recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - bedste format til dvd-rip
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbedste format til dvd-rip

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Emne: bedste format til dvd-rip
    Sendt: 07-Februar-2011 kl. 11:05

Hej.

Er ligesom mange andre begyndt at overveje at rippe dvd-er til en harddisk.

Jeg har følgende ønsker
1) intet kvalitetstab (i hvert fald næsten ingen)
2) bibeholdelse af menuer og ekstra materiale.
3) mulighed for at vælge sprog og undertekster som på originalen.

og sidst, og det spørgsmål jeg er mest i tvivl om.

4) fremadrettet kompatibilitet - dvs et format, som ikke forældes lige med det samme.

Min umiddelbare tanke går på simpelt hen at kopiere indholdet fra DVD'en over i en tom mappe på harddisken. Så må indholdet da være det samme! Jeg har også programmet CloneDVD2 fra slysoft, som kan rippe til forskellige formater.

Lige nu og her skal filmene afspilles på en bærbar som er tilsluttet fjernsynet.
Men på sigt, kunne jeg forestille mig et Panasonic tv med indbygget medieafspiller muligheder, eller popcornhour eller dune....

Kort sagt: jeg vil helst vælge et format, som er universelt og hvor jeg ikke lige pludselig støder ind i en afspiller, der ikke kender formatet.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 11:22

Jeg ripper altid i den struktur som DVDen har, altså i de normale IFO og VOB filer, for så skal det heller ikke gøres om hvis der skulle laves en kopi, ligeledes bliver der også rippet ukomprimeret.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 11:32
Jeg er selv rigtig glad for noget ISO og VOBSmile
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 11:46
Gør det i ISO. På den måde kan du altid rode videre med det senere. Også selvom du skulle ramle ind i en afspiller som ikke kan klare ISO, så pakker du den bare ud (ligesom en ZIP fil), og så har du din VIDEO_TS struktur som er DVD strukturen.
Fordelen i ISO er, at du holder dine film til een film, og i en container som er til at arbejde med, uanset hvad der sker i fremtiden.

EDIT: Glemte at nævne..
Lad være med at lade dig friste til andre "mystiske" formater ala MKV eller andet. Du bliver låst fra start.

Redigeret af Kandersen - 07-Februar-2011 kl. 11:49
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 12:03
Som allerede sagt: ISO.

Det er det nemmste og mest "fremtidssikre" hvis du vil rippe den komplette DVD.

Eneste problem kan være din medieafspiller, som skal kunne læse ISO filer. Men, det bør alle ordentlige afspillere kunne i dag.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 12:56
Tak for alle svarene.

Jeg tog en testfilm og rippede dels til en video_ts folder og dels til en iso-fil.

udgaven i video_ts folderen kan jeg fint åbne i Win Media Center (win 7) og win mediaplayer (på min XP computer).

Derimod synes jeg ikke rigtigt at jeg har noget program, der kan åbne ISO filen - bortset fra NERO, der tilbyder at brænde den på en disc.

Jo, da jeg har installeret VirtualCloneDrive (fra Slysoft), kan jeg indsætte ISO-filen i et virtuelt DVD-drev, og så afspille den præcis som DVD'en.

Men er der nogle (kvalitets og fremtidssikrende) ulemper ved at rippe til en VIDEO_TS folder - altså bortset fra at man så en del filer pr film, men det kan jeg godt leve med. Jeg synes umiddelbart det er den løsning der virker bedst for mig lige nu, men kan jo godt se, at de fleste af jer anbefaler ISO

Redigeret af pianomartin - 07-Februar-2011 kl. 12:59
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 13:02
Det er korrekt, at WMC ikke kan gøre det uden hjælp med ISO filer. Installer MyMovies og daemontools, så er du flyvende med ISO.
Begge dele, specielt MyMovies er uundværlige i WMC.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 13:38
 \video_ts\ mappe strukturen er bedre understøttet en iso.
Windows kan håndtere det uden plugin eller andet program.
De fleste media afspiller håndtere også dette fejl frit, og har gjort det i lang tid.
Nogle media afspiller bøvler stadig med fejlfri iso afspilning.

.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Kort sagt: jeg vil helst vælge et format, som er universelt og hvor jeg ikke lige pludselig støder ind i en afspiller, der ikke kender formatet.

Men er der nogle (kvalitets og fremtidssikrende) ulemper ved at rippe til en VIDEO_TS folderISO

Video_ts struktur - opfylder det krav bedst. Iso kan også for det meste komme til at virke også (3.parts plug in i windows - de media afspiller som ikke understøtter, ja der er du deres vold.)

Video_ts strukturen giver verden være eller bedre kvalitet end iso.
Så lang tid vi har dvd'er (og sikkeret længere) vil Video_ts strukturen være understøttet - og det på en ordenlig måde. Det samme kan ikke altid siges om iso billedefiler.

Redigeret af Notfast - 07-Februar-2011 kl. 13:45
.....
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 240
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2011 kl. 20:52
Jeg har lige rippet over 400 dvd film ind på min hdd (nas). (kæææft det var kedeligt)

Til dette der anvendte jeg clonedvd2 & anydvd.

Starter clonedvd2 og vælger "Klone DVD". Sørger for at "DVD +/- DL" er valgt i drop down menuen for kvalitet. Jeg sørger for at der er hak i "Bibehold menuer" da der kan opstå problemer senere ved afspilning, hvis menu strukturen er "kreativt" indrettet og du begynder at fravælge ting og sager (råd fra slysoft forum).

Næste..

Når du skal vælge sprog/undertekster, så vil de valg du foretager i den venstre boks, være gældende for det ene rip. Foretager du valg i den højre boks, så vil programmet huske det fremover. Jeg fravælger de sprog jeg ikke skal bruge men beholder f.eks. tvungne undertekster osv. Hellere være sikker end pludselig at mangle undertekster, fordi en russisk agent pludselig snakker på eget sprog, eller en alien LOL Eller f.eks. directors comments osv. Undertekster fylder ikke en dyt, men jeg fjerner alt andet end Dansk/Engelsk Sprog/Undertekster, fordi så skal man ikke bladre en hel række igennem når man vil anvende dem.

Næste..

Inden jeg starter rip, så vælger jeg som destination "ISO/UDF image".

Jeg har altid www.imdb.com åben og der slår jeg filmen op og kopierer navnet .. f.eks. "Avatar (2009)". Navnet indsætter jeg som filnavn "Avatar (2009).iso" og så starter jeg rip.

VIGTIGT: Filer med colon i navnet vil ikke blive rippet korrekt! Fjern colon : før du ripper!

Grunden til at jeg ALTID tager navnet fra imdb, er de moviewalls fra f.eks. Popcorn Hour der bruger fil navnet til at hente cover og data fra imdb osv.

Start rip til ISO uden kvalitets tab!

Derefter anvender jeg http://www.therenamer.com/ som sørger for at omdøbe evt. filer med fejl i navnene. VIGTIGT!!! TheRenamer retter filer til det korrekte navn, f.eks. da du fjernede colon :
Bemærk! Brug altid engelske navne (vær logget ind på imdb inden du bruger TheRenamer eller lign. og indstil imdb til at vise dig engelske resultater) ellers kan du få store problemer med scrapers der henter info fra imdb og lign. brug IKKE danske film navne! Husk at dobbelt tjekke TheRenamers forslag, da den kan finde en film med samme navn, men produceret i et andet årstal f.eks.

Sidst, så anvender jeg dette værktøj: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=85194 til at lave info filer fra imdb. Det er en simpel NFO fil som hjælper NMJ (moviewall fra popcorn hour) med at hente det korrekte cover + data fra imdb. NFO filen skal blot ligge i samme mappe som filmen.

PS: Jeg havde clonedvd2 åbent to gange med to dvd drev kørende. Brugte to HDD for ikke at sløve processen. Det kræver at man ALTID har styr på drev bogstaverne og HUSKER at ændre stien til destinations mappen for BÅDE filmen og TEMPORARY files, hvergang man skifter skive i det modsatte drev! Jeg sørgede for at sortere min drev bogstaver på drevene og HDD så de var i alfabetisk orden, så jeg ikke kom til at overskrive film i de sene natte timer Wink

Nåja bare lige en ekstra note. clonedvd2 laver også en *.dvd fil .. dem kan du roligt slette, hvis det er for at lave en movie jukebox.

Redigeret af Guyver - 07-Februar-2011 kl. 21:19
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 10:19
Men hvilken hardware kræves der for at rippingen/kopieringen sker uden problemer?
Er Aldi's PC-tilbud i denne uge OK? 

Jeg spørger, fordi jeg "kun" har en iMac, der vist ikke understøtter de gængse rippingprogrammer uden alt muligt hokus-pokus. Desuden kunne jeg så stadig surfe normalt på Mac'en, mens PC kunne knokle med at rippe imens.

Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 10:48
Den kan klare jobbet perfekt. Sammen med DVDFab bliver det en leg.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu