|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
mikzki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:45 |
Hej.
Jeg har for nyligt købt et Sony HDR CX115E HD videokamera.
Jeg ikke kunne finde svar ved søgning i forummet, så derfor har jeg 2 spørgsmål.
Spørgsmål 1:
Jeg leder efter et godt og brugervenligt HD videoredigeringsprogram.
Det skal mest bruges til at klippe og redigere film, når jeg tømmer SD kortet.
Det skal henvende sig til en amatør/begynder, men senere kunne jeg godt tænke mig at lave nogle lidt mere komplicerede film, hvor jeg redigere, klipper, laver tekst, underlægger musik og måske effekter?
Spørgsmål 2:
Jeg ønsker at lægge og gemme film på en ekstern harddisk. Jeg har også et spejlreflekskamera, som tømmes løbende for billeder på min bærbar pc.
Er det korrekt, at det er en god løsning, som sikkerhed og for at frigive plads på min bærbar?
Hvor stor en ekstern harddisk bør jeg købe? Og hvilken mærke, model, type mv?
På forhånd tak
Mikkel
![]() |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
jeg bruger selv powerdirector hvis jeg skal redigere http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/overview_en_US.html nemt og relativt billigt.
Mht Lager der bruger jeg en NAS istedet (www.synology.dk min er en ds1010+) , for så kan mit tv også afspille (www.popcornhour.com har både c-200 & a-200) optagelserne direkte fra mit lager, så snart de er lagt derpå.. og evt tv på børneværelser og sådan kan også trække på samme lager... det er lidt dyrere at komme igang.. men det er smart
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Til Redigering kan f.eks bruges Pinnacle Studio, det kan det hele tekst, musik, fades, vipes og meget mere.
Man gemmer selvfølgelig sine ting på en extern HDD, da det ellers hurtigt vil fylde PCen, størrelese, tja i TB størrelse vil da være en ide.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
mikzki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() |
@rhsin - @Radiomanden
Tak for hurtig respons.
Som så meget andet har folk forskellige meninger om hvilket program der er godt. Men der er også nok at vælge i mellem, kan jeg se, når man scanner nettet efter videoredigeringsprogrammer.
Prisen er ikke helt afgørende, da jeg satser på at finde et program, som skal bruges meget fremover, når jeg har lært det at kende.
Det er vigtigt, at det ikke er alt for kompliceret i brugerfladen, men derimod forholdvist nemt at finde rundt i og benytte.
Jeg er helt blank ang. NAS. Er der en som kan uddybe og sammenligne NAS med en ekstern harddisk.
Jeg vil selvfølgelig gerne afspille mine videoer på mit fladskærms tv, og der regnede jeg bare med at sætte ekstern til bærbar, og afspille over tv'et gennem HDMI? Eller er der en anden nemmere/bedre løsning?
Og hvad med sikkerheden - Er det nok kun at gemme film og billeder på en ekstern harddisk, som eneste sted? Jeg formoder at en ekstern harddisk, ikke er ligeså udsat for virus og andet, der kan crashe den, som en pc?
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10514 |
![]() |
Videoredo TV Suite v4 er rigtig godt og brugervenligt program til redigering af bl.a. HD materiale.
Det kan prøves ubegrænset i 15 dage, gratis.
Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
Det er nogle gode bud der er kommet (PowerDirector, Pinnacle Studio), men der er også den lidt mere langhårede (læs komplicerede/avancerede) Adobe Premiere.
Sikkerhed: sørg altid for at have dine film og billeder gemt på 2 steder. En harddisk kan dø inden man når at se sig om - og så er alle familie minderne væk på én gang.
Edit:
Så'n lige fra hukommelsen så kan VideoReDo ikke "laver tekst, underlægger musik og måske effekter". Redigeret af michael9000 - 15-Februar-2011 kl. 12:23 |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis VideoReDo ikke kan lave tekst, underlægge musik og lave effekter, så må jeg afskrive den
![]() @michael9000 -
Hvad vil du anbefale at benytte, udover en ekstern harddisk, som 2. arkivering/backup af billeder og film? Nogle siger man skal brænde det ned, som backup, men er det ikke en dyr og tidskrævende løsning? Ps. Jeg har kun DVD og ikke Bluray brænder i min bærbar.
Er der nogen, som kender til flere af de nævnte videoredigeringsprogrammer, og derved kan beskrive de væsentligste forskelle?
Som beskrevet tidligere, ligger jeg vægt på brugervenligheden. ´
Det skal være til at arbejde med, som helt grøn videoamatør, men samtidig kunne flere ting, til fremtidig brug, når jeg lærer programmet at kende. Så jeg ikke skal finde et nyt program, pga. at mulighederne slipper op.
Edit: Jeg fandt denne Verbatim 2tb på tilbud i Kvickly til 699,-
Er det fin kvalitet, som holder? Er den overkill, eller en god fremtidsinvestering?
Tak igen ![]() Redigeret af mikzki - 15-Februar-2011 kl. 14:08 |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Redigeret af rhsin - 15-Februar-2011 kl. 14:23 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
![]() |
Kan kun udtale mig om Pinnacle, som er det eneste jeg har brugt . Og den er altså meget brugervenlig , og har samtidigt masser af features . Jeg ligger altid 95% ny lyd ind i form af MP3 - tilføjer nogle JPEG still billeder osv . Det færdige resultat brænder jeg ud på en DVD , samtidigt med at jeg gemmer en fil på en ekstern hard disc .
|
|
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() |
Sony Vegas kan også anbefales. Det er meget brugervenligt, og har alligevel mange avancerede funktioner. Kan ikke anbefales at arbejde direkte på en NAS. Der vil jeg hellere anbefale en hurtig eksterne disk via firewire eller evt USB.
|
|
![]() |
|
![]() |
Puha... Det ser ud til, at der er optil flere gode programmer! Det er jo også svært, at anbefale noget fremfor andet, hvis man kun har prøvet et program, og sværger til det program.
Hvis Sony Vegas er meget brugervenligt, kunne det være en mulighed?
@rhsin
PowerDirector ser umiddelbart fint ud? Er det også nem at gå til fra start af, når man ikke kender programmet, og gerne vil kunne redigere video helt simpelt til at begynde med.
Det du beskriver med NAS, som kopiere sig selv, når man har byttet en crashet harddisk ud med en ny, lyder super smart! Men det hele lyder også meget dyrt og teknisk til mig, og mit behov?
Det lyder lidt som om at det er normalt, at en ekstern harddisk crasher, og at de brænder sammen på stribe! Lidt bekymrende, når man planlægger at bruge en ekstern til arkivering og backup af musik, billeder og video.
Hvis NAS løsningen er for dyr, og teknisk til mig, hvad er så en billigere og mere simpel løsning? At have 2 ens eksterne harddiske, med præcis det samme på? Så hvis den ene crasher, så køber man en ny, og kopier indholdet over på den, så man altid har to ens kopier?
Hvis jeg skal ud og have 2 stk ekstern harddisk, så bliver det 1400,- for 2 x Verbatim 2tb 3,0 USB, som jeg omtalte længere oppe. Det må gerne kunne gøres lidt billigere for 2 stk (max 1000,-)
Er det ikk rigeligt med 1tb eller måske kun 500gb - Så kan man altid købe 2 nye med mere plads, hvis de bliver fyldt?
Hvilken mærker og specifikke modeller anbefales?
Mvh - Mikkel Redigeret af mikzki - 15-Februar-2011 kl. 16:44 |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg startede med Powerdirector fra scratch, det er nemt at gå til... jeg er ikke nogen edbnørd
![]() En NAS med 2 harddiske kan vel købes for omkring 3000-5000 kr afhængig af hvad man vælger (synology) man kan godt finde billigere.. men der er en del andre gode brugbare features på synology som jeg godt kan lide.. de understøtter 3TB diske så det vil give dig mulighed for 3TB lager med datasikkerhed i raid.... det er også relativt nemt og ikke specialt nørdet (også derfor jeg peger på synology) -> så er du fremtidssikret med dataplads.. og du kan selvsagt nøjes med mindre diske.. det er bare pt max lagerkapacitet.
Jeg ville ikke nøjes med en harddisk.. jeg ville have et system med raid som er bygget til optimal datasikkerhed såfremt en harddisk dør.... det er trods alt uerstattelig data når det er foto og hjemmevideo
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |