recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-C tuner / recorder software
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-C tuner / recorder software

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-C tuner / recorder software
    Sendt: 26-Februar-2011 kl. 19:51
Hej,

Jeg skal ikke til at bygge et decideret mediecenter, men jeg søger et tvkort(DVB-C) til en almindelig computer, som skal benyttes som ren recorder af tvudsendelser. Derudover søger jeg lidt inspiration til det software som skal styre mit lille projekt.

Ideen går ud på, at jeg vil have en central maskine/server koblet til mit kabeltv (Stofa), hvor optagelser skal administreres fra. Optagelserne skal lagres et centralt sted, så mine allerede installerede medieenheder kan tilgå disse. Optimalt set, skal det hele kunne fjernstyres via en browser, klient - eller i sidste ende remote desktop.

Jeg har en Dune HD Max koblet på tv'et i stuen og en Popcorn Hour A200 i soveværelset.
Derudover har jeg en Synology NAS, som jeg benytter som lager. Min PC kører pt. Windows 7 Prof.

Optagelser skal kunne lagres på min NAS, men må gerne lægges direkte på maskinen med tuneren i til at starte med. Det vil selvfølgelig være bedst, hvis de direkte kunne lagres på min NAS, men det er ikke et krav, da jeg sagtens kan lave en anden form for synkronisering af data.

Findes der noget mediecentersoftware/server software, som kan styres remote via en browser eller simpel klient?  Det vil være en fordel, at kunne time optagelser via en anden maskine.

Derudover vil jeg meget gerne have anbefalinger på nogle DVB-C tunerkort, som fungerer med Stofa. Umiddelbart vil jeg tro, at en dualtuner vil være at fortrække - men det er pt. ikke et krav.

Andre anbefalinger og ideer modtages også gerne.

Vil jeg kunne lave et sådant setup?

Redigeret af tobywan - 26-Februar-2011 kl. 21:54
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 20:20
Du kunne kigge på MediaPortal og de forskellige muligheder for recordere som der kan bruges der til. De fleste af dem kan "programeres via en browser fra en anden maskine.
Når du så gemmer dine optagelser et sted du kan til gå fra dine afspiller, så køre det for dig.

Til Stofa bruger jeg sevl 4 stk. hVR-930c, men de er usb.
Udvalget er større og billigere, hvis du kan bruge usb.
dvb-c pci (og du kan ikke bruge pcie?) må andre byde ind med.

Føtex og Bilka har en billig dvb-c usb tuner, men driveren kan drille lidt.

Redigeret af Notfast - 26-Februar-2011 kl. 20:25
.....
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 20:45
jov, pcie kan godt bruges :)

Er der nogle fordele/ulemper i USB udgaven. Jeg tænker mest i forhold til hastighed på dataoverførsel?

De er selvfølgelig mere mobile, men det er ikke et issue for mig.

Jeg kigger lige på dem du har forslået - takker.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 21:39
HVR-930c, er det mig eller understøtter de ikke mpeg4?
http://www.shg.dk/TV-Tuner/Hauppauge-WinTV-HVR-930C-2190502.html&ref=edbpriser

Jeg har siddet og undersøgt lidt nærmere og USB ser umiddelbart ud til at være en OK løsning. Jeg skal lige teste det af først med en enkelt tuner, men hvis det er noget jeg kan få til at køre acceptabelt, vil jeg købe en lille mini pc til at læse opgave, og der vil USB sandsynligvis være at fortrække, da jeg også gerne vil have mere end 1 tuner.

Under alle omstændigheder skal jeg bruge en tuner der understøtter mpeg4, så jeg ikke får nogle begrænsninger i hvilke kanaler jeg kan modtage.

Redigeret af tobywan - 26-Februar-2011 kl. 21:42
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Under alle omstændigheder skal jeg bruge en tuner der understøtter mpeg4, så jeg ikke får nogle begrænsninger i hvilke kanaler jeg kan modtage.

Det gør alle tunere [1]. Hardwaren modtager en transport stream, der kan indeholde MPEG2 eller MPEG4 i kombination med forskellige audio codecs, undertekster, m.v.. Det er din software som afgør hvad der understøttes.

[1] Undtagelsen er kort som har MPEG2 decoder i hardware på selve kortet, hvilket hed "premium" kort i (meget) gamle dage. Den slags kort sælges dog ikke mere, idet CPU/GPU i dag er kraftig nok til at decode video indholdet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det gør alle tunere [1]. Hardwaren modtager en transport stream, der kan indeholde MPEG2 eller MPEG4 i kombination med forskellige audio codecs, undertekster, m.v.. Det er din software som afgør hvad der understøttes.

[1] Undtagelsen er kort som har MPEG2 decoder i hardware på selve kortet, hvilket hed "premium" kort i (meget) gamle dage. Den slags kort sælges dog ikke mere, idet CPU/GPU i dag er kraftig nok til at decode video indholdet.

Super, tak for det.

Lad os antage, at jeg vil have et system med 2 tunere. Vil en Atom processor kunne løse opgaven (eksempelvis D510), eller skal vi op i noget kraftigere?  Maskinens eneste opgave vil blive recorderefunktionen.

Kan du eventuelt sige andet om hardwarekrav til et sådant setup?

Det er vigtigt for mig, at hardware ikke bliver flaskehals på nogen måde, men der er heller ingen grund til at lave overkill.

Redigeret af tobywan - 26-Februar-2011 kl. 21:56
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 22:17
Du skal være opmærksom på at meget få medieafspillere kan klare DVB subtitles - med mindre din udbyder laver noget ved signalet, betyder det at du ikke får undertekstet udsendelser fra kanaler som TV2, DR HD, og i løbet af kort tid, sikkert også DR1.

Jeg er ret sikker på at din PCH ihvertfald ikke kan klare dem - hvor vidt din Dune kan, tvivler jeg også på.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 22:53

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Super, tak for det.

Lad os antage, at jeg vil have et system med 2 tunere. Vil en Atom processor kunne løse opgaven (eksempelvis D510), eller skal vi op i noget kraftigere?  Maskinens eneste opgave vil blive recorderefunktionen.

Kan du eventuelt sige andet om hardwarekrav til et sådant setup?

Det er vigtigt for mig, at hardware ikke bliver flaskehals på nogen måde, men der er heller ingen grund til at lave overkill.
En D510 kan godt optage fra 4 stk usb tuner, hvis du ikke har en langsom harddisk.
Har selv brugt 4 stk. HVR-930c på en D510.
Med en GT210 (billig grafikkort) kan du også se HD - Hvis den en dag skal mere end "bare" optage.
Forudsætter en pcie port.

Redigeret af Notfast - 26-Februar-2011 kl. 22:54
.....
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Du skal være opmærksom på at meget få medieafspillere kan klare DVB subtitles - med mindre din udbyder laver noget ved signalet, betyder det at du ikke får undertekstet udsendelser fra kanaler som TV2, DR HD, og i løbet af kort tid, sikkert også DR1.

Jeg er ret sikker på at din PCH ihvertfald ikke kan klare dem - hvor vidt din Dune kan, tvivler jeg også på.

Kunne man ikke lave noget autokonvertering af filerne til et andet format?

Er det et generelt problem for mediecentre, eller er det noget som der er kommet nogle løsninger på? (eller er det bare mig der er sær, fordi jeg vil optage på een enhed, og derefter afspille på en anden)? :)
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

En D510 kan godt optage fra 4 stk usb tuner, hvis du ikke har en langsom harddisk.
Har selv brugt 4 stk. HVR-930c på en D510.
Med en GT210 (billig grafikkort) kan du også se HD - Hvis den en dag skal mere end "bare" optage.
Forudsætter en pcie port.

Planen var faktisk at optage direkte på min NAS. Den klarer ca. 45mb/sec uden anden belastning, så det kan godt være det bliver et problem, hvis jeg samtidig afspiller noget andet over netværket og vil optage på flere tunere.

mon ikke, at oplægget i stedet skal være, at optage lokalt, og så synkronisere/flytte til min NAS?
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 23:15

Er det et generelt problem for mediecentre, eller er det noget som der er kommet nogle løsninger på? (eller er det bare mig der er sær, fordi jeg vil optage på een enhed, og derefter afspille på en anden)? :)

Mht. spørgsmålet vedr. autokonvertering kan jeg desværre ikke være behjælpelig.

DVB subtitles er ikke længere et issue set isoleret i forhold til mediecentre, da softwaren i de sidste par år, har understøttet disse.

Medieafspillere, derimod, er ikke bygget, eller beregnet til at kunne klare dette format, men er mere målrettede imod gængse filmformater. Der findes dog så vidt jeg ved, 2-3 forskellige afspillere, som har fået det indbygget.

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 23:23

Jo det kunne man helt sikkeret.
Spørgsmålet er bare hvor meget cpu kraft det til tage.
Det kan være alt fra næsten ingenting til rigtig meget, og hvor gode/nemme programmer der nu.

Redigeret af Notfast - 26-Februar-2011 kl. 23:23
.....
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu