recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvilken mac til grafisk arbejde?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethvilken mac til grafisk arbejde?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Emne: hvilken mac til grafisk arbejde?
    Sendt: 01-Maj-2011 kl. 13:59
Hej Recordere.
jeg søger en teknik nørd til at hjælpe mig med at vælge den rette hardware til min mac !

Jeg står og skal til at købe en macbook, og den skal bruges til to ting.

- Hverdags ting, som alle computere kan klare, itunes, nettet osv, skole.
- Grafisk arbejde, " Photoshop, Illustrator og Indesign.

jeg står og ikke kan bestemme mig, om jeg kan nøjes med den store 13" - http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

Eller om jeg skal op i den lille 15"

forskellen på disse to er som sagt skærm størrelse. 13" har 2 kerne, 15" har 4 kerne.
Plus 15" har et stort grafikkort, udover Intels HD grafik.

jeg er meget i tvivl om den lille er kraftig nok, sådan grafik mæssigt, til at kører disse programmer?
jeg er ikke klare over, hvor meget programmer er basseret på CPU, ram og grafikkort, for hvis de hovedsaglig arbejder på ram og cpu, har jeg ingen grund til at betale ekstra for et stort grafikkort, da jeg aldrig spiller!
Skærm størrelsen har intet at sige for mig, da jeg nok skal bruge en større skærm ved siden af, så det er kun hardware som skal tages forbehold for.

Nogen som kan fortælle mig hvad jeg bør vælge?

mvh Rene
god søndag !
 

Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 18:19
Min kæreste har 13"eren og der må man sætte grafiken ned i VLC når man skal se HD film for, at den kan trække det. Så den ville jeg ikke anbefale til tungt grafisk arbejde, men på den anden side ville jeg ikke anbefale en mac til det i det hele talt.

Dette indlæg er ikke skrevet for at provokere fanboys, men det er ret og slet min mening, at man til den pris kan få en markant kraftigere maskine, der kan håndtere grafiske opgaver bedre.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 20:15
13 og 15 tommer synes jeg er for lidt til Indesign. Eller skal du have ekstern skærm også?
Macbook Pro er kraftig nok til at køre programmerne. Det er iMac også.

Edit: jeg så ikke at du allerede havde skrevet ekstern skærm.
CS pakken kan godt lide rigelig ram og hurtig cpu. Jeg synes ikke der har været den store forskel på ydelsen med gode og dårlige grafikkort.


Redigeret af Brixen - 01-Maj-2011 kl. 20:20
Venlig hilsen
KB
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

13 og 15 tommer synes jeg er for lidt til Indesign. Eller skal du have ekstern skærm også?
Macbook Pro er kraftig nok til at køre programmerne. Det er iMac også.

Edit: jeg så ikke at du allerede havde skrevet ekstern skærm.
CS pakken kan godt lide rigelig ram og hurtig cpu. Jeg synes ikke der har været den store forskel på ydelsen med gode og dårlige grafikkort.

Sådan et svar var bruglig (:
Så man skal stræbe efter ram og cpu ? Smile
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

13 og 15 tommer synes jeg er for lidt til Indesign. Eller skal du have ekstern skærm også?
Macbook Pro er kraftig nok til at køre programmerne. Det er iMac også.

Edit: jeg så ikke at du allerede havde skrevet ekstern skærm.
CS pakken kan godt lide rigelig ram og hurtig cpu. Jeg synes ikke der har været den store forskel på ydelsen med gode og dårlige grafikkort.

Sådan et svar var bruglig (:
Så man skal stræbe efter ram og cpu ? Smile
Har du overvejet at købe en med SDD disk ?
Vil tro at RAM er det vigtigste, men prøv at hør om andre har nogle forslag, f.x. rhsin eller lundal.


Redigeret af lahan - 02-Maj-2011 kl. 08:20
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 08:28
Nu er grafik jo et vidt begreb, men til alm. grafiker og dtp opgaver skal der egentligt ikke så meget til førend det spiller.. bare godt med ram.. også er en ssd disk god så de store programmer starter hurtigt rart.. men ikke et must.
Mvh

René
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Nu er grafik jo et vidt begreb, men til alm. grafiker og dtp opgaver skal der egentligt ikke så meget til førend det spiller.. bare godt med ram.. også er en ssd disk god så de store programmer starter hurtigt rart.. men ikke et must.

Det er typisk photoshop og indesign opgaver.

Photoshop jobs i flere lag, meget forskelligt hvor mange lag jeg lige arbejder i, afhænger jo af opgaven.

indesign, der arbejder jeg som regel op til 30 sider eller lign, med billeder osv..

- men så maskine mæssig, vil den lille 13" macbook være stor nok til mig?
jeg vil ikke få behov for mere grafikkraft?
og du skriver nok med ram re vigtig, de 4gb som er standard, vil det være nok ? Smile
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 11:59
Jeg ville tage en 15" og smide lidt ekstra ram i
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg ville tage en 15" og smide lidt ekstra ram i

tak for input, men jeg har lige brug for argumentation, da det er relativt mange penge, 15" plus 8 GB ram, det løber op Smile
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 12:05
Jeg tror godt den vil kunne klare det, det er muligt der er spidsopgaver i photoshop hvor den skal beregne meget store datamængder at den lige tygger lidt.. men tvivler på at i det lange løb betyder så meget.. Men Ram er altid godt.. 4GB kommer man langt med.. 8GB er bedre (det er muligt selv at sætte mere i billigere.. feks kingston har en fin ramguide så man finder de rigtige)
Og kan du leve med skærmstørrelsen 13" det er fint uden sidepaletterne.. og kan du dine genveje så betyder det jo heller ikke så meget.. når man også har med at computeren er meget kompakt mobil.. og holder godt med strøm.
Min kone bruger feks en 27" imac til grafisk arbejde.. indesign osv.. og den kører ganske fortrinligt til den type opgaver hun arbejder med.. der er puttet 8GB Ram i. 
Hun har en hvid MacBook fra 2009 som jeg har sat 4GB ram i og en ssd disk i, så hun kan lave nødopgaver på den hvis der er behov.. og den har CS4 (snart 5,5) på.. og hun siger det er ok... omend der er langt fra de 27" til dens lille skærm Wink
 
Men du kan da prøve med de 4gb ram.. måske det er nok.. man kan jo altid sætte mere i.. det er nemt nok selv at sætte mere ram i.
Mvh

René
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg tror godt den vil kunne klare det, det er muligt der er spidsopgaver i photoshop hvor den skal beregne meget store datamængder at den lige tygger lidt.. men tvivler på at i det lange løb betyder så meget.. Men Ram er altid godt.. 4GB kommer man langt med.. 8GB er bedre (det er muligt selv at sætte mere i billigere.. feks kingston har en fin ramguide så man finder de rigtige)
Og kan du leve med skærmstørrelsen 13" det er fint uden sidepaletterne.. og kan du dine genveje så betyder det jo heller ikke så meget.. når man også har med at computeren er meget kompakt mobil.. og holder godt med strøm.
Min kone bruger feks en 27" imac til grafisk arbejde.. indesign osv.. og den kører ganske fortrinligt til den type opgaver hun arbejder med.. der er puttet 8GB Ram i. 
Hun har en hvid MacBook fra 2009 som jeg har sat 4GB ram i og en ssd disk i, så hun kan lave nødopgaver på den hvis der er behov.. og den har CS4 (snart 5,5) på.. og hun siger det er ok... omend der er langt fra de 27" til dens lille skærm Wink
 
Men du kan da prøve med de 4gb ram.. måske det er nok.. man kan jo altid sætte mere i.. det er nemt nok selv at sætte mere ram i.
ja det med skærme skal jeg lige tygge over, men hvis jeg køber 13" så ender jeg nok i ekstern skærm.

- har installeret ram før i bærbar, dog ikke mac.
men hvis man installere selv, bortfalder garantien så ikke?
hvad gav du for de 8Gb til din kones ? (:
Til top
Simon, TC Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 12:13

Jeg vil klart sige 15" som minimum - Jeg lavede vores (TC's) katalog på min standard konf. 15" MBP (Core i5 2.4 /4 GB) i InDesign og Photoshop CS4. Da jeg startede på det brugte jeg en 13" og det var simpelthen for småt mht. opløsning og arbejdsplads (og hastighed) - Jeg har så siden opgraderet til 8GB ram + en Momentus XT SSD/HDD hybrid disk og det har gjort den en hel del hurtigere. Vil klart sige det vigtigste til den slags opgaver er mængden af RAM og skærmplads!

Tape Connection MKII
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu