recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dele gulvhøjttaler mellem surround og stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDele gulvhøjttaler mellem surround og stereo

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Emne: Dele gulvhøjttaler mellem surround og stereo
    Sendt: 21-Januar-2011 kl. 15:15
Hejsa

Jeg vil gerne have både god stereo og surround gennem mine gulvhøjttalere. Min surround forstærker spiller elendigt i stereo og har ikke pre-out. Derfor har jeg har indkøbt en effektforstærker, der kan tilsluttes Sonos. Dette system spiller anstændig stereo, men det ville være rart ikke at skulle skifte højttaler kablet hver gang jeg ville skifte fra surroundsystem til stereosystem. 

Jeg har ikke noget imod at have lidt ekstra højttaler kabel liggende på gulvet og derfor har jeg ledt efter en omskifter boks, der kan bestemme, hvilket højttaler signal, der bliver sendt til 1 sæt højttalere. Så input er de 2 højttaler signaler fra stereo og surround systemet og output er 1 forbindelse til mine gulvhøjttalere.

Det ser ud til at den modsatte omskifter, hvor 1 signal bliver sendt til 2 højttalersæt er mere udbredt. Jeg søger derfor hjælp til at finde en omskifterboks, der kan hjælpe mig, indtil jeg får råd til at opgradere min surroundforstærker.

Jeg vil naturligvis også gerne høre alternative bud på, hvordan man kan kombinere en surround forstærker uden pre-out med en effektforstærker. Jeg er ikke stødt ind i andre muligheder end en omskifterboks eller en opgradering.
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Online
Point: 7228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 18:16
kik i denne tråd:

Tråd

Redigeret af hansie - 21-Januar-2011 kl. 18:17
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 21:13
Interessant. Det er nøjagtig sådan en box jeg er ude efter. Men den Argon de snakker om i tråden er beregnet til et NAD TV. Hvordan kan jeg bruge den?

Der må da være andre som laver en løsning?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af snadepind snadepind skrev:

Hvordan kan jeg bruge den?
Læs tråden igen.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 23:29
I tråden har lahan følgende indlæg:
"Den omtalte boks er oprindeligt beregnet til NAD tv. På NAD tv sidder der en trigger udgang som man kan styre med fjernbetjeningen. Denne udgang sidder der ikke på et Pio tv, så derfor kan man ikke bruge det trigger kabel som følger med boksen. Det er dog ikke noget problem, da man f.x. kan benytte en strømskinne + almindelig 12V strømforsyning som trigger."

Ovenstående lyder som en af Egon Olsens planer og giver ikke umiddelbart mening for mig :-)

Er dette idéen -> 
Jeg sætter min receiver til at få strøm gennem en strømspareskinne. 
Som sekundær tilslutning på samme skinne sætter jeg en 12 volts trigger (whatever that is)
Denne trigger forbindes til Argon boxen, der tilsyneladende har sådan en tilslutning
Triggeren sender kun signal til Argon Switch'en, når receiveren er tændt pga strømskinnen

Hvis ja, så undrer det mig, at noget så tilsyneladende simpelt kræver Egon Olsen logik og derudover koster 599 + Strømskinne + Trigger.

Hvad kalder man sådan en omskifterboks/Switchbox. Kan ikke finde andre i google?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af snadepind snadepind skrev:

Hvad kalder man sådan en omskifterboks/Switchbox. Kan ikke finde andre i google?

Et sæt kraftige relæer.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 00:53
Som Klaus nævner, så er omskifterboksen reelt set bare et sæt relæer som bliver trigget af en spænding bliver påtrykt.  

Du kan lave en nem løsning med din receiver hvis den har en trigger-udgang. Ellers kan det laves via en billig strømforsyning fra Ebay til 10 USD ca. Den kan levere 12V og 5V. Du kan finde den ved at søge efter blæserkøling i Asklepios's hjemmebio på side 7 (hvis jeg husker rigtigt..).

Så kan du sætte den i en strømspareskinne sammen med din receiver, som sidder i masterstikket. Så snart du tænder receiveren får din strømforsyning strøm, og dine relæer vil blive trigget. 

Bare søg efter et relæ som er enten 12 eller 5V og som har en lille modstand. Så kan du faktisk lave det selv med små midler. Jeg købte 5 12V relæer til 4 USD sidst jeg var på ebay, men du kan sikkert finde nogle bedre og billigere. Altså, en løsning som koster ca. 100 kroner i materialer + fragt + lidt tid.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu