recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - backup til synology NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbackup til synology NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jaasper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-Maj-2011
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: backup til synology NAS
    Sendt: 06-Maj-2011 kl. 21:06
Jeg har en Synology DS211j tilsluttet mit netværk. Jeg har rodet en del med den, men er det ikke muligt at ens familie kan kan lave en backup af fx deres billeder mm på den? er der en speciel software der er go´ til det? jeg har prøvet "deltacopy" og "Synology Data Replicator 3" og prøvet at åbne for forskellige porte, men uden det store succes. Angry

er der nogen der nogen der har nogle forslag eller en evt. go´guide på nettet? Stern Smile
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Jaasper Jaasper skrev:

Jeg har en Synology DS211j tilsluttet mit netværk. Jeg har rodet en del med den, men er det ikke muligt at ens familie kan kan lave en backup af fx deres billeder mm på den? er der en speciel software der er go´ til det? jeg har prøvet "deltacopy" og "Synology Data Replicator 3" og prøvet at åbne for forskellige porte, men uden det store succes. Angry

er der nogen der nogen der har nogle forslag eller en evt. go´guide på nettet? Stern Smile
ftp
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 21:32
jeg bruger netdrive http://www.netdrive.net/ fra job jeg kører den ind via webdav (port 5005... 5006 for https) den understøtter også ftp.
Når det er sat op har jeg bare en quicklogin hvor den mounter NAS eksternt over internettet som et internt drev, via stifinderen det kan de fleste finde ud af når først den er sat op.
Når først kører er det klart det mest brugervenlige og ikke mindst hurtige måde lige at smide filer over på NAS, anywhere... synligheden af drev og mapper der er synlige på webdav afhænger af de brugerrettigheder den enkelte har til de enkelte foldere (husk at tilføje servicen pr bruger webdav/ftp eller funger det ikke)

her er info om webdav på synology NAS

Ved at aktivere WebDAV kan du fjernstyre og -redigere filer på DiskStation.

Sådan aktiverer du WebDAV:

• For HTTP-forbindelse:
    1. Marker afkrydsningsfeltet Aktiver WebDAV. Standardportnummeret for WebDAV-servicen er 5005.
    2. Klik på OK.
  • For HTTPS-forbindelse:
    1. Marker afkrydsningsfeltet Aktiver WebDAV HTTPS-forbindelse. Standardportnummeret for WebDAV HTTPS er 5006.
    2. Klik på OK.

Brug WebDAV til at styre filer i forskellige miljøer

Du kan bruge WebDAV til at styre filer i forskellige miljøer Du kan konfigurere det som et netværksdrev på operativsystemet eller få adgang til det via e browser eller på en smartphone.

Når du bruger WebDAV-servicen, foreslår vi, at du bruger UTF-8-understøttede WebDAV-klienter til at styre dine filer. Det kan forhindre, at filnavnene bliver ulæselige tegn efter upload.

Windows-miljø

Sådan bruger du WebDAV på Windows XP/Vista:

1. Højreklik på Denne computer, og vælg Tilknyt netværksdrev.
  2. Klik på Opret forbindelse til et websted, du kan bruge til at gemme dine dokumenter og billeder.
  3. Klik på Næste.
  4. Klik på Næste.
  5. Indtast stien for netværksdrevet. Stien skal inkludere IP'en eller DDNS'en for din DiskStation og portnummeret. Et eksempel kunne være http://demo.no-ip.info:5005/.
  6. Klik på Næste.
  7. Indtast brugerkontoen og adgangskoden. Klik på OK.
  8. Navngiv dette netværksdrev. Klik på Næste.
  9. Klik på Udfør for af fuldføre indstillingerne.

Bemærk:

1. Før du begynder at bruge en WebDAV-klientsoftware under Windows, skal du undersøge, om du har installeret Windows-patch Web Folders (KB907306).
  2. Når du bruger WebDAV-servicen under Windows, og du vil skifte til en anden brugerkonto, skal du først logge ud af Windows-systemet.

Sådan bruger du WebDAV på Windows 7:

Windows 7-brugere skal have en klientsoftware for at bruge WebDAV. Denne software kunne være "Netdrive". Du kan også finde mange andre klientsoftwares på internettet.

Bemærk: Før du begynder at bruge en WebDAV-klientsoftware under Windows, skal du undersøge, om du har installeret Windows-patch Web Folders (KB907306).

Mac-miljø

Sådan bruger du WebDAV på Mac:

1. Klik på Finder > Opret forbindelse til server.
  2. Gå til feltet Adresse. Adressen skal inkludere IP'en eller DDNS'en for din DiskStation og portnummeret. Et eksempel kunne være http://demo.no-ip.info:5005/.
  3. Indtast brugernavnet og adgangskoden.
  4. Klik på Opret forbindelse.

Bemærk: WebDAV understøtter Bonjour-rundsendelse.

Linux-miljø

Sådan bruger du WebDAV på Ubuntu:

1. Klik på Steder > Opret forbindelse til server.
  2. Vælg WebDAV (HTTP) elle WebDAV (HTTPS) i rullemenuen.
  3. Indtast de krævede oplysninger, herunder serverplacering, port, mappe og brugerkonto. Klik på Opret forbindelse for at fortsætte.
  4. Indtast din adgangskode, og klik på Opret forbindelse.

Sådan bruger du WebDAV via Linux-kommandolinjen:

Hvis du vil bruge kommandolinje, kan du bruge cadaver, en kommandolinje WebDAV-klientsoftware til konfigurationsadgang.

Internetbrowsere

Sådan bruger du WebDAV på Internet Explorer:

Understøttes kun i IE 7 eller tidligere versioner. Hvis du bruger IE 8 eller senere, skal du søge andre måder, der leveres i hjælpen, eller bruge en WebDAV-understøttet klientsoftware.

1. Klik på Filer > Åbn.
  2. Indtast adressen i feltet Åbn. Adressen skal inkludere IP'en eller DDNS'en for din DiskStation og portnummeret. Et eksempel kunne være http://demo.no-ip.info:5005/.
  3. Indtast brugernavnet og adgangskoden. Klik på OK.

Sådan bruger du WebDAV på Firefox:

Hvis du vil bruge WebDAV på Firefox-browseren, skal du først installere plugin-programmer, der understøtter WebDAV. To af disse er:

Bemærk: Windows Vista-brugere skal først starte WebDAV-servicen ved at følge trinnene her, før de bruger WebDAV på webbrowsere.

Smartphones

Sådan bruger du WebDAV på smartphones:

For smartphones, f.eks. iPhone eller Android-telefoner, kan du bruge WebDAV via klientprogrammer. Eksempler kunne være DAV-E og GoodReader til iPhone. WebDavDroid og Mobile WebDAV til Android-telefoner.

Redigeret af rhsin - 06-Maj-2011 kl. 21:52
Mvh

René
Til top
Jaasper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 21:49
Ok, det lyder spændene. Men er det sådan at man kan sætte programmet til at lave automatisk backup een gang om måneden f.eks?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 21:55
det er ikke et decideret backup program, det er et program som gør at du kan mounte din NAS som et Z drev (fiktivt drevbogstav) og her kan du drag and drop filer til.
Men har du feks. en hovedmappe på din pc som du nemt vil have synkroniseret med din NAS kan du jo så feks efter drevet er mountet kører en synkronisering på ønskede folder med synctoy http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=c26efa36-98e0-4ee9-a7c5-98d0592d8c52

det kan du iøvrigt også med synology´s egen datareplicator 3 efter NAS er mountet som drev med netdrive.. så vælger du blot destinationsfolderen på NAS hvor du vil gemme backuppen.

Netdrive skaber blot forbindelsen via stifinderen så andre mere lokalt baserede programmer tror din NAS blot er en lokal harddisk sålænge den er mountet

Redigeret af rhsin - 06-Maj-2011 kl. 22:00
Mvh

René
Til top
Jaasper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2011 kl. 11:03
har lige downloadet netdrive. så prøver lige om jeg kan få den sat korrekt op ;)

tak for hjælpen :)

Redigeret af Jaasper - 07-Maj-2011 kl. 11:06
Til top
Jaasper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2011 kl. 11:24
Til top
Jaasper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2011 kl. 19:25
Jeg tænkte på om det ikke er muligt at lave sådan man ikke kan "komme til" at slette billeder på sin NAS? Vi har nemlig alle vores billeder på den og viser også billeder derfra :)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2011 kl. 21:14
Brug adgangen via photostation, der er mulighed for at oprette bruge som kun kan kigge, og du vælger selv hvilke albums der skal være adgang til hvilke brugere, og husk brugere i photostation er separeret fra brugere til NAS løvrigt, den har løvrigt også super apps til smartphones og iPad etc, adgangen kører over ipadresse/photostation mener jeg, husk alle FOTO skal ind på "photo" drevet for det funger

Husk photostation er noget der skal aktiveres og serveren skal både indeksere og lave thumbnails og lavopløselige FOTO af originalerne før det funger (ikke noget som bliver blandet med originalerne)

Redigeret af rhsin - 07-Maj-2011 kl. 21:39
Mvh

René
Til top
Jaasper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2011 kl. 23:14
Ja det har jeg også tænkt på, men man bliver vel nødtil at gå ind i stifinder hvis man f.eks skal ligge billeder ind på facebook. Jeg synes det kunne være smart hvis man kunne ligge billeder ind på DS, men ikke kan komme til at slette filer, uden fx. En kode :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu