recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dyb, stram, mudret, buldrende....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDyb, stram, mudret, buldrende....

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Emne: Dyb, stram, mudret, buldrende....
    Sendt: 17-Marts-2011 kl. 13:18
Som de fleste herinde nok allerede har opdaget, med mine snart 300 indlæg, er jeg garant for mystiske, nogle gange umulige spørgsmål. Og her er endnu et af dem.

Jeg har læst side op og side ned på forskellige fora og indlæg herinde, om hvad forskellen på de forskellige udtryk for bas betyder.
De mest gennemgående er vistnok stram og buldrende.

Jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at sætte forståelse bagpå hvad disse begreber dækker over.
Min forestilling er at en buldrende bas kan opleves når gulvet eller væggen i et rum begynder at "synge" med på en bestemt frekvens. Men ellers er jeg total blank.

Er der nogle af de mere erfarne herinde der kan forsøge at sætte ord på?

Redigeret af mfhansen82 - 17-Marts-2011 kl. 13:19
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 13:41
det er et spørgsmål om hordan gengivelsen er, ofte farvet af forstærkerens evne, eller manglende evne til at kontrollerer enheden. en stærk forstærker, der formår at holde enheden "stram", er en forstærker hvor der ikke er nogle utilsigtede efterringninger, enheden har den bevægelse som signalet tilsigter, og intet andet.

Der er naturligvis en del elektriske parametre, især evnen til at afgive spænding, og også andre ting, men disse er sekundøre i min optik.

en mudret bas kan komme (der kan være flere årsager) af forstærkerens manglende evne til at styre enheden, enheden vil bevæge sig mere end signalet tilskriver, og det gør at enheden stadigt er ved at bevæge sig, når den næste del af signalet kommer.

bulder kan være flere ting, men det er oftest et spørgsmål om at kabintettet ikke er lavet korrekt, det kan "synge med", og der kan være portstøj hvor luften ind og ud af kabinettet er så kraftig at det uden problemer kan høres. portsøtj kan ofte, men ikke altid, klares med en flare, men selv om sådan en koster 10 øre, så har jeg set highend højttalere til +600k hvor der ikke var sådan en monteret i basporten.

Hele problematikken skyldes at både enhed, kabinet og forstærker har mange variable, og disse påvirker hinanden indbyrdes i flere niveauer. herudover er T/S parametre som man foretager mange beregninger ud fra ikke en 100% eksakt videnskab, koblet med det faktum at mange enheder har tolerancer der gør at de faktisk ikke passer til de specifikaitoner der er opgivet.

Hertil kommer at der ofte er sparet alt hvad man kan både på konsum subs og på diy løsdele, hvorfor at kvaliteten af alle tre dele (kabinet, forstærker og enhed) oftest er ret tvivlsom.

Min personlige erfaring siger at der findes meget få brugbare konsumsubs under 10k, enkelte under 30, og hvad angår DIY kan man sjældent gøre det for under 15k. En reference sub, kommer desværre ofte op på, og over 60k, og det er så ikke inklusiv forstærker.

Et korrekt bygget, solidt, stærkt og velafdæmpet kabinet alene kommer hurtigt op over 40k hvis man skal bygge det selv. altså uden forstærker eller selve enheden. Så er det måske ikke så underligt at en jamo til 1499,- alt inkl. ikke performer som man havde håbet.
Crown - there is no substitute.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 13:58
Over 40k for et kabinet!!!!! det behøver vel ikke være i titanium LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 14:22
ordentligt træ, skruer, lim, evt. en metalplade til en sandwichkonstruktion, dæmpemateriale, terminaler... så snart det er en reel subenhed og ikke en 5" mellemtone man bruger til subwoofer, så koster det at gøre tingene stærke nok. det går altså ikke at lave alting i 3 mm krydsfiner...

Prøv at tage i den lokale silvan, træ er væsentligt dyrere end de fleste går og tror
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2010
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 14:58
Det er muligt det er dyrt. Men for 40.000 burde der være træ nok til at lægge tag på et større parcelhus.
Jeg tror ikke engang der er for 40.000 materialer i en Wilson højttaler, så det BURDE kunne gøres til en brøkdel af dette i Silvan.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

Det er muligt det er dyrt. Men for 40.000 burde der være træ nok til at lægge tag på et større parcelhus.
Jeg tror ikke engang der er for 40.000 materialer i en Wilson højttaler, så det BURDE kunne gøres til en brøkdel af dette i Silvan.
Det er rigtig nok. Nu kender jeg ikke Wilson højttalere, men det er sikkert også fordi at de, ligesom Martin Logan og lign. mærker, er langt uden for min prisramme.
Men jeg vil frem til at man jo betaler for andet end materialer alene. Man betaler jo også for det håndværksmæssige, især hvis det er 100% handmade, samt betaler man vel også en del i mærkepris.
Men jeg er da enig i at 40.000 for et kabinettet er langt over målet. Man kan jo få en B&W i Diamond serien for omkring 30-40.000 kr og det er vel ikke ligefrem en dårlig højttaler??
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 15:26

Men min mening med indlægget var nu mere, om jeg kunne få et par af jer til at sætte ord på hvad man skal lytte efter, for at afgøre om bassen er mudret, buldrende etc.

Eksempelvis sad jeg og så RH - FOTR i foregårs og selvom jeg havde skruet langt ned, så virkede det som om at bassen "buldrede", men jeg er bare i tvivl om det ikke er meningen.
Og engang imellem når jeg lytter musik er der et par særlige basfrekvenser der fremhæves meget kraftigt, nærmest som om hele lejligheden synger med.
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 20:47
Nu er det ikke for at forplumre tråden yderligere, men du kan få sindsygt meget træ for 40.000 kr.
F.eks 1300 m spærtræ 12x2 tommer (5*25 cm). Det var 1,3 kilometer træ. Og ikke bare tilfældigt skodtræ, men noget af det dyreste træ man bruger til husbyggeri (bortset fra f.eks. gulve). Ca 6 tons!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 20:50
hvis man nu havde læst mit indlæg inden man kommenerede på priserne for træ, så havde jeg taget et eksempel med en subwoofer, idet jeg mener at det er glimrende til at illustrrer hvad der reelt kræves for at give rigtig bas. udover træ og skruer kommer limen... to komponent epoxylim er nu en gang en dyr omgang, det er desværre nødvendeigt hvis det skal holde, hertil kommer så skruer osv.

Men tag ikke mit ord for det, gå selv i silvan og se hvad 40 eller 50 mm armeret krydsfiner koster.

havd kabinetpriser angår, så synes jeg at man skal lægge vejen forbi peak consult i middelfart hvis man er i  tvivl om hvorfor det er så dyrt på highend højttalere.

Personligt ville jeg aldrig gå efter dybtbas i en alm. højttaler da der jo fra delefilteret af er en kæmpe spole, og det vil derfor, sammen med et begrænset kabinet og et begrænset membranareal, være tæt på umuligt at få "stram dyb bas uden bulder"
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 22:55
Ja man kan sgu ikke lave en trækasse for under 40k...... 

Vil gerne se noget dokumentation på den påstand. Tvivler på du kommer i nærheden af 10k. 
Men vil da gerne se det hvis det er!
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 23:05
Jeg laver højtalerkabinetter engang imellem, uanset hvad du køber af materialer, kommer du ikke i nærheden af 40 k.
Men hvad ville verdens bedste 12 eller 15 tommer sub enhed koste. Vi taler vel ca. 10 kilo per stk ?
Hvad med at støbe et kabinet i beton ?

Redigeret af SVP03 - 17-Marts-2011 kl. 23:11
SVP03
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Ja man kan sgu ikke lave en trækasse for under 40k...... 

Ah, det har jeg nu aldrig sagt. hold dig venligst til sandheden.
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Vil gerne se noget dokumentation på den påstand. Tvivler på du kommer i nærheden af 10k. Men vil da gerne se det hvis det er!

kabinet + enhed til min egen sub stod i lidt over 40k, kender til en der har fået lavet et 2x2 system hvor kasserne alene endte på 45, rustfrie maskinbolte, to komponentlim, sandwichkosntrukton i 40 mm armeret krydsfiner, er faktisk i tvivl om det var inkl dæmpemateriale. enhederne løb vist op i 65.

Men nej, jeg har ikke gemt en 5 år gammel kvittering fra Silvan hvis det er det du spørger til men prøv selv at beregne hvor meget træ der skal bruges til eks 5x 15", og gå så ud i silvan og få en pris, læg hertil skruer samt lim og enhed.

Jeg regner selv med at få nyt subsystem om 5-8 år, så skal jeg nok huske at gemme kvitteringer i det tilfælde at en eller anden tilfældig person på et eller andet tilfældigt forum ikke selv gider at spørge i silvan og vil se mine kvitteringer

(der er intet personligt i det, men i stedet for at antyde at jeg lyver, så kunne du jo selv kigge på priser )
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu