recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradere fra Vista til 7
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpgradere fra Vista til 7

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Free Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2004
Sted: Brøndby
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradere fra Vista til 7
    Sendt: 02-Februar-2011 kl. 13:23

Hej

Jeg har en pc med Windows Vista professionel som jeg gerne vil opgradere til Windows 7, desuden er harddisken delt i tre (C, D, E) hvilket jeg ikke kan lide. Mit spørgsmål er: kan jeg købe Windows 7 Home Premium fuld installation, og under installationen samle min harddisk til en?

Med venlig hilsen

Free

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 13:30

I Win7 er der godt nok et partioneringsværktøj, men jeg mener ikke at man kan samle partioner med det. Det er også en dårlig ide, ikke at have en eller flere partitioner på sin HDD af hensyn til en e.v.t gendannelse, så skal man flytte sine filer, eller man kan helt miste dem hvis uheldet er ude.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Free Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2004
Sted: Brøndby
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 13:37

Tak for dit indlæg. Jeg kan godt se pointen med at have flere partitioner. Men C: er allerede fyldt op og jeg synes det er besværligt at skulle finde rundt i de forskellig partitioner fot at installere programmer og finde mine dokumenter. Desuden er jeg god til at lave backup J.

Jeg husker at under Windows 2000 kunne man inden man installerede, bestemmer hvis man ville have harddisken hel eller delt op. Er dette også muligt med Windows 7 eller skal det gøres på en anden måde

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 13:43

Aner det ikke, har altid kørt med 2 eller flere partitioner, hvor C jo så udover OSen også er den man installerer diverse programmer på. Ellers skal de jo så også alligevel geninstalleres hvis der bliver problemer. Så C til OS og programmer, og de andre partioner til billeder,musik og hvad man ellers har. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:40
Jeg vil ligesom Radiomanden på det kraftigste tilråde 2 partitioner: Et C drev på 30-40GB til Windows og øvrige programmer, og en partition på resten af harddisken til alt andet (dokumenter, musik, video, billeder etc.). Tag så backup af C drevet så det hurtigt kan gendannes i tilfælde af nedbrud, virus m.v. uden at du mister øvrige data.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Free Free skrev:

Jeg husker at under Windows 2000 kunne man inden man installerede, bestemmer hvis man ville have harddisken hel eller delt op. Er dette også muligt med Windows 7 eller skal det gøres på en anden måde

Ja det er muligt, ingen problem.

Jeg tror faktisk også at du kan gøre det via "upgrade" fra vista til win7
.....
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Free Free skrev:

Tak for dit indlæg. Jeg kan godt se pointen med at have flere partitioner. Men C: er allerede fyldt op og jeg synes det er besværligt at skulle finde rundt i de forskellig partitioner fot at installere programmer og finde mine dokumenter. Desuden er jeg god til at lave backup J.

Jeg har altid alle data liggende på andre drev end det styresystemet er installeret på. C: drevet er til windows og installerede programmer. Så kan det "d" lige så tosset det vil og jeg har stadigvæk mine data. Opgraderer jeg til ny computer, kopieres indholdet af D: drevet over på den nye computer, der tilretes lidt i opsætning af programmer og jeg har en computer der er fuldt virksom.

Ja, Windows nyinstallation kan partitionere.

For man opgraderer aldrig et styresystem, man nyinstallerer, eller beder man om problemer.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 22:22
hvis man så kun har 1 harddisk som er delt op, hjælper det jo ikke noget at have gemt data på den ene del af disken, så mister man stadig det hele, hvis uheldet skulle være ude at den går i stykker

Redigeret af Treated - 02-Februar-2011 kl. 22:24
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

hvis man så kun har 1 harddisk som er delt op, hjælper det jo ikke noget at have gemt data på den ene del af disken, så mister man stadig det hele, hvis uheldet skulle være ude at den går i stykker

Det er yderst sjældent at harddiske i stationære computere vitterligt går i stykker.

Styresystemet er noget helt andet - evt også bootsectoren, men det er så ikke noget problem, når data er på D: drevet.

Klaus
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg vil ligesom Radiomanden på det kraftigste tilråde 2 partitioner: Et C drev på 30-40GB til Windows og øvrige programmer, og en partition på resten af harddisken til alt andet (dokumenter, musik, video, billeder etc.). Tag så backup af C drevet så det hurtigt kan gendannes i tilfælde af nedbrud, virus m.v. uden at du mister øvrige data.

Flemming

undskyld, men 30-40 GB?
Det er alt for lidt på en moderne PC. Det er jo Win 7 og Office-pakken, så er den partition fyldt...

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

undskyld, men 30-40 GB?
Det er alt for lidt på en moderne PC. Det er jo Win 7 og Office-pakken, så er den partition fyldt...

Uden problemer......

Vista og Win7 maskinerne herhjemme har begge 100GB på C: drevet. Win7 maskinen har brugt 52,7.

For øvrigt kan det være en pine at lave så små diske, hvis maskinen kommer preinstalleret.
Men det har Mikkelsen da lige lavet et lille "skriv" om

Klaus
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 23:19
Du køber sådan en her

Det er en fuld version af windows 7 Home Premium. 
Den sætter du i og får computeren til at boot fra CD-drevet. Inde i installationen kan du samle og dele dit drev lige som du vil have det. MEN ALT DATA BLIVER SLETTET PÅ ALLE PARTITIONER!!!

På den måde får du en helt frisk computer med Windows 7 :)

Redigeret af Fnulder - 02-Februar-2011 kl. 23:22
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu