recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb af NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stentoft Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Februar-2011
Sted: København S
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af NAS
    Sendt: 28-Februar-2011 kl. 12:12
Jeg står foran en større opgradering der inkluderer en Boxee box og en NAS.

Jeg ved meget lidt om NAS, men når jeg nu kan se hvad de kan bruges til, så må jeg nok konstatere mit behov er væsentlig mindre end hvad de kan.
Mit primære formål bliver til at få smidt alle mine DVD/BD film ned på den. Her er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal beregne af plads per film.

En af mine udfordringer er, at den skal stå synligt i stuen. Derfor er der også et hensyn til støjniveau og design der skal tages.
Jeg vil gerne holde mig indenfor max. 2.000 kr. (inkl. diske)

Derfor har jeg set mig varm på 2 fra LaCie. De opfylder i hvert fald kravene til design og støjniveau (fanless).
LaCie d2 Network 2TB:

LaCie 2big Network 2TB:

Input ønskes. Jeg tager gerne i mod alternativer.

Til top
renenielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2011 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Stentoft Stentoft skrev:

Jeg står foran en større opgradering der inkluderer en Boxee box og en NAS.

Jeg ved meget lidt om NAS, men når jeg nu kan se hvad de kan bruges til, så må jeg nok konstatere mit behov er væsentlig mindre end hvad de kan.

Mit primære formål bliver til at få smidt alle mine DVD/BD film ned på den. Her er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal beregne af plads per film.

En af mine udfordringer er, at den skal stå synligt i stuen. Derfor er der også et hensyn til støjniveau og design der skal tages.

Jeg vil gerne holde mig indenfor max. 2.000 kr. (inkl. diske)

Derfor har jeg set mig varm på 2 fra LaCie. De opfylder i hvert fald kravene til design og støjniveau (fanless).

LaCie d2 Network 2TB:

LaCie 2big Network 2TB:

Input ønskes. Jeg tager gerne i mod alternativer.

De indeholder begge SMB og DLNA, så der er du sikret med hensyn til adgangen, jeg har ikke selv prøvet dem, men alternativer til dem er NAS fra Qnap eller synology, men der bliver designet straks mere nørdet, (de kan så også en hel del mere)

Med hensyn til plads af film, kommer det an på om du vælger at komprimere dem på nogen måde.

Ellers lyder medianen pr. DVD på 5-6Gb pr skive og ca. 30Gb pr. Blu-ray (ved ISO image)
LG 55LA860W (DIGI-TV)
Sony BDP-S580
Sony STR-DH520
Humax iCord Mini (HD+/Fransat)
Apple TV3 (Rental)
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 894
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2011 kl. 12:31

Hvor mange film drejer det sig om?

Er det kun filmene du vil gemme, eller vil du også gemme menuer, ekstra materiale etc?

Hvis du vil bevare kvaliteten skal du lave ISO'er men vil du gå på kompromis med kvalitet kan du spare en del plads ved at komprimere filmene til fx MKV format.

DVD-film i ISO format fylder ca. 3-4 GB pr. film,  BluRay ISO film fylder fra 18-35GB
DVD-film i MKV fylder fra 700mb - 2,5 GB,  BluRay MKV fylder fra 5GB - 12 GB  sådan ca.

Til top
Stentoft Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Februar-2011
Sted: København S
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2011 kl. 12:42
@Sylvest. Jeg har ikke det præcise tal. Men det drejer sig nok om min. 200 DVD skiver og en 15-20 BD skiver. Så vi er nok oppe på 1,5 TB jf. dit regnestykke
Jeg har ikke noget mod at cutte ekstra materiale og ikke anvendelige lydspor. Men vil ikke gå på kompromis med billede kvaliteten. Kan man begge dele?

Kan læse mig frem til flere steder - og får anbefalet - DVDfab. Den koster jo lidt i licens, men gider på den anden side ikke spare det forkerte sted. Kan I nikke godkendende til det?

Hvad mht. LaCie. Jeg kan ikke finde mange der skriver noget om dem. Hverken godt eller skidt. Fandt en anmeldelse på d2'eren. Den fik middel karakter - men primært fordi den var for dyr ift. ydelse. Men jeg vil gerne betale ekstra for design og lavt lydniveau.
Til top
renenielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juli-2006
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2011 kl. 13:08

@Sylvest. Jeg har ikke det præcise tal. Men det drejer sig nok om min. 200 DVD skiver og en 15-20 BD skiver. Så vi er nok oppe på 1,5 TB jf. dit regnestykke

Jeg har ikke noget mod at cutte ekstra materiale og ikke anvendelige lydspor. Men vil ikke gå på kompromis med billede kvaliteten. Kan man begge dele?

Kan læse mig frem til flere steder - og får anbefalet - DVDfab. Den koster jo lidt i licens, men gider på den anden side ikke spare det forkerte sted. Kan I nikke godkendende til det?

Hvad mht. LaCie. Jeg kan ikke finde mange der skriver noget om dem. Hverken godt eller skidt. Fandt en anmeldelse på d2'eren. Den fik middel karakter - men primært fordi den var for dyr ift. ydelse. Men jeg vil gerne betale ekstra for design og lavt lydniveau.

Når folk går efter NAS, er vi som regel forbi familie danmark, det er for den lidt mere nørderde del af danmark, hvorfor markedet ofte retter sig ind efter dette, det er hvor Synology og Qnap kommer ind i billedet (hvilket også kan ses på deres features (og manglende design)

Derfor finder du ikke de store reviews af dem, men køb den hos et sted, hvor du kan få lov at teste den først, så kan du finde ud af, om den virker som du ønsker.

DVDfab er et udemærket program, det kan du rolig gå efter.
LG 55LA860W (DIGI-TV)
Sony BDP-S580
Sony STR-DH520
Humax iCord Mini (HD+/Fransat)
Apple TV3 (Rental)
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 894
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2011 kl. 13:32

Det kan man lige præcis med DVDFab som du selv nævner, der er ovenikøbet en funktion der hedder: Main Movie,  og du kan også fravælge de lydspor og undertekster du ikke vil have med.

Jeg kender desværre ikke noget til Lacie som NAS. Jeg har et par USB diske fra LaCie som virker fint.

Jeg selv benytter en Netgear NV+ NAS som primær NAS, men den er bestemt ikke støjfri, tilgengæld har den 5 års garanti.
Derudover har jeg 2 NAS fra LG som mest bruges som pynt :-)  De er tilgengæld meget brugervenlige og forholdsvis støjsvage.

Men tag ud og lyt til dem før du køber.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu