|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() Sendt: 21-Januar-2011 kl. 10:59 |
Hej
Jeg har læst en masse tråde om, at hvis man vil kopiere filer fra én computer til en anden skal man have et krydset net-kabel. Men de fleste computere (begge mine) har kun ét lan-stik, og så kan de jo ikke også være på internettet!
Jeg har et ADSL-modem, hvor telefonstikket er forbundet til - og så har den udgange til 4 computere el. lign foruden WLAN. (Er det det, der kaldes en router?!?!). Da begge mine computere er forbundet til dette modem (en stationært via Lan-kabel) og en bærbar via WLAN er de jo sådan set allerede forbundet til hinanden gennem ADSL-modemmet.
Kan det lade sig gøre at kopiere filer fra den ene computer til den anden med denne opsætning? Jeg håber I forstår hvad jeg mener.
Eller spurgt lidt mere simpelt: Kan man sætte den ene computer op til at give nogenlunde de muligheder man ville have med en NAS?
Mvh Martin
|
|
![]() |
|
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
Hej Martin.
Du har fuldstændig ret i at et krydset kabel er ligegyldigt i dit tilfælde, da de to computere allerede er på samme net via henholdsvis kabel og wireless. Det næste skridt er så at udveksle filer mellem de to computere. Det lyder som om det du har brug for er at "dele" en mappe på den ene computer til den anden, således begge computere har adgang til den. Dette gøres ved at højre-klikke på en folder og vælge sharing. Det afhænger dog lidt af hvilken windows version du bruger, hvis du skal have en mere præcise fremgangsbeskrivelse. |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() |
Hej Dan.
Begge maskiner er WinXP SP3 HOME.
Jeg har foruden standard-mappen (delte-dokumenter) gjort en mappe mere "shared" på den stationære, sådan som du anviser.
Hvad er det så jeg skal gøre for at kunne se disse mapper på den bærbare. Jeg er ret meget begynder når det kommer til netværk!
/Martin
|
|
![]() |
|
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
På den computer hvor du har delt en mappe, skal vi lige finde ud af hvad den hedder på Windows Netværket (min version er engelsk, så de danske navne er løst oversat):
Højre-klik på "Denne Computer" og vælge faneblad nummer to "Computernavn". Her står det fulde computer navn under bskrivelsen. På den anden computer dobbelt-klikker du på "Denne Computer" og i adressefeltet skriver du "\\computernavn" hvor du naturligvis erstatter computernavn med det navn du fandt ovenfor. Så burde du kunne se de foldere du har delt. Du kan så vælge at højreklikke på en af de delte foldere, og så vælge "Tilslut netværksdrev". Så vil du kunne finde mappen som et drev under "denne computer". |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg gør præcist som du anviser.
Så skriver den: Den angivne sti blev ikke fundet. Kontroller at du har stavet rigtig......blablabla
Martin
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
Start med at kvæle firewall på begge maskiner og forsøg med Danji's forslag endnu engang. Rigtigt tit er det firewallen der stikker en kæp i hjulet. Hvis du får forbindelse kan du efterfølgende slå firewalls til igen og nørkle lidt med at få fortalt at det er okay maskinerne snakker sammen.
Hvis ikke det virker efter Danji's opskrift når du har slukket for firewalls, så prøv følgende: 1: På Computer A højreklikker du på mappen med din musik (eller hvad du nu har yst til at dele), finder punktet der hedder noget med Deling i menuen og i den kasse der kommer frem sætter du hak i "Del denne mappe" (eller hvad det nu hedder på dansk, min windows er engelsk). 2: På Computer A klikker du Start, kør og skriver cmd i det felt der kommer frem og trykker enter. Nu får du en sort kasse med noget tekst frem. I kassen taster du ipconfig og trykker enter. Du bør nu få nogle liner frem der ser ud noget i den her stil:
Nummeret i linien IP Address skriver du ned, det er ip nummeret på maskine A. I mit tilfælder er det 10.1.0.102 men det kan sagtens være noget andet i dit tilfælde. 3: På Computer B klikker du på "Denne computer" og for oven i adressefeltet taster du \\10.1.0.102, dog erstatter du 10.1.0.102 med det ipnummer du fik på Computer A. Når du trykker enter skulle du gerne få at se at Computer A tilbyder en mappe der hedder musik (eller hvad du nu valgte da du delte mappen). Sig til hvis du kan få det til at virke.. |
|
![]() |
|
![]() |
Prøv at skrive \\computernavn på den computer der deler mappen. Kan du så se de delte mapper?
Når du højre-klikker på den mappe du gerne vil dele, og går ind under "deling", så er der er knap hvor der står "Rettigheder". Hvad er disse sat til? Det nemmeste er hvis der står "Full Control" ved "Everyone". |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
![]() |
Først og fremmest - mange tak for for jeres hjælpende råd - selvom det indtil nu desværre ikke rigtig har gjort nogen forskel!!
Strandvasker: Det gjorde ingen forskel at slå firewalls fra på begge maskiner.
Min stationære maskine havde samme IP adresse som din. Når jeg indtaster den på computer B får jeg blot samme fejl : Den angivne sti blev ikke fundet....
Dan: Jeg tror vi er kommet i lidt sprogvanskeligheder eng/dansk XP! Jeg kan ikke finde, hvor der står noget om rettigheder, men når jeg højreklikker på en mappe og vælger "deling og sikkerhed" har jeg sat flueben ved "del denne mappe på netværket" samt "tillad netværksbrugere at ændre mine filer". Der er ikke rigtig andet jeg kan give tilladelse til i den menu.
Men hvis jeg skriver \\MK (det er den stationære computers navn) på den stationære computer, ja så kan jeg godt se dens delte mapper og printere. Når jeg skriver \\medionlaptop på den bærbare (som er dens navn) kan jeg også se dens delte mapper og printere. De kan bare ikke rigtig finde hinanden! Redigeret af pianomartin - 21-Januar-2011 kl. 14:01 |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har nu forsøgt at "pinge" maskinerne.
Hvis jeg skriver "Ping x.x.x.x (den stationæres IP-adresse) så får jeg en masse fine tal retur (forstår ikke så meget af det, men TTL for alle fire pakker er 127, og gennemsnitlig tid er 13 ms.
Hvis jeg derimod skriver "ping x.x.x.x (den bærbares ip-adresse), på den stationære computer får jeg timeout.
Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad jeg foretager mig (!), men det må vel være et proplem, at den stationære ikke kan "pinge" den bærbare?!?!
(begge maskiner kan "pinge" sig selv, d.v.s. at hvis jeg på den bærbare skriver "ping bærbars IP-adresse" får jeg fine resultater, og hvis jeg på den stationære skriver "ping stationær ip adresse" får jeg også fine resultater.)
Redigeret af pianomartin - 21-Januar-2011 kl. 14:31 |
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
Hvis du laver en ipconfig på begge maskiner, hvad får du så af ipnummer, subnet mask og standard gateway på de to maskiner?
|
|
![]() |
|
![]() |
STATIONÆR COMPUTER
Windows IP-konfiguration
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse: Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk Windows IP-konfiguration
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse: Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.61.14 Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.61.1 Jeg kan jo godt se, at det virker lidt mistænksomt, at der står "mediet afbrudt" med "medietilstand". Men som sagt er den bærbare tilsluttet vha WLAN og der er fint internet på den
Redigeret af pianomartin - 21-Januar-2011 kl. 14:56 |
|
![]() |
|
justrace ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
![]() |
Din bærbare bruger naboens trådløse forbindelse. :D
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |