recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projectx HD subtitles
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjectx HD subtitles

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Emne: Projectx HD subtitles
    Sendt: 25-Januar-2011 kl. 13:23
Er der nogen der kan forklare (så selv jeg kan følge med) hvordan dette link skal gribes an? http://www.spinics.net/lists/vdr/msg24081.html
Jeg fatter ikke meget af det, men kan forstå at man kan modificere Projectx til at håndterer DVB HD undertekster, som ser nogenlunde ud. Men hvordan det gøres fatter min hjerne ikkeSmile Jeg ved der sidder dygtige folk derude som har forstand på sådan noget. Hvad er en cvs version af projectx for noget?
Mvh Hansemand
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 14:07
Mig bekendt er der ikke noget der hedder HD undertekster, men DVB undertekster. Det der står i dit link er vel det samme som i den her E-guide http://dreambox.ingmar.dk/dvb-t2dvd_da.htm. En temmelig besværlig metode, hvor resultatet ikke står mål med indsatsen.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 14:48
Der er forskel på underteksterne. Hvis det er fra DR-HD så kan projectx ikke håndtere underteksterne så de ser ordentlige ud (er prøvet og diskuteret tidligere i forummet). Hvis du ser på datoen i linket så er det af nyere dato. Om det hedder det ene eller det andet er sådan set underordnet, bare at projectx kan lave brugbare undertekster fra DR-HD på DVB-T nettet. Hvordan modificeres projectx og hvilket software skal man bruge? Det er der filmen knækker for mig, men jeg vil så gerne have projectx til at lave brugbare undertekster fra DR-HD. Jeg har brugt projectx i flere år sammen med TV2 og DR1 (tidligere), så jeg kender proceduren for et godt resultat. 
Mvh Hansemand
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Jeg har brugt projectx i flere år sammen med TV2 og DR1 (tidligere), så jeg kender proceduren for et godt resultat. 

Det har jeg også, men grunden til at ProjectX kan lave pæne undertekster fra DR1 og TV2 er, at en eller anden person har lavet nogle farvemodeller der passer til netop dise to kanaler. Der er garanteret undertekster fra mange andre (udenlandske) kanaler som ProjectX heller ikke kan få et godt resultat ud af, nøjagtigt ligesom med DR HD.  Så her mangler vi manden m/k der kan lave farvemodeller til disse kanaler. Af samme grund har jeg valgt at gemme mine DR HD optagelser som.ts filer. Så kan de uden problemer afspilles med pæne undertekster på min PC er mediacenter med f.eks DVBViewer eller VLC, og det kan de også på min Fantec medieafspiller. 

Flemming 

Redigeret af fltk - 25-Januar-2011 kl. 15:11
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det har jeg også, men grunden til at ProjectX kan lave pæne undertekster fra DR1 og TV2 er, at en eller anden person har lavet nogle farvemodeller der passer til netop dise to kanaler. Der er garanteret undertekster fra mange andre (udenlandske) kanaler som ProjectX heller ikke kan få et godt resultat ud af, nøjagtigt ligesom med DR HD.  Så her mangler vi manden m/k der kan lave farvemodeller til disse kanaler. Af samme grund har jeg valgt at gemme mine DR HD optagelser som.ts filer. Så kan de uden problemer afspilles med pæne undertekster på min PC er mediacenter med f.eks DVBViewer eller VLC, og det kan de også på min Fantec medieafspiller. 

Flemming 

Er helt enig i det du skriver, men din Fantec kan så ikke afspille he-aac 5.1 lyden via hdmi som pcm multichannel. Det er der Projectx underteksterne kommer ind i billedet fordi de skal konverteres til idx/sub samt at 5.1 lyden skal konverters til eks ac3 eller dts og det hele samles i en mkv som så kan afspilles på Fantec'en. Det drejer sig kun om DR-HD med 5.1 lyd. DR-HD med he-aac stereo lyd og undertekster afspiller jo max på Fantec'en.
Mvh Hansemand
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 15:46

Flemming 

Er helt enig i det du skriver, men din Fantec kan så ikke afspille he-aac 5.1 lyden via hdmi som pcm multichannel. Det er der Projectx underteksterne kommer ind i billedet fordi de skal konverteres til idx/sub samt at 5.1 lyden skal konverters til eks ac3 eller dts og det hele samles i en mkv som så kan afspilles på Fantec'en. Det drejer sig kun om DR-HD med 5.1 lyd. DR-HD med he-aac stereo lyd og undertekster afspiller jo max på Fantec'en.

Det med lyden går jeg ikke længere så højt op i efter jeg har fået tinnitus, formentlig efter flere års alt for højt lydniveau fra stereoanlægget.

Flemming 
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 16:15

Er der nogen der kan forklare (så selv jeg kan følge med) hvordan dette link skal gribes an? http://www.spinics.net/lists/vdr/msg24081.html
Jeg fatter ikke meget af det, men kan forstå at man kan modificere Projectx til at håndterer DVB HD undertekster, som ser nogenlunde ud.
Den nævnte henvisning siger ikke andet end hvad vi ved i forvejen.
Der er to problemer.
1.  ProjectX kan kun med middelmådigt resultat/kvalitet læse undertekster i en MPEG4 HD film.
citat:
"ProjectX supports HD subtitles, *but* the sup exported subtitles aren't readable neither by suprip (not subrip!) nor by BDSup2Sub, so I additionally export to sub format and use BDSup2Sub to convert it to a valid sup, that can then be processed by suprip."
Jeg har selv med bedre resultat brugt 'Subtitle Creator v.2.2'  Tools/Manipulate SUP or VobSub,  til at rette VobSub teksterne fra ProjectX til. De kan blive lidt bedre, men aldrig helt gode. Der er forskelle fra tekst til tekst, som gør det besværligt.

2. Da ProjectX ikke kan læse MPEG4 bliver teksterne ikke synkroniseret med videoen.
citat:
"I noticed that the timing offset is not fixed but depends on the recording ...
Project-X for some reason doesn't extract the pts from the video stream, so it doesn't synchronize the subtitles to the video but it simply assumes the time starts with the first subtitle."
Det kan selvfølgelig rettes manuelt i underteksten, men det er også besværligt at få passet til.

Jeg bruger derfor ikke ProjectX til at trække undertekster ud af MPEG4 HD filer.
Jeg bruger en omvej. Jeg lader 'ConvertXtoDVD' lave en DVD med undertekster ud fra TS filen. Disse tekster bliver rimelig pæne og de er ikke mindst alle ens i udseende.
De er selvfølgelig i SD opløsning (alm VobSub), men kan evt. omkodes til BD filer.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 16:17

Det med lyden går jeg ikke længere så højt op i efter jeg har fået tinnitus, formentlig efter flere års alt for højt lydniveau fra stereoanlægget.

Flemming 

Det var ikke så godt, for lyden på en film er en vigtig faktor for oplevelsen.
Jeg vil håbe der er nogen der kan ta' sig af de undertekster fra DR-HD så vi kan komme videre.
Mvh Hansemand
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Den nævnte henvisning siger ikke andet end hvad vi ved i forvejen.
Der er to problemer.
1.  ProjectX kan kun med middelmådigt resultat/kvalitet læse undertekster i en MPEG4 HD film.
citat:
"ProjectX supports HD subtitles, *but* the sup exported subtitles aren't readable neither by suprip (not subrip!) nor by BDSup2Sub, so I additionally export to sub format and use BDSup2Sub to convert it to a valid sup, that can then be processed by suprip."
Jeg har selv med bedre resultat brugt 'Subtitle Creator v.2.2'  Tools/Manipulate SUP or VobSub,  til at rette VobSub teksterne fra ProjectX til. De kan blive lidt bedre, men aldrig helt gode. Der er forskelle fra tekst til tekst, som gør det besværligt.

2. Da ProjectX ikke kan læse MPEG4 bliver teksterne ikke synkroniseret med videoen.
citat:
"I noticed that the timing offset is not fixed but depends on the recording ...
Project-X for some reason doesn't extract the pts from the video stream, so it doesn't synchronize the subtitles to the video but it simply assumes the time starts with the first subtitle."
Det kan selvfølgelig rettes manuelt i underteksten, men det er også besværligt at få passet til.

Jeg bruger derfor ikke ProjectX til at trække undertekster ud af MPEG4 HD filer.
Jeg bruger en omvej. Jeg lader 'ConvertXtoDVD' lave en DVD med undertekster ud fra TS filen. Disse tekster bliver rimelig pæne og de er ikke mindst alle ens i udseende.
De er selvfølgelig i SD opløsning (alm VobSub), men kan evt. omkodes til BD filer.

Erik Helmer Nielsen

Prøv at læse hvad en "luca" skiver længere nede på linket og tryk videre på det link der fører til luca's hjemmeside. Vi har før været igennem det med de undertekster og convertxtodvd osv i en anden tråd så det behøver vi ikke at gentage.
Mvh Hansemand
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 20:20

Vi har før været igennem det med de undertekster og convertxtodvd osv i en anden tråd så det behøver vi ikke at gentage.
Beklager, hvis jeg har generet dig. Men der er formodentlig andre end dig der læser Recordere.dk

Prøv at læse hvad en "luca" skiver længere nede på linket og tryk videre på det link der fører til luca's hjemmeside.
Hvis du ikke selv kan læse det, så skriver han:
"I wrote a simple python script that uses ProjectX (cvs version) to extract the subtitles from the ts file,
BDSup2Sub to convert the subtitles to png images, ImageMagick's convert to improve the resulting images and finally gocr to convert the images to text."
Den procedure kan du jo selv afprøve.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 20:59
Ehelmer, du har ikke generet mig overhovedet ikke, men nu startede jeg tråden og øvelsen var Projectx.
Jeg kan godt læse hvad der står men igen, som jeg skrev, så forstår jeg det ikke rigtigt og ønsker hjælp til at forstå det.
Mvh Hansemand
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 22:12
Hvad er det helt præcist du ønsker at opnå? skal underteksterne være for sig selv så du kan muxe det ind i en mkv eller skal de brændes ind i billedet? - Handbrake håndterer DR HD undertekster ganske fortirnligt hvis du laver en reencode af filmen. Til gengæld er der altid udfordringer med dem fra TV2 og dens søsterkanaler.PErsonligt synes jeg kvaliteten af underteksterne fra DRHD er særdeles fortrinlige når der laves en reencode af både video, lyd og undertekster. Men det er jo en smagssag. du kan jo tage og prøve det af.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu