recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD HDD til min MacBook Pro!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD HDD til min MacBook Pro!

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SSD HDD til min MacBook Pro!
    Sendt: 18-April-2011 kl. 23:32
Hey!

Jeg sidder lige her og kigger på en SDD HDD til min MacBook Pro 2010 model... Der er mange meninger og mange forskellige på nettet, men hvilken en skal man vælge?

Personligt kan jeg max skrabe penge sammen til en 120GB model, og jeg har læst godt om denne:
Intel X25-M
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308685

Er den noget ved? Nogle med personlige erfaringer med SSD harddiske?

Et andet spørgsmål...

Når jeg så har installeret den nye SSD HDD, så er computeren jo helt clean... Kan man få en eller anden måde gemme sine iPhoto og iTunes filer, så jeg ikke mister alt mit musik og billeder? Alt andet er jeg ligeglad med, for kan godt tænke mig at starte på en frisk alligevel med Mac'en, men bare jeg kan gemme mine billeder og musik fra iPhoto og iTunes.. Please sig det er muligt!! Embarrassed
          
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 23:51
Jeg ved ikke ret meget om apple og der er muligvis en smartere løsning, men i iTunes er en mulighed for at flytte biblioteket til f.eks. en ekstern harddisk og du kunne måske flytte musikken til den og når du så har installeret den nye harddisk flytte musikken tilbage via denne funktion.
!NB!: Jeg har IKKE prøvet dette selv. Det er kun en tanke. Jeg ved heller ikke om købt musik vil mangle rettigheder efter sådan en tur eller om det kan gøre på en nemmere måde. Håber en venlig sjæl vi oplyse os mere. Star

Redigeret af urup - 18-April-2011 kl. 23:51
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Toebs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 23:54
Du kan eventuelt bruge carbon copy cloner (gratis app) og klone din nuværende HD til din SSD. Så er din computer helt som før software mæssigt, men du har pludselig en hurtig SSD i din maskine.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Personligt kan jeg max skrabe penge sammen til en 120GB model, og jeg har læst godt om denne:
Intel X25-M
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308685

Den nye 320 series er billigere end X25-M.

X25-M er en kanon SSD, og den nye 320 series skulle være en forbedret udgave af X25-M.

Redigeret af JesperLund - 19-April-2011 kl. 00:07
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 00:01

H
Når jeg så har installeret den nye SSD HDD, så er computeren jo helt clean... Kan man få en eller anden måde gemme sine iPhoto og iTunes filer, så jeg ikke mister alt mit musik og billeder? Alt andet er jeg ligeglad med, for kan godt tænke mig at starte på en frisk alligevel med Mac'en, men bare jeg kan gemme mine billeder og musik fra iPhoto og iTunes.. Please sig det er muligt!! Embarrassed

Du laver jo først en TimeMachine backup Wink - eller er du ikke kommet igang med det endnu?

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 00:12
Nej ikke helt, regner med den kommer med posten i morgen, og den mulighed havde jeg slet ikke overvejet med TM, da jeg ikke troede man kunne det Tongue

Så når den nye SSD HDD er sat i, og jeg har installeret OS X på ny, så kan jeg gå ind i min TimeMachine og hente den nyeste opdatering, og så genindlæser den systemet som det er som nu? Det er jo smart..

Men bare lige for nysgerrighedens skyld... Kan man så gemme et iPhoto og iTunes bibliotek og smække det over på en anden Mac, så iTunes og iPhoto kommer til at se ud som det gør på min Mac nu? Så man nærmest bare flytter bibliotekerne over, ligesom jeg tidligere har gjort i f.eks. Outlook når jeg skulle formatere min PC..

Jeg havde egentligt overvejet at lade være med at bruge en Time Machine kopi/backup og "starte" forfra, få tømt alle unødvendige data og så blot lægge det over jeg nu skal bruge.
Er det helt hen i vejret og spild af tid? Jeg tænker bare jeg har samlet noget usynlig bras af data sammen som jeg kun kan slippe af med ved at formatere, og dette følger jo desværre ved brug af Time Machine - men det tager jo noget mere tid..

Hvad tænker du? Er det smart eller spild af tid?

Redigeret af ladiesman217 - 19-April-2011 kl. 00:18
          
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 00:20
Fejl- læs min post lige over denne Smile

Redigeret af ladiesman217 - 19-April-2011 kl. 00:31
          
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 01:01
den er stærkt forældet den Intel, du skal have end med den nye sandforce controller, desværre har macbook ikke sata 600 så du kan ikke udnytte nogle af disse..

tag dig en Vertex 2 fra OCZ, den yder KANON i skrive og læse hastigheder og 2.5 " udgaven koster 1400kr i 120gb, derudover har den også TRIM, og klarer sig godt ved små filer grundet cache, mange diske er fine til STORE transfers, men dør ved småfiler, og der er der faktisk SSD´ere der er langsommere end simple 7200rpm rotations diske, sådan er det ikke ved Vertex 2

den klarer også en ENORM stor mængde IOPS 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 08:35

Nej ikke helt, regner med den kommer med posten i morgen, og den mulighed havde jeg slet ikke overvejet med TM, da jeg ikke troede man kunne det Tongue

Så når den nye SSD HDD er sat i, og jeg har installeret OS X på ny, så kan jeg gå ind i min TimeMachine og hente den nyeste opdatering, og så genindlæser den systemet som det er som nu? Det er jo smart..

Men bare lige for nysgerrighedens skyld... Kan man så gemme et iPhoto og iTunes bibliotek og smække det over på en anden Mac, så iTunes og iPhoto kommer til at se ud som det gør på min Mac nu? Så man nærmest bare flytter bibliotekerne over, ligesom jeg tidligere har gjort i f.eks. Outlook når jeg skulle formatere min PC..

Jeg havde egentligt overvejet at lade være med at bruge en Time Machine kopi/backup og "starte" forfra, få tømt alle unødvendige data og så blot lægge det over jeg nu skal bruge.
Er det helt hen i vejret og spild af tid? Jeg tænker bare jeg har samlet noget usynlig bras af data sammen som jeg kun kan slippe af med ved at formatere, og dette følger jo desværre ved brug af Time Machine - men det tager jo noget mere tid..

Hvad tænker du? Er det smart eller spild af tid?

Den total simple måde er at benytte TimeMachine. Så bliver din nye disk identisk med den gamle installation.

Alternativ kan du flytte iPhoto filen og iTunes filen ud på en temp disk. Det er rimeligt simpelt.

Har du overvejet om OSX understøtter trim på den SSD disk du vil købe ?

Mener først trim er understøttet i Lion, der findes dog tools som har en trim funktion.

http://maczonen.dk/2011/03/28/sla-trim-underst%C3%B8ttelse-til-i-mac-os-x/
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Den total simple måde er at benytte TimeMachine. Så bliver din nye disk identisk med den gamle installation.

Alternativ kan du flytte iPhoto filen og iTunes filen ud på en temp disk. Det er rimeligt simpelt.

Mener først trim er understøttet i Lion, der findes dog tools som har en trim funktion.

Okay, men grunden til jeg overvejede ikke at køre TimeMachine, var at så startede jeg på ny "frisk" med en ny harddisk og ikke havde at noget usynligt "bras" gemt på fra gamle backup på min nye disk..

Hvor finder du den iPhoto og iTunes fil henne som du snakker om? Jeg var inde og kigger i bibliotekerne til de to programmer igår, og der synes jeg at der lå rimelig mange mapper osv. som jeg skulle have med over?

Men kan man flytte én fil til hvert program, som så går at ens nye iTunes og iPhoto blir som det var?

Nu ved jeg ikke helt konkret hvad TRIM, men det er noget med at styresystemet ikke sender korrekt info til disken om at en fil ikke er slettet? Men Nej OSX Leopard understøtter ikke TRIM, det har jeg lært, og så er en SSD HDD måske en dårlig idé før Lion kommer?

Redigeret af ladiesman217 - 19-April-2011 kl. 12:36
          
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 12:38

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Okay, men grunden til jeg overvejede ikke at køre TimeMachine, var at så startede jeg på ny "frisk" med en ny harddisk og ikke havde at noget usynligt "bras" gemt på fra gamle backup på min nye disk..

Hvor finder du den iPhoto og iTunes fil henne som du snakker om? Jeg var inde og kigger i bibliotekerne til de to programmer igår, og der synes jeg at der lå rimelig mange mapper osv. som jeg skulle have med over?

Men kan man flytte én fil til hvert program, som så går at ens nye iTunes og iPhoto blir som det var?

Nu ved jeg ikke helt konkret hvad TRIM, men det er noget med at styresystemet ikke sender korrekt info til disken om at en fil ikke er slettet? Men Nej OSX Leopard understøtter ikke TRIM, det har jeg lært, og så er en SSD HDD måske en dårlig idé før Lion kommer?

du skal vel bare købe en disk som er trim understøttet.
Nej synes ikke det er en dårlig ide at starte på en frisk, dog kan det være et stort arbejde.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 12:41
check evt denne video, her forklares trim
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu