recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Newbie: NAS, Rip og MediaCenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNewbie: NAS, Rip og MediaCenter

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
flemsehj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Emne: Newbie: NAS, Rip og MediaCenter
    Sendt: 03-Marts-2011 kl. 13:06
Jeg er nu gået i gang med nogle små forsøg, for ligesom at øve mig lidt og se hvad der kræves, før jeg hiver den store tegnebog op.

Situationen er denne:
Jeg vil lægge film (både DVD og Bluray) på en NAS og afspille dem derfra.
Mit TV er udstyret med DLNA og det virker. Blot understøtter det ikke særlig mange formater.
Jeg ønsker at gemme film uden kvalitetstab og med menuer, så jeg kan vælge undertekster.

Følgende spørgsmål trænger sig på.

1) Rippe-Program?
Flere har anbefalet DVDFab, så det har jeg tænkt mig at prøve. Er prøve-versionen fuldt funktionsdygtig, eller kræver det en licens at udnytte?

2) Rip eller copy?
Er der egentlig nogen væsentlig forskel?
Hvad gør I andre og hvilket format vælger I at gemme i?

3) MediaCenter?
Mit Panasonic TX-P50V10 har et fantastisk billede, men en gennemført elendig mediaplayer.
Det bliver nok nødvendigt med noget ekstra udstyr. Jeg har set nævnt mærker som Popcorn Hour, Dune HD, Boxee Box og WD TV Live.
Erfaringer og anbefalinger er meget velkomne.

Venligst
Flemming
Til top
Bananabot Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-August-2009
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 13:14
Det kan godt være jeg tager fejl - men jeg er rimeligt sikker på du ikke kan undgå kvalitetstab såfremt du ønsker at benytte DLNA. Istedet vil jeg anbefale at du bruger en dedikeret medieafspiller fx. en af dem du nævner i punkt 3.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Bananabot Bananabot skrev:

Det kan godt være jeg tager fejl - men jeg er rimeligt sikker på du ikke kan undgå kvalitetstab såfremt du ønsker at benytte DLNA. Istedet vil jeg anbefale at du bruger en dedikeret medieafspiller fx. en af dem du nævner i punkt 3.

OK?
Der er så noget jeg ikke er med på her.
Hvilken forskel ligger der i at afspille en film fra DVD/Bluray og så fra et NAS? Det er jo digitale lagringer i begge tilfælde. Hvis ellers rippe/kopi-processen undgår kvalitetstab, så skulle resten vel også gøre det? Eller hvad?

Men kører en mediaafspiller ikke også DLNA? Eller hvordan læser den data på et NAS?

Venligst
Flemming
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 13:46
en medieafspiller kan køre via dlna (med de begrænsninger det medfører i fil/lyd/billed formater) men typisk kører de fleste via nfs eller smb som er en normal tilslutningsmetode via netværk.. og her kan man udnytte alle de formater som understøttes direkte af den nmt (medieafspiller) man vælger.

Jeg selv har en synology ds1010+ NAS og kører over i flere popcornhour c-200 / a-200 og det kører perfekt.

Jeg bruger dvdfab copy til at lægge film over.. de ligger i deres respektive .ts eller bdmv foldere, det syntes jeg er rarest at have filmene liggende i.

hvis du ripper/komprimerer dine film så fylder de mindre .. men det tager rimeligt lang tid at rippe + for du ikke lavet nogle gode indstillinger kan du risikere at se et kvalitetstab... plads i dag er billigere end tidligere.. og det bliver nok endnu billigere. 

Redigeret af rhsin - 03-Marts-2011 kl. 13:46
Mvh

René
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 13:58
Jeg går ud fra at du kun har tænkt dig at bruge setup'et til film (video) og ikke til musik?!
Jeg kører med en qnap TS-119 nas og har pt en A.C.Ryan PlayOn HD Mini. Har tidligere haft både en Popcorn-Hour A-100 og C-200 og de kan det hele MEN hvis familiens andre medlemmer kræver stor brugervenlighed (læs simpel betjening) så er Popcorn-hour for nørded. Jeg har netop bestilt en Apple TV 2 der i hack'et udgave er super brugervenlig. Eneste mangler her en pt at den ikke kan afspille 1080p (men det kan en SW opdatering måske ændre på)!   

Redigeret af Nicoleif - 03-Marts-2011 kl. 13:59
Til top
Bananabot Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-August-2009
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af flemsehj flemsehj skrev:

OK?
Hvilken forskel ligger der i at afspille en film fra DVD/Bluray og så fra et NAS? Det er jo digitale lagringer i begge tilfælde. Hvis ellers rippe/kopi-processen undgår kvalitetstab, så skulle resten vel også gøre det? Eller hvad?

Men kører en mediaafspiller ikke også DLNA? Eller hvordan læser den data på et NAS?

Venligst
Flemming

rhsin er lidt inde på det, men vil gerne forsøge at uddybe. Begrænsningen ligger så vidt jeg ved i at DLNA-teknologien er begrænset til ret få formater (DLNA (DivX/JPEG/MPEG2) jvf. Panasonics egen hjemmeside). Hvis du derfor ønsker at benytte denne løsning er du tvunget til at rippe din film til divX, hvilken indflydelse det har på brugervenlighed, kvalitet mm er jeg ikke klar over.

EDIT: Når du afspiller film over DLNA er det dit TV der står for at bearbejde data til billede. Normalt forgår den process i en dedikeret afspiller såsom DVD/Blueray-afspiller, PC, Boxee osv. Denne proces kan en NAS ikke klare, hvorfor man har to muligheder:
1) Bruge DLNA med de begrænsninger det giver.
2) Indsætte et apparat der kan "æde" alle formater og sende billedet videre til dit tv.

Jeg hælder klart til den sidste løsning.

Redigeret af Bananabot - 03-Marts-2011 kl. 15:08
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 15:03
Nicoleif: min søn på 13år kan finde ud af at sætte film igang på en popcorn, det er da overhovedet ikke nørdet.. selv min kone bruger den gladeligt Wink
at brugerfladen så godt kan se kedelig ud lever jeg ihvertfald fint med.. for den virker.

Redigeret af rhsin - 03-Marts-2011 kl. 15:05
Mvh

René
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Nicoleif: min søn på 13år kan finde ud af at sætte film igang på en popcorn, det er da overhovedet ikke nørdet.. selv min kone bruger den gladeligt Wink

at brugerfladen så godt kan se kedelig ud lever jeg ihvertfald fint med.. for den virker.

Apple TV 2 har en rigtig fed internet brugerflade med mange muligheder, også for at streame tv-programmer og der er app der gør det superlet at hente covers til film/serier. Og hvis pladsen er et issue så fylder Apple TV 2 en 10-del af hvad PCH fylder. C-200 har jeg haft BD-drev installeret i og her er det min klare opfattelse at rene DB-afspillere gør jobbet betydlig bedre. MEN smag og behag er jo forskelligt!   
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 16:11
kan man afspille .ts og bdmv foldere med en apple tv?
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

en medieafspiller kan køre via dlna (med de begrænsninger det medfører i fil/lyd/billed formater) men typisk kører de fleste via nfs eller smb som er en normal tilslutningsmetode via netværk.. og her kan man udnytte alle de formater som understøttes direkte af den nmt (medieafspiller) man vælger.

Jeg selv har en synology ds1010+ NAS og kører over i flere popcornhour c-200 / a-200 og det kører perfekt.

Jeg bruger dvdfab copy til at lægge film over.. de ligger i deres respektive .ts eller bdmv foldere, det syntes jeg er rarest at have filmene liggende i.

hvis du ripper/komprimerer dine film så fylder de mindre .. men det tager rimeligt lang tid at rippe + for du ikke lavet nogle gode indstillinger kan du risikere at se et kvalitetstab... plads i dag er billigere end tidligere.. og det bliver nok endnu billigere. 

Se det kunne jo bruges til noget Smile
Så begynder det hele at give mening for mig.

Man takker
Flemming
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Jeg går ud fra at du kun har tænkt dig at bruge setup'et til film (video) og ikke til musik?!
Jeg kører med en qnap TS-119 nas og har pt en A.C.Ryan PlayOn HD Mini. Har tidligere haft både en Popcorn-Hour A-100 og C-200 og de kan det hele MEN hvis familiens andre medlemmer kræver stor brugervenlighed (læs simpel betjening) så er Popcorn-hour for nørded. Jeg har netop bestilt en Apple TV 2 der i hack'et udgave er super brugervenlig. Eneste mangler her en pt at den ikke kan afspille 1080p (men det kan en SW opdatering måske ændre på)!   

Korrekt. Kun til video.
Hele familien består kun af mig, så deeeet Tongue

Flemming
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Bananabot Bananabot skrev:

Oprindeligt skrevet af flemsehj flemsehj skrev:

OK?

Venligst
Flemming

rhsin er lidt inde på det, men vil gerne forsøge at uddybe. Begrænsningen ligger så vidt jeg ved i at DLNA-teknologien er begrænset til ret få formater (DLNA (DivX/JPEG/MPEG2) jvf. Panasonics egen hjemmeside). Hvis du derfor ønsker at benytte denne løsning er du tvunget til at rippe din film til divX, hvilken indflydelse det har på brugervenlighed, kvalitet mm er jeg ikke klar over.

EDIT: Når du afspiller film over DLNA er det dit TV der står for at bearbejde data til billede. Normalt forgår den process i en dedikeret afspiller såsom DVD/Blueray-afspiller, PC, Boxee osv. Denne proces kan en NAS ikke klare, hvorfor man har to muligheder:
1) Bruge DLNA med de begrænsninger det giver.
2) Indsætte et apparat der kan "æde" alle formater og sende billedet videre til dit tv.

Jeg hælder klart til den sidste løsning.

Og så lærte han også noget i dag.
Jeg er vist også hældt fuldstændig over på den sidste løsning.

Flemming
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu