recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbrænding på Plasma skærm, reklamation?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndbrænding på Plasma skærm, reklamation?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Emne: Indbrænding på Plasma skærm, reklamation?
    Sendt: 15-Maj-2006 kl. 20:53

Der er garanteret mange her på boardet der har oplevet indbrænding på deres plasmaskærm efter relativ kort tids brug.

Jeg har lige siddet og studeret alle tråde om emnet og kan konstatere, at det er et reelt problem, næsten uanset skærmens pris.

Det jeg mangler at få at vide: Er der nogen der har fundet en løsning på problemet, enten ved at løse det selv, eller ved at klage til forhandleren.

Der skrives meget om at lade skærmen stå med et hvidt billede på i nogle timer for at fjerne f.eks. et indbrændt TV-logo. Er der nogen der har fået det til at lykkes ???

Er der nogen der har klaget til forhandleren indenfor garantiperioden og hvad er der kommet ud af det ???

Jeg har selv en af de tidlige billigskærme (42" Hyundai), som jeg købte for 1 år siden og da vi her i huset KUN har tid til at se TV avisen, er det jo kun 4:3 format vi ser. Hvis vi så en sjælden gang ser en film med lyse omgivelser i 16:9, kan man tydeligt se, at 4:3 området er "gråt", men de yderste ca. 15 cm på skærmen er meget mere klart.

Lars har i en tråd beskrevet problemet klart - mit problem er det sidste billede med F1-raceren der bliver slæbt væk:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6873&P N=1

Nu har jeg klaget til forhandleren og skærmen har været inde til reparation, men den er nu kommet tilbage - urepareret - med beskeden "at det er ganske normalt" !!!!!

Jeg mener at det er en alvorlig mangel ved den købte vare, at den efter kun 1 år ikke svarer til en ny vare. Det vil være det samme som at købe en ny bil og efter 1 år kan den max. køre 30 km i timen og det må man bare leve med resten af bilens levetid !!!

Hvad har I haft af oplevelser ? - har I selv løst problemet eller har I kunnet komme igennem med en reklamation ?

Hilsen dunlop

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 09:29

Jeg tror ikke du får noget ud af at reklamere. Det er en "medfødt" egenskab ved plasmaskærme. Og det vil undre mig, hvis det ikke er nævnt/undtaget i de medfølgende papirer/manualer.

Det kan dæmpes ved at køre sne/hvid baggrund i et stykke tid. Men det er i realiteten blot at foretage en indbrænding over hele skærmen, som varigt nedsætter kontrasten en lille smule.

Mvh.

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 09:47

Jeg giver dig ret i at det er et problem at forbrugeren ikke bliver gjort opmærksom på hvordan det undgås.

Men det kan undgås.

Skru ned for kontrasten, og slå dynamisk kontrast fra.

Billedet bliver for de fleste ikke dårligere af dette.

Kender dog ikke dit TV.

Jeg har selv et Panasonic PV60, og jeg har ikke "skyggen" (haha) af problemer. Hverken med logoer eller kanter.

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 09:53
Det var dråben.......jeg skal IKKE have PLASMA.......og det ligger HELT fast....og det er MED DET HELE......og det VEEEEEED vi!!!
Til top
Weiglin Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Marts-2006
Point: 127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 10:08
Jeg har som ZackGem også et Panasonic PV60 og jeg har heller ikke set skyggen af Burn-In selvom jeg har set samme program flere timer af gangen. Jeg har som ZackGem også slået dynamisk kontrast fra og skruet ned for kontrasten.
Dette gør på ingen måder billedet dårligere. Jeg syntes faktisk billedet bliver bedre da man med kontrasten i "default" stilling og med dynamisk kontrast slået til får et billede som er ret kunstigt at se på. Farverne bliver ALT for dominerende og farvestrålende.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Det kan dæmpes ved at køre sne/hvid baggrund i et stykke tid. Men
det er i realiteten blot at foretage en indbrænding over hele skærmen,
som varigt nedsætter kontrasten en lille smule.

Er du fuldstændig sikker på det? Hvis det var tilfældet burde skærmen jo
relativt hurtigt blive ganske mørk at se på.

Man kan på en plasma også opleve image retention, hvor f.eks. lidt hvid
tekst kan blive hængende i nogle sekunder ved skift til anden kanal, og
der er det som om at cellerne lige skal "opdage" at de nu skal vise noget
andet.

Måske spørgsmålet er om det er burn in eller image retention.
Til top
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2004
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 10:46

Nu er PV60 vel heller ikke så gammel endnu  . Men det er selvfølgelig spændende at se om 9. generations panelet er bedre til at undgå indbrænding på lang sigt.

Selvfølgelig kender vi der kommunikerer på dette board til problemet og det gør måske, at vi har en mere afslappet holdning og tænker "nå ja, det kan jo ikke være anderledes".

Men fru Jensen der køber en ny fladskærm til mange penge vil da naturligt blive skuffet, når det billede hun ser på skærmen efter bare èt år, ikke er lige så godt som da skærmen var ny.

MVH dunlop

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Det kan dæmpes ved at køre sne/hvid baggrund i et stykke tid. Men
det er i realiteten blot at foretage en indbrænding over hele skærmen,
som varigt nedsætter kontrasten en lille smule.

Er du fuldstændig sikker på det? Hvis det var tilfældet burde skærmen jo
relativt hurtigt blive ganske mørk at se på.

Man kan på en plasma også opleve image retention, hvor f.eks. lidt hvid
tekst kan blive hængende i nogle sekunder ved skift til anden kanal, og
der er det som om at cellerne lige skal "opdage" at de nu skal vise noget
andet.

Måske spørgsmålet er om det er burn in eller image retention.

Det kan du godt opleve på plasma

Har ikke selv oplevet det. Men vil tro det sker under bestemte forhold.

Til top
plankeby Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Norway
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 13:23

Gir det noen forskjell på innbrenning om bjelkene på siden er sorte eller lyse grå?

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 13:27

Hej Lunddal

Måske ikke fuldstændig, men ret. Logikken med at de skulle blive mørkere med tiden, har jeg ikke lige tænkt over, men se hvad jeg fandt i en sammenligningspjece (ml. lcd og plasma) fra HiFiklubben om plasma:

"Efter 30000 timer (den angivne levetid) er skærmen ikke slidt op, men lysmængden vil være reduceret til ca 50% af en ny". Så noget kunne tyde på, at det gør det. Og så er der lidt håb for dem, der står for at købe/lige har købt. I hvert fald har jeg fundet denne lille opmuntring (som måske osse delvist kan forklare de forskellige erfaringer):

"The potential for burn-in is greatest during the first 100 or so hours of use, during which time you should keep contrast rather low (less than 50 percent) and avoid showing static images or letterbox bars on the screen for hours at a time. After this initial phase, plasma should be as durable as any television technology."

Mvh.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 13:33

Hej Plankeby

Jo mere lys jo mere indbrænding. Så når nogle stationer viser 4:3 men grå bjælker i siderne laver de blot dér en svag indbrænding, som skal udligne den, der kommer fra selve TV-billedet.

Mvh.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu