top med 256MB RAM, men Windows XP viser kun 2,25 GB + fysisk adresseudvidelse! Hvordan kan dette være? Er det den fysiske adresseudvidelse der spiser den sidste GB?
 
I min verden: 2,25 GB + 256MB grafik giver kun 2,5GB.
Win XP burde kunne håndtere 3,2 eller 3,5GB...
 
Hvor er den sidste GB?
Til top
Skodman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-August-2006
Sted: Lyngby,Denmark
Status: Offline
Point: 218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 23:39
Er der ikke noget med at grafik delen bruger noget af rammene...det kan godt passe med de 512mb der mangler.
Bare en idé..
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 23:47
WinXP kan kun håndtere ca 3GB ram ikke 3,5, for at bruge alle 4GB skal du op i 64 bit styre-system feks WinXP 64bit, eller bedre Win7 64bit
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19229
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Hvordan kan dette være?


Prøv at læs:
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=15&t=248379
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 00:15
Samtlige 32 bit operativsystemer (deriblandt Windows XP, Windows Vista 32 bit og Windows 7 32 bit) kan se lige præcis 4GB, da 2^32 er 4GB. Grunden til, at de så ikke også kan *anvende* 4GB består i, at der jo også er andre ting end den normale systemhukommelse, der skal adresseres. Deriblandt, men ikke udelukkende, grafikkortshukommelsen. Har man f.eks. et grafikkort med 1GB RAM, så ryger der allerede der 1GB fra de 4GB som Windows kan se. Derudover ryger der noget mere RAM ifm. diverse systemresourcer og.

I teorien ville man kunne omgå denne begrænsing, idet x86 processorer i efterhånden mange år har kunnet adressere 36 bit. Desværre har der været store problemer med at få det til at virke (rygterne vil vide, at f.eks. nVidia ikke kunne klare at lave en fungerende driver), så funktionaliteten blev droppet. Nogle stumper af teknologien kan dog stadig ses i f.eks. Windows XP SP2 og fremefter, når der på fanebladet Generelt under System er tale om PAE (Physical Address Extension).


Redigeret af azrael - 30-December-2010 kl. 13:53
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 00:29
Det er muligt i boot ini at slå 3 gb flag til så programmer kan bruge 3 gb og OS kun reserverer 1 gb af de 4.

"The /3GB switch allocates 3 GB of virtual address space to an application that uses IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE in the process header. This switch allows applications to address 1 GB of additional virtual address space above 2 GB."

Til top
Naken Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Det er muligt i boot ini at slå 3 gb flag til så programmer kan bruge 3 gb og OS kun reserverer 1 gb af de 4.

"The /3GB switch allocates 3 GB of virtual address space to an application that uses IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE in the process header. This switch allows applications to address 1 GB of additional virtual address space above 2 GB."

Men dette har kun indvirken på den virtuelle hukommelse og ikke af den fysiske hukommelse i maskinen og kan derfor ikke bruges i forhold til ovenstående problemstilling.

Redigeret af Naken - 30-December-2010 kl. 00:40
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 01:14
Nu er jeg ikke sikker på hvad "Windows XP viser kun 2,25 GB + fysisk adresseudvidelse" betyder da jeg ikke selv har XP længere og aldrig har brugt danske oversættelser. Så er ikke sikker på om Windows ikke kan se total fysisk hukommelse på 4096-256 eller hvad der sker her.

32 bit kan addressere 4 GB hukommelse (2^32). Windows gør det at den deler dette i 2. Programmer har så 2 GB og Windows har 2 GB hvad den skal bruge inkl. caches.
Med /3GB switch så fortæller man Windows at den kun skal bruge 1 GB selv og resten kan programmer så adressere.
Programmer skal være kodet til at udnytte de 3 GB. Dette er en option man compiler med. Det er dog de færreste alm. programmer der har brug for så meget hukommelse.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 13:53
Det ændrer stadig ikke ved, at Windows 32 bit kun adressere 4GB. De 4GB skal så fordeles på alle de ting som skal kunne adresseres, deriblandt grafikkortshukommelse, der typisk sluger den største del. Windows selv kan se *al* tilgængelig hukommelse i det adresserbare område, altså 4GB ved 32 bit.

Den switch du omtaler (/3GB) gør det muligt for samtlige programmer at se 3GB hukommelse. Ellers kan *hvert* program kun se 2GB hukommelse. Hvad Windows kan se/bruger spiller ikke ind i denne sammenhæng.

"Fysisk adresseudvidelse" er for øvrigt den danske oversættelse for PAE (Physical Address Extension).

Det korte af det lange er i al fald, at hvis man vil udnytte hele hukommelsen så skal man skifte til et 64 bit operativsystem.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 13:54
En anden årsag kunne være PCI eller PCI-E kort, de kan bruge memmory mapping, memory mapping ligger i det ram område ligger under 4Gb området og ned,  BIOS bruger også en smule, samt shadowing af BIOS på eventuelle SCSI/RAID/IDE controllere.
 
Hvis dit bundkort har en extra kontroller til SATA diske (ikke den i chipsettet indbyggede) og du ikke bruger den, slå den fra.
 
Mit soveværelse Windows 7 MCE system med 4GB RAM i, fik 256MB mere tilgængelig RAM efter at jeg gik fra ANALOG TV kort (PCI Hauppauge 150MCE LP), og til et USB baseret Anysee DVB-C tuner. Så jeg gik fra 2.75GB til 3GB, og bedre TV kvalitet.
 
En anden "synder" er onboard Grafikkort, mange afsætter 512MB som default, prøv at sætte det til 256MB i stedet i BIOS. Jeg har sat mit til 256MB (Atom CPU +ION chipset) kører perfekt.
 
 
Gigabyte
 
 
 
 
 
 
 
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 16:06
Som jeg angiver i første indlæg, så er den delte grafikhukommelse sat til 256 MB. Ikke 512.
Windows viser (under hardware, samt under "ydeevne" hvis jeg går ind i joblisten), at computeren kun har 2,25 GB..
 
Jeg har søgt på en masse forums på nettet, hvor folk angiver, at Win XP 32-bit kun kan se cirka 3,2 GB. Men jeg mangler jo også en hel del for at komme op på 3,2GB.
Der er ikke TV-tuner kort i min laptop, det eneste "ekstra" den kan udover wireless internet er Bluetooth, men denne er ikke sat til at starte op sammen med Windows.
 
Jeg har indskrevet /3GB i boot.ini filen, men det har ikke ændret noget. I mine øjne mangler jeg ca. 1 GB fra at komme op på, hvad alle andre kan udnytte i XP 32bit, og det er det der undrer mig.
Til top
Naken Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 19:02
Har du tjekket at der ikke er noget galt med rammene? Kør fx en memtest for at tjekke dem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu