recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bærbar(ødelagt skærm) som mediacenter ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBærbar(ødelagt skærm) som mediacenter ?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Emne: Bærbar(ødelagt skærm) som mediacenter ?
    Sendt: 14-Januar-2011 kl. 05:45
Hej
Håber I kan hjælpe mig.

Jeg tabte for 2 uger siden min bærbar på gulvet og skærmen gik i stykker. Alt andet virker på den undtagen skærmen. Udgiften til at skifte skærmen overvejer sikkert næsten en ny bærbar og kan nok ikke få noget for den på brugtmarkedet. Derfor ville jeg lave den om til et mediacenter, hvis det er muligt og købe en ny bærbar til studiebehovet.
Her er specs på den:

Acer 1810tz:
Intel Pentium SU4100
Mobile Intel GS45 Express
4 GB DDR2 SDRAM
500GB, 7200RPM black WD

Min plan er at lave den om til et mediacenter. Den skal tilsluttes fladskærmen vha. hdmi og anlægget med jack-phono. Den skal bruges til at afspille flac, mp3, 720P avi og mkv filer. Den kan ikke klare 1080P. Den vil ligge inde i mit tv-bord og tror det bliver irriterende at skulle åbne låget hver gang for at tænde bærbaren. Jeg har hørt om noget "Wake on LAN" som kan starte bærbaren over et kablet netværk når den er forbundet med en anden computer - er det muligt? Det ville være smart :)

Jeg er studerende og bor i en etværelses lejlighed og en vægdeler er det eneste der skiller arbejdspladsen med tv-delen. Så tror det optimale ville være at have en form for fjernadgang fra den nye bærbar jeg køber, til det kommende mediacenter og styre det herfra. Kan det lade sig gøre ?

Så er der styresystemet til mediacentret. Det har jeg ingen erfaring med. Bærbaren har lige nu windows 7 ultimate 64 bit. Jeg har ikke så meget styr på selve mediacentrets OS, om det skal være XMBC, Mediaportal, Boxee eller helt tredje. Skal det installeres som et program i windows eller er det sit helt eget styresystem og hvilket OS er optimalt for min bærbar og behov. Eller er linux bedre at bruge ?

Jeg håber at I kan hjælpe mig med spørgsmålene og på forhånd mange tak.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 08:17

Jeg synes den "driftmodel", der at foretrække med et mediacenter, er at det aldrig slukkes, men sættes i standby...

Det betyder at mediacentret kan "vække sig selv" når der skal optages noget og gå i standby efter optagelse...
Man kan til enhver tid "vække" mediacentret med en remote.

Fjernstyring kan klares af windows egne funktioner (dansk fjernskrivebord).

Anvender man f.eks. dvbviewers recording service (program til 15€), kan man styre optagelserne med en browser.
(andre produkter kan noget tilsvarende)

Fordelen ved et mediacenter er primært at man med hensyn til TV i højere grad kan se programmer og ikke kanaler.
Dvs. mediacentret sørger for at optage de relevante programmer og så man se dem, når det passer en.. (ikke afhængig af liveTV i samme grad)
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Den skal tilsluttes fladskærmen vha. hdmi og anlægget med jack-phono.

Du skal nok ikke forvente, at den kan sende lyd ud via HDMI og jackstik samtidig, så medmindre anlægget altid er tændt samtidig med fladskærmen vil det blive noget bøvlet.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 10:03
Er du sikker på at den ikke kan afspille 1080p ?

Dit GS45 chipsæt indeholder en GMA 4500MHD iflg. intel.
GMA 4500MHD har fuld Hardware Acceleration af MPEG-2 VC-1 AVC.

Fra nettet : WMP in Win7 has hardware acceleration OOTB. I just played some 1080p h.264 trailers on a 4500MHD with a dual core 1.8Ghz Celeron T3000. CPU usage hovered around 5% most of the time, with some spikes to around 20%

Din cpu minder om hans T3000 1.8Ghz, dog er din "kun" på 1.3Ghz - men mere end nok.
.....
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 10:22
Til post 2. Jeg kan selvfølgelig også bare tilslutte den til tv`et med hdmi og fra tv`et til forstærkeren med et phono stik. Det er en ældre sag så ingen hdmi indgang på den. 

Den kan godt afspille nogle 1080P men nogle gange hakker den. 

Jeg vil ikke bruge den som optager, men kun til musik og film. Det må blive når jeg er færdig med studiet og pengene er til at lave et rigtigt mediacenter. Synes bare det ville være synd at bærbaren skulle samle støv.

Men hvad skulle jeg bruge som OS til dyret ? Hvad er for/imod de forskellige for har ingen kendskab til dem. 
Hvis den bare skal bruges til mediacenter er hele windows 7 måske overkill. Så kunne man installere en eller anden form for linux og så mediacenters OS ovenpå. 
Hvad er bedst ?
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 22:15
Der ser vist ud til at XMBC er det som mange hælder til i øjeblikket. Det prøver jeg. Så må jeg se om jeg kan få den til at tænde op af sig selv ved en kablet forbindelse mellem den og min nye bærbar.
Til top
kenp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 561
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 10:37
Hvis skærmen er i stykker, og du ikke vil reparer den.. hvorfor så ikke bare fjerne den? så skal du ikke åbne lukke...
Til top
plokke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Juni-2006
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 20:57
Jeg har den samme bærbar - og den tygger altså fint 1080p ;o) I hvert fald så længe de overholder DXVA, og man bruger en afspiller der understøtter det.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 23:59
XBMC kan jeg godt lide at bruge. Behold dit nuværende styresystem, sæt den op til altid at huske adgangskoden/automatisk logon, og så sæt den op til automatisk at starte XBMC op. XBMC kan du så sætte til automatisk opdatere databasen ved opstart. Så den søger efter nye tilføjelser i form af film eller serier.

Du skal undersøge om dit netkort i den bærbar virker med WakeOnLan før du kan gøre brug af dette. Det gør du i BIOS. Ellers burde du i BIOS kunne sætte den op til altid at have strøm på USB portene hvis den er i standby, sådan du kan sætte den op til at starte ved at trykke på vilkårlig tast. Kan starte mit mediecenter op med mus, tastatur, WOL, eller remote. Så mulighederne er der på den ene eller den anden måde.

Hvis du har en smart phone, kan du hente en xbmc remote til både android og iPhone, så kan du styre dit mediecenter via wifi, og dette fungerer upåklageligt.

Den burde fint understøtte 1080p hvis du aktiverer DXVA2 i XBMC. Du kan også samtidigt sætte den til juster skærmens opdateringshastighed til det samme som videoen. Så hvis du ser blu-ray og din skærm understøtter det, skifter den automatisk til 24hz.

Angående med at trække lyden ud på den måde du snakker om, så burde du godt kunne sætte det til på den måde du mener, og så sætte XBMC op til analog lyd, samt angive hvor mange højtalere du har.

Redigeret af JordanDK - 23-Januar-2011 kl. 00:03
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 14:48
Må hellere lige give en update. Jeg er lige nu i gang med at skrive bacheloropgave og har ikke kunne undvære computeren. Den er tilsluttet til en pc-skærm. Jeg er dog ved at købe en brugt lenovo t400 til brug i skolen og så skal acer'en laves om til mediacenter. Jeg har haft skærmen af på et tidspunkt sammen med en kammerat for at se om det bare var en løs forbindelse.
Det lyder rigtig godt at I andre kan få den til at afspille 1080p filer uden noget som helt hakken.
Så det bliver spændende. 
Hvad er det der DXVA2 som I nævner?

Et helt andet spørgsmål. Jeg vil forbinde den til skærmen med hdmi. Jeg har en ældre marantz forstærker som jeg har arvet af forældrene. Som sagt har jeg 90 % af min musik i flac så kunne betale sig at købe en usb-dac til at forbinde fra pc-forstærker ? 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 14:49
Forresten er der en nem måde i forum at se alle de indlæg man selv har lavet ? Jeg enten søger efter det emne jeg har skrevet om eller prøver mig ad.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Forresten er der en nem måde i forum at se alle de indlæg man selv har lavet ?

Klik på dit navn, og åbn søgeside i drop-down, med eget navn (eller andres for den sags skyld).

Mvh. JørgenT
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu