|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
N8 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-Februar-2011 Status: Offline Point: 10 |
![]() Sendt: 02-Marts-2011 kl. 23:52 |
Hej forum.
Jeg har længe gået og kunne tænke mig en central løsning i hjemmet, og vil bygge mig en NAS til billeder, musik, film og backup. Hen ad vejen skal den smide film m.v. ud til extendere på børneværelser og soveværelse, og jeg vil højst sandsynligt også senere have et mediacenter i stuen, som kan optage og smide ind på NAS´en. Nas vil også blive brugt til FTP.
Planen er at køre med WHS.
Jeg har kigget på ATOM/ION bundkort, men overvejer kraftigt følgende istedet:
Bundkort: Zotac H55-ITX-C-E (6 sata og USB3)
Processor: I3 540 3,06 GHZ
SSD system disk: Intel X25-M 2,5" 120GB SSD SATA/300
5 HDDs i RAID 5: Seagate Baracuda 1,5 TB SATA/300
Kabinet: har et Fractal Array R2 med SFX 300 w PSU
Har lige nogle spørgsmål.
1. Er det fuldstændigt overkill? Jeg mener, I3 skulle bruge ca. lige så lidt strøm som et ATOM D510 system i idle? Selvfølgelig bruger den mere under load, men til gengæld har den mere kraft at give ud af.
2. Hvad med SSD, er det det værd? (har ingen erfaring med SSD og tog bare den første jeg lige kunne finde)
3. Er der nogen der har erfaring med det bundkort, eller kender til erfaringer?
4. Er der nogen idé i at køre WHS eller skal nøjes med win 7 som jeg har i forvejen? WHS er vel bedst m.h.t. backup?
5. andre forslag?
![]() Beklager de mange spørgsmål men er lidt (læs: meget) nas noob og har brugt lang tid på at prøve at finde ud af en løsning, og nogle gange bliver man bare mere forvirret af at google
![]() Edit: linkfix Redigeret af N8 - 03-Marts-2011 kl. 00:11 |
|
![]() |
|
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
hvis du tager et tjek "her", vil du se at den i3 processor bruger et max som hedder 73watt, personligt har jeg udkig efter en i5 2500T Men de er åbenbart ikke nemme at opdrive endnu. Ved os godt det kræver et andet bundkort end det du har valgt, men ville da bare lige nævne det :)
PS. sandy bridge bundkort med socket 1155 skulle komme fejlfri igen til april ca.
|
|
![]() |
|
Fractal ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 15-September-2010 Status: Offline Point: 2 |
![]() |
Edit Redigeret af Fractal - 03-Marts-2011 kl. 19:39 |
|
![]() |
|
N8 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-Februar-2011 Status: Offline Point: 10 |
![]() |
Ok, den 2500T er da absolut værd at kigge på Det er fint nok med et andet bundkort, jeg er dog lidt begrænset hvis jeg skal finde et mini itx eller mini dtx til mit kabinet. Skal jeg der ud over have 6 sata på bundkortet, gør det det ikke nemmere. Men kigger på det.
Men under alle omstændigheder venter jeg og ser, for den 2500T ser godt nok interessant ud m.h.t. strømforbrug.
|
|
![]() |
|
PSSO ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() |
en i5-2390T har kun et strømforbrug på 35W - se http://ark.intel.com/Product.aspx?id=53448
|
|
mvh PSSO
|
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
i3 540 og 2500T har ca samme strømforbrug i idle som en ATOM. Der er større forskelle i hvor meget de forskellige bundkort bruger.
Kan godt anbefale en X-25M G2, men en SSD er vist overkill til serverens OS.
|
|
![]() |
|
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
jeg valgte den i5 pga det er 4 kernet cpu hvorimod den anden kun er 2 kernet, vil godt ofre 10 watt mere for at få en 4 kernet cpu. Men du kan da godt få alm størrelse bundkort i 1155 socket, gigabyte og asus har nogle gode eksempler på dem, som jeg ser frem til når de kommer fejlfri på markedet igen. De har os 6 sata porte, som jeg os selv skal bruge, de 2 af dem er sata3 porte, men de er self bagudkompitabel med sata2.
|
|
![]() |
|
bjrn_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-November-2009 Sted: København Status: Offline Point: 199 |
![]() |
Hvis du overvejer i3 SKAL du tage en af de nye Sandy Bridge i3'ere med Quick Sync (specielt til NAS/HTPC), kig her
http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k,2833-4.html Så som evt. i3-2100T hvis den skal have et lavt strømforbrug (max 35W) http://edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4793507 Redigeret af bjrn_dk - 04-Marts-2011 kl. 22:58 |
|
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
|
|
![]() |
|
CerB ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 52 |
![]() |
Må man spørge hvorfor du vil bygge en NAS selv ?
|
|
![]() |
|
Theilo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2010 Sted: Horsens,Danmark Status: Offline Point: 1229 |
![]() |
Jeg ville købe en Nas eller en windows home server, tvivler på at det i længden kan betale sig selv at bygge en. Theilo
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
![]() |
1.De fleste "hjemme" WHS'er du kan købe fra HP og andre bygger på en ATOM cpu.
Til WHS er den riglig stor, og du kan google at mange er super tilfreds med sådan en.
2.SSD til en WHS - det vil jeg mene er spild af penge ! Den skal jo stå tændt hele tiden eller hvad?
Eller så sæt den i sandby, og den er klar på et øjeblik. 4. WHS er super super nemt og bruger venligt til backup - du kommer til at nyde det. Redigeret af Notfast - 04-Marts-2011 kl. 23:40 |
|
.....
|
|
![]() |
|
![]() |
jeg har prøvet WHS 2003. den er jeg ikke vild imponeret af, synes win 7 klarer det meget bedre hvis man bare skal bruge det som en slags server, til afspilning af film osv.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |