recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sandt eller falsk? (Komprimering af film)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSandt eller falsk? (Komprimering af film)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Stentoft Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Februar-2011
Sted: København S
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Sandt eller falsk? (Komprimering af film)
    Sendt: 15-Marts-2011 kl. 22:33
Jeg er i fuld gang med at lægge alle min film ned på min nye NAS.

Jeg bruger DVDFab og det går nogenlunde. Har dog lidt problemer med at få min Boxee Box til at genkende alt materiale - specielt tv serier.

Men nu kommer så to spørgsmål jeg ønsker hjælp til at få besvaret.

Jeg lægger dem ned i fuld kvalitet. Dvs. hhv. DVD9 og BD50 format - sådan hedder det i DVDFab. Der er nok en korrekt defination på dette.

Nu har jeg fået at vide, at jeg får samme kvalitet ved at lave dem til .MKV format. Det fylder bare mindre.
Jeg har dog svært ved at få de to ting til at stemme sammen. Man kan heller ikke lave en lækker suppe ved at lave det til pulver og hælde varmt vand på (eller kan man)?

Det andet spørgsmål er afledt af det:
Jeg stødte på et forum, mener der var DVDFabs forum, hvor der blev beskrevet, at man IKKE må komprimere direkte fra et Optisk drev til HDD. Man skulle altid kopiere i 1:1 kvalitet for så efterfølgende komprimere fra HDD til HDD. Det andet skulle give øget risiko for beskadigelse af HDD. Nogen der har hørt om dette?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af Stentoft Stentoft skrev:

Nu har jeg fået at vide, at jeg får samme kvalitet ved at lave dem til .MKV format. Det fylder bare mindre.

Ikke korrekt. Enhver re-encodning indebærer en kvalitetsforringelse. Det er muligt at du (eller andre) ikke kan se forskel, men den er der.

Det andet spørgsmål er afledt af det:
Jeg stødte på et forum, mener der var DVDFabs forum, hvor der blev beskrevet, at man IKKE må komprimere direkte fra et Optisk drev til HDD. Man skulle altid kopiere i 1:1 kvalitet for så efterfølgende komprimere fra HDD til HDD. Det andet skulle give øget risiko for beskadigelse af HDD. Nogen der har hørt om dette?

Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne beskadige harddisken.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 07:33
Du kan ikke beskadige harddisken ved at komprimere direkte fra DVD, men da en komprimering ofte består af 2 gennemløb over filmen, og da DVD-tilgang er væsentlig langsommere end HDD-tilgang, så vil det være en ikke uvæsentlig nedsættelse af hastigheden ved at lave 2 gennemløb på en DVD-skive i forhold til på en HDD.

En konvertering til MKV (uden at forringe kvaliteten) er mulig, og vil give en mindre besparelse af filstørrelsen - mere, hvis du fravælger de lydspor og undertekster du alligevel ikke skal bruge (men det kan du sandsynligvis også gøre ved en DVD-struktur-kopiering via DVDFab). Derudover, så vil MKV-formatet ikke indeholde det overhead en DVD-struktur har som er nødvendig for at kunne afspilles på en DVD-afspiller, men det er som sagt bagateller i forhold til den store størrelse selve filmen fylder.

Personligt konverterer jeg altid mine DVD'er til MPEG-4/AVC/h.264 video, da du kan opnå en tilsvarende kvalitet på ca. den halve plads i forhold til MPEG-2, og slutresultat er så en MKV-fil med uændret original-lydspor og de undertekstspor jeg måtte ønske. En film fra en DVD reduceres derfor fra ca. 7 Gb til ca. 3 Gb, men det tager så også en del tid at lave disse re-komprimeringer af filmene.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 08:05
Nu når 2 TB diske kan fås for lidt over 500 kr. kan jeg ikke se at det store arbejde med at reencode og bearbejde DVD film kan betale sig...

Jeg mener, du kommer som minimum til at bruge 2 timer på at reencode hver film (hvis kvaliteten skal kunne forsvares) i modsætning til bare at rippe til en ren ISO - som du kan gøre på 5 minutter.

"Jamen jeg har 2000 film liggende, de vil fylde meget at rippe i 1:1 kopi".

Jo...og det vil tage dig over ½ år at rippe dem og reencode hvis du ikke laver andet 24 timer i døgnet Ermm

Historien er en lidt andet for BluRay, fordi filstørrelsen kan gøres temmeligt meget mindre og stadig være af en rimelig kvalitet. På den anden side vil det så tage ENDNU længere tid pr. film end DVD...
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7250
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 08:11
Hvis det er dvd film tager det da ca 10 minutter pr film at reencode..
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Hvis det er dvd film tager det da ca 10 minutter pr film at reencode..

Ah, mon dog. Det er vist bare et rent 1:1 rip, medmindre du har et IBM Blue Gene cluster til at bearbejde materialet Wink

De gamle Pentium 4 kunne til nøds klare at encode til MPEG2 i real-time (60 minutter tog 60 minutter at encode) og H.264 (MPEG4) har mere krævende algoritmer, og hvis du så endda skal lave 2-pass (hvilket jeg mener er nødvendigt) er det lige dobbelt tid.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 09:45

Jeg har dog svært ved at få de to ting til at stemme sammen. Man kan heller ikke lave en lækker suppe ved at lave det til pulver og hælde varmt vand på (eller kan man)?

Du kan betragte .mkv som en slags .zip for videoer. Når du pakker en fil i zip format fylder den mindre, men der mistes ingen kvalitet, du kan pakke den ud igen og få præcis det samme som du startede med.

.mkv er et tabsfrit pakke format på samme måde som.zip er det, så du kan sagtens pakke dine rippede dvd'er som .mkv så de fylder mindre, så sørger din afspiller for at pakke .mkv'erne ud igen under afspilningen, og kvaliteten er fuldstændigt som om det aldrig havde været pakket.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ikke korrekt. Enhver re-encodning indebærer en kvalitetsforringelse. Det er muligt at du (eller andre) ikke kan se forskel, men den er der.

At pakke til .mkv er ikke en re-encoding.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det kan det da sagtens være?

Du kan nøjes med at rippe de rene videofiler, skrotte evt. ekstramateriale, undertekster osv. og så pakke det igen. Her vil der ikke være noget tab af kvalitet og filstørrelsen vil kun skrumpe i den størrelse som det fjernede materiale fylder.

Eller, du kan re-encode materialet i en lavere bitrate og evt. i lavere opløsning. Her er der store besparelser at hente, men det tager tid at re-encode.

PS: MKV er kun en container, som AVI også kun er en container. Denne container kan indeholde alt lige fra rå BluRay-filer med en bitrate på 45 Mbit/s til vold-komprimerede H.264 filer der kan afspilles på en telefon.

Redigeret af pilehave - 16-Marts-2011 kl. 09:56
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 13:03

Du kan betragte .mkv som en slags .zip for videoer. Når du pakker en fil i zip format fylder den mindre, men der mistes ingen kvalitet, du kan pakke den ud igen og få præcis det samme som du startede med.

.mkv er et tabsfrit pakke format på samme måde som.zip er det, så du kan sagtens pakke dine rippede dvd'er som .mkv så de fylder mindre, så sørger din afspiller for at pakke .mkv'erne ud igen under afspilningen, og kvaliteten er fuldstændigt som om det aldrig havde været pakket.

Øhh, er det ikke lige lovlig meget en misfortolkning?
Hvis du pakker noget ned i zip som allerede er komprimeret, så fylder det ikke mindre. Og da DVD er MEPG2 format, som allerede ER komprimeret, så er det yderst begrænset hvad man får ud af denne ide. Faktisk kan det give det modsatte resultat, at den færdige pakke bliver størrer.

Faktum er, at film DVD/BD er allerede komprimeret formater, ergo giver det ikke ret meget mening at "komprimer og pakke dem ned" i en container som mkv. Det bliver de ikke mindre af.

Der er ingen forskel på at bruge ISO eller MKV. Begge dele er een og samme ting. 
Du har som udgangspunk ingen ide om, hvad format der ligger inde i MKV filen før du åbner den. Præcis det samme er gældende for ISO.

Men at sammenligne mkv med zip, det er en rigtig dårlig ide. Zip komprimerer (eller forsøger), mkv pakker flere filer sammen i een fil.

http://www.matroska.org/technical/whatis/index.html

Blot et spørgsmål.
Hvilket format er din film i og hvor meget er den komprimeret, når den er pakket ned i en MKV? Wink

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Det kan det da sagtens være?

Principielt, NEJ!
MKV er en container.

Du kan nøjes med at rippe de rene videofiler, skrotte evt. ekstramateriale, undertekster osv. og så pakke det igen. Her vil der ikke være noget tab af kvalitet og filstørrelsen vil kun skrumpe i den størrelse som det fjernede materiale fylder.

Hvad du vælger at nøjes med at rippe, det har INTET med MKV at gøre.

Eller, du kan re-encode materialet i en lavere bitrate og evt. i lavere opløsning. Her er der store besparelser at hente, men det tager tid at re-encode.

Og det har heller ikke noget med MKV at gøre.

PS: MKV er kun en container, som AVI også kun er en container. Denne container kan indeholde alt lige fra rå BluRay-filer med en bitrate på 45 Mbit/s til vold-komprimerede H.264 filer der kan afspilles på en telefon.

Præcis!
Sammenlign MKV med ISO.

At der findes programmer, der kan lave de to forskellige processer i en og samme handling, det ændre ikke ved hvad mkv er.
Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Februar-2005
Point: 597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 14:00
Hvilket af de formater som PS3'eren kan afspille er bedst rent kvlitetsmæssigt?

Ifl. Sony kan den afspiller:
Xvid
Mpeg 1
Mpeg 2
Mpeg 4.2
MWV9
H.264
VC-1

Redigeret af Tsunde - 16-Marts-2011 kl. 14:01
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu