recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma & Yousee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma & Yousee

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
plasmapingu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-April-2011
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Plasma & Yousee
    Sendt: 21-April-2011 kl. 09:50
Hej Recordere...

Har ps50c7705 samt YouSee HD boks.
Har lige et par spørgsmål omkring mit setup:

1. Min signalstyke ligger på -11 med antennesplitter, det er vel ikke helt optimalt?
Den ligger på -6 uden. Kender i en god signalforstærker eller en bedre splitter?

Desuden:

2. Er TV'ets egen tuner bedre end YouSee's ? Tænker mere om man undgår at billedet skal behandles 3 steder før det rammer tvet?

3. Skal boksen sættes til 720p eller 1080i?

4. Kan jeg sætte alle mine eksterne enheder til TVet via HDMI og nøjes med 1 optisk kabel fra TV til forstærker og få lyd ud af forstærkeren fra alle enhederne?

5. Er YUV farver bedre end RGB?

Håber i gider/kan hjælpe.

Venlig hilsen og god påske,

Thomas

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 09:56
1. Signalet skal helst ligge mellem -15 og 15, så -11 er fint nok.

2. Prøv. Hvad ser pænest ud?

3. Hvis du har kanaler i 1080i, vil jeg sætte den til 1080i.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 10:01
Hvad bruger du fordeler til, hvis det er til TV og STB, så er det jo ikke nødvendigt. Der føres fra vægudtag til STB og derfra til TV. Jeg kan ikke svare dig på om den ene Tuner er bedre end den anden, det må du selv kunne se. STBen har ikke en auto funktion, men TVet er jo Full HD, så du vil på de udsendelser der er i 1080 få det meste ud af det med den indstilling.
Du vil godt kunne få lyd fra TV til Reciver på den beskrevne måde, dog er det ikke sansynligt at det vil være andet end 2.0. Jeg bruger RGB farver. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 10:42
Jeg bruger fordeler fordi jeg har 2 fjernsyn.
Var bare om jeres erfaring var, at det er bedst at undlade boks, hvis TVet kan klare det bedre.
Gider bare ikke investere i et CA-modul hvis det ikke giver forskel :)

Synes bare det kan virke lidt uskarpt til tider, så tester bare frem og tilbage med diverse indstillinger, men kan ikke rigtigt se forskel på hverken 720p / 1080i og RGB vs. YUV
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 11:06
kan ikke huske om din samsung kan optage via usb
panasonic har den mulghed
for så er der ingen grund til en boks
dog kan du ikke få dine optagelser ud på nogen af løsninger
optagelser er låst til din optager
men det kan også være du er ligeglad
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 11:07
Det kan den godt, men man SKAL jo se kanalen man optager?

Var også mere interesseret i om der ville være forskel på billedekvaliteten :)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 11:09

Minusset ved at optage på den måde via USB, er at der kan kun optages det man ser, så 2 udsendelser på samme tid er ikke muligt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1845
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 11:49
Du skal helst undgå at sætte en fordeler på efter antennedåsen.
Har du DVB-C tuner i TV'et kan du ikke se forskel, men du kan kun se det digitale spejl.
Sæt boksen til 720p, hvis du sætter den til 1080i så er der for meget "motion blur" især ved sport og hurtige bevægelser.
og til sidst RGB

Her er lige et Youtube link http://www.youtube.com/watch?v=Z-JXfyvlPh0 
som forklarer 720p vs 1080i meget godt

Redigeret af Pony65 - 21-April-2011 kl. 13:29
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 14:01
Du blander 720p/1080i som kildemateriale sammen med 720p/1080i som output fra boksen.

Kilder i 1080i kan have de problemer du beskriver, men i tilfældet her er det et spørgsmål om hvor konverteringen til progressivt signal skal foregå: i boks eller skærm.

Skærmen viser jo altid progressivt.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2037
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Her er lige et Youtube link http://www.youtube.com/watch?v=Z-JXfyvlPh0 
som forklarer 720p vs 1080i meget godt

Desværre forklarer det ikke alt. Virkeligheden er mere kompleks og afhænger af flere faktorer end han tager med. Så problemet er at det er kun den halve sandhed han præsenterer, og dermed er det der fremholdes kun under bestemte forudsætninger korrekt, mens der i andre tilfælde er direkte forket.

Tager vi udgangspunkt i 50-60 fps materiale (almindelig videomateriale), så er alt hvad han siger fuldstændigt korrekt, og kvalitetsrækkefølgen er helt rigtigt 1080p, 720p, 1080i ...Det hersker der ingen tvivl om.

Men tager vi der imod udgangspunkt i 24-25 fps materiale (dvs. film og de fleste større tv-serier) så bliver det han konkluderer direkte forkert. For han inkluderer slet ikke muligheden for inverse telecine. For så er kvalitetsrækkefølgen i stedet 1080p, 1080i (som vil være som 1080p hvis der udføres korrekt inverse telecine i ens udstyr, da der ingen tidsforskel er imellem de to kombinerede fields i 24-25 fps materiale der ved inverse telecine kan kombineres perfekt til 1080p). Og så er 720p pludselig i bunden i stedet for i midten. ...Så det afhænger altså også af materialet (og mulighederne i ens udstyr) hvad der er det bedste valg.

Oprindeligt skrevet af plasmapingu plasmapingu skrev:

3. Skal boksen sættes til 720p eller 1080i?

Det korte svar er: det kommer an på HVAD du ser og HVILKEN kanal du ser det på.

Problemet med YouSee's bokse er at de ikke har en funktion/indstilling hvor hvor boksen automatisk vælger 720p output når det er en 720p kilde, og 1080i output når det er en 1080i kilde (hvilket ville blanke skærmen kortvarigt når der skiftes), men at man er nødt til at låse sig til en af outputopløsningern, hvor ved boksen så altid vil skalere nogle af HD kanalerne (Dem er har en anden transmissionsopløsning end output indstillingen) ...Det vil ofte være direkte uheldigt.

Er du helt fanatisk kan du naturligvis manuelt skifte efter hvilken kanal du ser, og f.eks skifte til 720p output når du f.eks ser videobaserede live udsendelser på DRHD, og skifte til 1080i output når du f.eks. ser film og serier på f.eks Kanal-5 HD eller lign.

Gider du ikke det, så ville jeg i lyset af hvad for noget materiale der sendes mest af, og det forhold at der er flest 1080i transmitterede kanaler anbefale dig at sætte boksen til at outputte 1080i, HVIS du har et tv der kan vise Full-HD opløsning, for ellers skader du bare opløsningen på 1080i kanalerne, som er dem der generelt er flest af. Skærmen skal ifbm en 1080i transmission altid (med eller uden mulighed for inverse telecine) lave det om til 1080p i sidste ende (hvis det er en full-hd skærm), og det er bedre at skærmen i forbindelse med en 1080i transmission gør det fra et 1080i output end at boksen først laver det om til 720p som skærmen så skal lave om igen til 1080p. For så er opløsningen i signalet aldrig højere end 720p, og man mister muligheden for inverse telecine til 1080p på skærmen i forbindelse med 1080i transmitterede film og serier.

Og man kan heller ikke redde noget angående interlace artifacts på 1080i tranmissioner ved at slå boksen over på 720p output, da det jo er noget der er i transmissionen hvis det er 50 fps materiale. (skaden ER sket hvad enten bosken laver det om til 720p eller skærmen laver det om til 1080p) Til gengæld kan du introducere interlace artifacts på 720p transmissioner ved at bruge 1080i output. Derfor er det altså et valg imellem pest og kolera, og det eneste rigtige var hvis boksene gav mulighed for at man havde en indstilling hvor de outputtede 720p ved 720p transmissioner, og outputtede 1080i (eller evt 1080p efter inverse telecine i boksen) ved 1080i transmissioner. ...Alt andet indebærer kompromiser.

Redigeret af TBC1 - 21-April-2011 kl. 19:48
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1845
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 11:52
Ja det er jo noget indviklet hvad der skal vælges, jeg har altid valgt 720p fordi det gav et mere roligt billede især ved bevægelse.

Jeg sidder lige og surfer om emne på YouSee's site og falder over deres brugervejledning til boksen

Se lige side 43 hvor de skriver dette:

• For at fa det optimale billede bor du prove dig frem med indstillingerne, da det kan variere fra skarm til skarm, hvad der giver det bedste billede.

• Har du en Full HD fladskarm, anbefaler vi, at du satter oplosningen til 1080i, formatet til 16:9 og YUV som farverum.

• Har du en HD-Ready fladskarm, anbefaler vi, at du satter oplosningen til 720p, formatet til 16:9 og YUV som farverum.

Så nu skal jeg da prøve YUV farverum da jeg aldrig har prøvet den indstilling før
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 12:09
Godt spottet! Jeg kører YUV da mit tv understøtter det og jeg synes det faktisk gør en lille forskel alligevel! Hvad har du af signalstyrke under modtageforhold?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu