|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Highway ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-Januar-2007 Sted: Dominican Republic Status: Offline Point: 299 |
![]() Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:53 |
|
Hej,
Skal have fat i en NAS. Den skal bruges til at afspille musik, film og generel lagring.
Den skal kunne arbejde sammen med sonos. Eftersom jeg ligger mange BD film ind skal den have en stor plads kapacitet.
Har kigget på følgende:
Synology DS411j
Synology DS411+
Synology DS1511+
Nogen kendere der kan udtale sig om plusser og minusser ved disse??
Forhånd tak.
|
||
![]() |
||
2ben ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1498 |
![]() |
|
Hej, Alle vil kunne opfylde dine krav. Men hvad angår udvidelse af lagerpladsen og mest lager plads så vinder DS1511+. Hastigheden er også bedst ved denne. Har selv en DS411+ og er super tilfreds med den.
Alle 3 modeller kan indeholde de nye 3TB diske.
Hvor meget lagerplads har du behov for ?
Mvh. Torben
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
ds411j vil skulle sig ud som værende langsommere i download... og meget langsommere i upload... så ellers ville jeg gå efter +modellerne fra synology.. også er det jo kun et spørgsmål om hvormange diske du gerne vil have i.. (og huske på at 1511+ kan du sætte 3 sammen til 1 enhed).. ds411 kan du kun sætte 1 på... men så er du altså også oppe i nogle store lagerkapaciteter.
|
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
Highway ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-Januar-2007 Sted: Dominican Republic Status: Offline Point: 299 |
![]() |
|
Hej. Tak for svar.
Jeg har pt. fyldt 2 TB med film ukomprimeret dvd kval. Fremover skal der jo ligges BD film ind - og det vil jo være det samme i fremtiden. Så for at få en langsigtet løsning burde jeg nok vælge DS1511+. Lige angående diskene.. Jeg har fyldt en intern harddisk op. Den har jeg i et enclosure. Det er en WD intern disk på 2 TB. Jeg har ladet mig fortælle at for at kunne bruge denne disk i den NAS jeg nu køber skal jeg købe de samme diske. Er det korrekt? Det er jo faktisk en skam eftersom som det bliver nævnt, at man kan anskaffe sig 3 TB diske. Så hvis jeg SKAL bruge samme diske er det jo også en grund til at vælge DS1511+.
Hvad betyder det at man kan sætte 3 sammen til 1 enhed? DS1511+ kan jeg vel få op på 10 TB med 2 TB diske.
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
de nye synology nas understøtter fint 3tb diske, og skal de køre i et raid.. så giver det 10Tb lagerplads.. med 2tb diske giver det 7,5Tb lagerplads... og det er korrekt du kan sætte 2 ekstra "dummy" NAS til en ds1511+ og de giver store udvidelsesmuligheder... omend 7,5-10Tb er RET meget plads selv hvis man har mange blu ray film.
Du behøves ikke købe samme diske at sætte i.. men størrelsen på diskene der giver mindste disk fællesnævneren for et raid.. derfor er det smartest at bruge diske af samme størrelse.. omend du godt kan bruge den overskydende plads på en ekstra diskenhed på NAS.. så syntes jeg det er nemmest med blot 1 diskenhed.
|
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
Sploink ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2007 Sted: Vestegnen Status: Offline Point: 3215 |
![]() |
|
Mener da sagtens at ved brug af Synology Hybrid Raid, kan man blande diskene uden at det er den mindste disks kapicitet er fællesnævneren?
|
||
![]() |
||
Petey ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-December-2010 Status: Offline Point: 93 |
![]() |
|
Nej. Du kan sagtens bruge forskellige harddiske i din syno. Hvis du vil køre diskene i Raid5 kræver det dog harddiske med samme lagerkapacitet, mens synologys eget raid5-agtige format, SHR (synology hybrid raid), tager udgangspunkt i den mindste harddisk når nas'en skal beregne disk arrayet. Et godt råd; køb ikke feks 4 ens harddiske i samme butik. Du risikerer, at stå med 4 harddiske fra samme defekte batch fra fabrikken. Dette skriver jeg med IBMs deathstar diske i stadig frisk erindring! ![]() Du skal forøvrigt være opmærksom på, at du ikke bare kan smide fyldte diske over i NAS'en, da disse bliver formatteret under opsætningen af din syno! Redigeret af Petey - 04-Maj-2011 kl. 11:07 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Men jeg vil fortsat ikke syntes det var praktisk at have 2 diskenheder.. jeg ville derfor personligt foretrække harddiske af samme størrelse så de indgår i en og samme raid disk enhed, og den plads indgik i samme "datasikkerhedslager" Redigeret af rhsin - 04-Maj-2011 kl. 11:50 |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
![]() |
|
Når jeg nu så har fyldt 2 TB med film på en intern og ikke kan smide den ind i NAS hvordan kan jeg så få data ind. Bliver jeg nød til at undlade at bruge disken og så kopiere de 2 TB ind i NAS når den er sat op med disk osv..? Det kommer godt nok til at tage lang tid.... Forstår jeg korrekt når jeg siger at hvis en NAS kan indeholde 5 diske kan jeg f.eks købe 4 3 TB diske og 1 2 TB? Hvad vil det sige at købe en ægte RAID harddiske?
|
||
![]() |
||
Petey ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-December-2010 Status: Offline Point: 93 |
![]() |
|
Ja. Men så kan du ikke køre feks. raid5 og i visse tilfælde raid1. :) http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
De er bygget til at køre i raid setups 24/7, men er også en pæn sjat dyrere. Jeg selv kører raid5 på min 411j (som jeg forresten er ekstremt tilfreds med). Der er ikke ægte raid-diske i synoen, men fordelen ved raid5 er, at hvis en enkelt disk går ned, så skifter jeg den blot ud. Data bliver gendannet helt automatisk ud fra de andre diske. Jeg mister så en smule ved performance, men det er fint med mig. For hvor mange gange har jeg reelt set brug for at flytte enorme datamængder udover en overførsel af en DVD og en systembackup nu og da? I raid5 overfører jeg ca. med 25-35MB/s (1gbit netværk) på min 411j, mens jeg måske vil peake på 50MB/s med en plusmodel. Redigeret af Petey - 05-Maj-2011 kl. 12:01 |
||
![]() |
||
Ukke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1559 |
![]() |
|
Af ren nysgerrighed: Hvorfor har ingen nævnt Q-Nap?
Leder nemlig selv efter en NAS og har både fundet nogle modeller fra Synology og Q-Nap. Er bare lidt interesseret i, at hvorfor ingen nævner Q-Nap. Eller for den sags skyld, Netgear. Redigeret af Ukke - 12-Maj-2011 kl. 22:46 |
||
![]() |
||
justrace ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
![]() |
|
Spørger henviser til 3 konkrete Syn-modeller. :)
Men du har ret, QNAP er mindst på højde med Synology. Funktionsmæssigt kan de stort set det samme, men jeg mener QNAP er af bedre samlekvalitet, og ikke helt så plastikfikserede.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |