|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 17:32 |
Hej forum.
Jeg har ved flere lejligheder haft brug for en pmr walkie talkie og overvejer derfor at investere i en. Der er ikke meget information at hente her på recordere.dk så jeg ville lige høre om der er nogen der kender noget til emnet, eller som kan henvise til et godt forum på engelsk eller dansk. tvkartoffel |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
jeg var en 27MHz nørd for et kvart århundrede siden, hvis det kan hjælpe dig noget.?
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
Muligvis.
De radioer jeg hentyder til er de "nye" 446 MHz modeller man kan få alle vegne. De kan fås i alle prisklasser, men hvilke der er gode er ikke nemt at finde ud af. Jeg har kigget på en del forskellige. F.eks her: http://www.midtkom.dk/shop/walkie-pmr-radio-76c1.html Jeg kan finde gode anmeldelser på de dyre af dem, men der er flere år gamle. Jeg havde egentlig brug for et par henvisninger til nogle gode modeller der ikke koster en arm og et ben, eller en henvisning til et dansk eller engelsksproget forum. tvkartoffel |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Dem ved jeg ikke noget om, den slags var slet ikke, eller dårligt på markedet da jeg havde og brugte de "rigtige" 27 MHz walkie radioer som faktisk kunne en hel del hvis man "legede" lidt med dem.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
A.Morup ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 268 |
![]() |
Vi har de her "Cobra" fra T.Hansen. Har haft dem i nogle år. De er ganske gode - meget holdbare og ca. 1½-2 km rækkevidde i praksis.
MEN vi bruger dem meget sjældent - mobiltelefonen er lige ved hånden!
Det eneste sted vi bruger dem meget er på ferie i udlandet (f.eks. skiferie), hvor man tit har brug for at finde hinanden og ikke gider at betale $$$ for "Hvor er du?" opkald. Hvis man tuner henover frekvenserne kan man høre at vi ikke er de eneste der har fået samme idé!
Kan anbefales. De har også håndfri funktion som kan være smart, hvis man skal bruge dem samtidigt med at man bruger hænderne!
/ Anders
|
|
Video: Samsung UE46F8005, Panasonic BD60 bluray og Octagon SF 1028P recorder
Audio: Onkyo TX-SR508 Receiver, Dali Zensor 1, Dali Zensor Vokal, Dali 9F Sub og Jamo 160 i 5.1 surround |
|
![]() |
|
![]() |
OK.
Dem vil jeg kigge på. De er sikkert rigeligt gode til det de skal bruges til. tvkartoffel |
|
![]() |
|
A.Morup ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 268 |
![]() |
Jeg undersøgte det selv inden jeg købte - "Cobra" er et af de kendte mærker inden for PMR.
|
|
Audio: Onkyo TX-SR508 Receiver, Dali Zensor 1, Dali Zensor Vokal, Dali 9F Sub og Jamo 160 i 5.1 surround |
|
![]() |
|
Hancock ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Maj-2005 Sted: Valby Status: Offline Point: 544 |
![]() |
Du skal sørge for at købe dem med 38 sub-kanaler. Det er i virkeligheden blot 38 kaldesignaler til at aktivere modtageren, da der reelt kun er 8 talekanaler at gøre godt med. Har du ikke denne funktion, hører du alle på den kanal du vælger. Og du vil langt fra være den eneste der tager dem med på ferie.
|
|
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl |
|
![]() |
|
![]() |
Ovennævnte Cobra model har en masse sub-kanaler. Der er 128 mulige kodekombinationer (DCS + CTCSS) og hvis bare man vælger et lidt usædvanligt nummer (f.eks. 63 i stedet for 66) så er det YDERST sjældent at man får fremmede ind over frekvensen. Man skal så lige huske at aftale hvilken kode man bruger - og huske det! Hvis man f.eks. scanner med enheden (for at høre om der er andre på linien) skal man nemlig selv sætte den tilbage til den aftalte kode for at fange den anden walkie.
Som nævnt ovenfor så er PMR efterhånden fortrængt af mobiltelefoner, så selv om man aktivt scanner henover frekvenserne er det sjældent at man kan fange andre samtaler, så problemet med støj på linien fra andre PMR-brugere er ikke så stort.
Eneste ulempe er at enheden har det med at starte sig selv, hvis den ligger klemt i en taske. Af samme årsag piller vi altid batterierne ud, når de er i bagagen på et fly!
/ Anders
|
|
|
![]() |
|
mikzki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() |
Halløj.
I forbindelse med køb af omtalte walkie - Cobra MT 800, faldt jeg over denne tråd.
I manualen er anslået anvendelsestid (standby eller blandet brug??) 12 timer med fuldt opladt batteri.
Jeg har ikke kunne finde noget i manualen om hvor længe radioen er om at lade batterierne fuldt op, og der er ikke et batteri ikon, der indikerer det, mens man oplader.
Jeg kunne godt tænke at vide, hvad forskellen på CTCSS og DCS koder er? I manualen står der:
8 kanaler
38 CTCSS privatkoder
83 DCS privatkoder
Jeg regnede at man først vælger en hovedkanal. F.eks 5
Derefter en underkanal (CTCSS) F.eks 45
Og til sidst endnu en underkanal F. eks 85
Så vil radioen være indstillet på kanal 5 > 45 > 85
Men man har tilsyneladende kun muligheden for at vælge en af de 8 hovedkanaler, og derefter en underkanal på enten CTCSS eller DCS?
Jeg har primært købt radioerne for at benytte dem som en simpel baby alarm. Og derudover vil jeg bruge dem bla. i forbindelse med karpefiskeri og andet.
Radioen kan indstilles til 5 forskellige VOX sensitivitetsniveauer (Voice Activated Transmit)
Er der nogen som har erfaring med radioen eller lign som babyalarmer?
Hvor tæt på baby skal radioen ligge?
Hvilken sensitivitet anbefales?
Andre gode råd modtages med kyshånd...
På forhånd tak
Mikkel
![]() Redigeret af mikzki - 10-Januar-2011 kl. 15:24 |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7187 |
![]() |
Der er kun 8 lovlige kanaler på PMR radioer
CTCSS og DCS er en "slags" kodning som at i ikke hører evt andre på samme kanal, Men i kan sagtens aflyttes hvis andre ønsker det ! I skal som regel meget tæt på baby for den modtager noget derfra. Men prøv jer frem. Jeg syntes ikke de er serlig gode som baby alamer, der findes meget der er noget bedre til det formål. Har selv et par cobra som bare ligge på hylden og de oplades bare natten over. men syntes ikke de kan holde mere end 6-8 timer. Ja hvem husker ikke tiden på 27MHz og alle de andre bånd :-) |
|
![]() |
|
mikzki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() |
Tak for svaret Men hvad er forskellen på de to "underkanaler"?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |