recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos Vs netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos Vs netværk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Emne: Sonos Vs netværk
    Sendt: 15-Maj-2011 kl. 22:32
Hej.

Sad lige og tænkte over følgende: Fungerer et sonos streaming system bedre end diverse medieafspillere (apple airplay m.m.) tilsluttet ens netværk.

Mit hjemmenetværk er trådløst. Kører med fibernet 40/40.

Hvis man f.eks streamer musik/internetradio over sit hjemmenetværk gennem en afspiller vil dette netværk fungere mere stabilt sat overfor at bruge sonos som netværk til at afspille over?

Altså hvad leverer det mest stabile netværk? Her tænker jeg også på når signaler skal igennem vægge, mure og række over længere afstande (i haven osv.)

Takker:)
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2011 kl. 22:59
Du skal købe Sonos for den samlede brugeroplevelse, og ikke "kun" netværksstabilitet.

Men når det så er sagt, så kører Sonos rigtigt stabilt. Det er også mit indtryk, at det samlet set lige er en tand bedre, end mange af de andre løsninger som findes på markedet.

Din internethastighed har intet at gøre med din LAN hastighed eller stabilitet, så det betyder intet om du har 2/2 eller 40/40. Medmindre du selvfølgelig har behov for at streame fra onlinetjenester.

I forhold til afstand hænger det jo også helt sammen med hvor dit netværksudstyr sidder. Med Sonos har du forskellige muligheder i forhold til de bokse du skal have, alt efter hvordan dit netværksudstyr er placeret, så det vil med ret stor sandsynlighed kunne laves så det vil virke over de afstande der er behov for - men det koster.

Sonos er ikke billigt, men det virker derimod også bare - altid :)
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2011 kl. 23:03
I teorien vil jeg tro at Sonos er mere stabilt, da Sonos jo laver sit eget netværk. Dvs. at det ikke bliver belastet af at du sidder og spiller online på din xbox og streamer film til den bærbare samtidigt med at du hører musik. Derudover så er Sonos netværk jo optimeret til at streame musik til Sonos, hvilket alt andet lige bør gøre det mere egnet til netop dette formål end et normalt wifi der skal bruges til alt muligt.
Om det har nogen praktisk betydning tør jeg dog ikke sige, og det er nok også svært at komme med et bud på, da der ikke rigtigt findes nogen direkte sammenlignelig løsning.
Squeezebox benytter sig af server-software til at afspille muskken, Apples Airplay benytter iTunes og diverse medieafspillere benytter ofte en UPNP server, hvilket gør at evt. fejl, forsinkelser, lydkvalitetsforskellige eller afbrydelser ikke med sikkerhed kan tilskrives det trådløse netværk, men måske ligeså meget være et software problem.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 08:44
Sonos laver godt nok sit eget netværk, men under motorhjelmen er det samme teknologi og radiofrekvenser som det almindelige trådløse netværk. Det vil sige at hvis du bor et sted hvor WIFI har det svært (mange andre netværk, masser af beton osv) så har Sonos' netværk det også svært.
Mit bud er at Sonos' net svarer til at du opsætter et separat WIFI-netværk til streaming. Måske er Sonos bedre til (automatisk) at finde ledige frekvenser, ved det ikke. Men i takt med at Sonos mere og mere går over til at promovere controllerapps til iOS og Android, bliver deres eget netværk mere og mere en ulempe, ihvertfald i store hjem. Man er jo nødt til at have WIFI-dækning overalt hvor man vil kunne styre musikken. Så i realiteten bliver man dobbelt så sårbar overfor overfyldte frekvenser.

Men som nævnt andet-steds, så bør netværksteknologien ikke være det der afgør dit valg. Smile
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Sonos laver godt nok sit eget netværk, men under motorhjelmen er det samme teknologi og radiofrekvenser som det almindelige trådløse netværk. Det vil sige at hvis du bor et sted hvor WIFI har det svært (mange andre netværk, masser af beton osv) så har Sonos' netværk det også svært.
Mit bud er at Sonos' net svarer til at du opsætter et separat WIFI-netværk til streaming. Måske er Sonos bedre til (automatisk) at finde ledige frekvenser, ved det ikke. Men i takt med at Sonos mere og mere går over til at promovere controllerapps til iOS og Android, bliver deres eget netværk mere og mere en ulempe, ihvertfald i store hjem. Man er jo nødt til at have WIFI-dækning overalt hvor man vil kunne styre musikken. Så i realiteten bliver man dobbelt så sårbar overfor overfyldte frekvenser.

Det er ikke korrekt.

Sonos' netværk adskiller sig væsentligt fra almindeligt Wi-Fi ved at benytte en såkaldt Mesh-teknologi, hvor hver tilkoblet enhed opsamler og videredistribuerer signalet. Det er også én af årsagerne til at der aldrig er forskydninger af lyden fra ét rum til et andet.

Hver gang du sætter en enhed på Sonos-netværket, så forstærker du det samlede signals rækkevidde: http://www.sonos.com/experience/wireless/Default.aspx?rdr=true&LangType=1033

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Det er ikke korrekt.

Sonos' netværk adskiller sig væsentligt fra almindeligt Wi-Fi ved at benytte en såkaldt Mesh-teknologi, hvor hver tilkoblet enhed opsamler og videredistribuerer signalet. Det er også én af årsagerne til at der aldrig er forskydninger af lyden fra ét rum til et andet.

Hver gang du sætter en enhed på Sonos-netværket, så forstærker du det samlede signals rækkevidde: http://www.sonos.com/experience/wireless/Default.aspx?rdr=true&LangType=1033

Som du kan se her:

så bygger Sonos' mesh-netværk på 802.11n. At de så har bygget deres egen protokol ovenpå og bruger samtlige enheder som repeatere, ændrer ikke på at det
Citér under motorhjelmen er det samme teknologi og radiofrekvenser som det almindelige trådløse netværk.

Smile
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 12:18
.... og hvordan skulle det også være anderledes. ?
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 12:29
Desværre mener Sonos ikke at forbrugerne magter at få at vide hvordan det egentlig virker.
De vil hellere kalde det magi :(

Bemærk: jeg siger ikke at det er dårligt eller ikke virker eller sådan noget. Men hvis man bor et sted hvor WIFI har det svært, kan man også renge med at Sonos-wireless får det svært (omend måske lidt bedre, da hver enhed virker som repeater).
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2011 kl. 07:51
Hej. Mange tak for svar. Samlet set kan jeg vist roligt vurdere at sonos netværk kører med stabilt og har en bedre rækkeevne. Og det med at rækkevidde bliver forstærket alt efter hvor mange zoner man tilslutter har jeg også fået af vide.
Hvis det jonaskp skriver om de software baserede streamere (apple airplay, sq. box osv) passer synes jeg bare det forstærker ens valg til at vælge at afspille sin musik/radio gennem sonos.

Hvad man så ex hvis gør ift at streame sin video er jo en anden snak. Men et streaming system dedikeret til musik/radio + et andet til video synes jeg er godt!
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2011 kl. 09:01
Jeg skal lige påpege inden jeg bliver overfaldet at jeg ikke forholder mig til kvaliteten eller andet i forhold til der serversoftware-baserede streaming løsninger som fx. squeezebox. Det var blot ment som et eksempel på hvorfor det var svært at sammenligne de to typer systemer, eftersom at hvis man har nogle issues så er der noget software som også kan være en kilde til problemerne.

Jeg bruger selv Sonos da jeg synes det fungerer langt mere stabilt og med bedre brugeroplevelse end da jeg prøvede Squeezebox, men jeg kan sagtens forstå hvorfor nogle hellere vil have SB der det giver nogle mere åbne muligheder på nogle punkter.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2011 kl. 12:40
Det er super-smart at Sonos fjerner en fejlkilde ved at smide deres eget netværk med i pakken - specielt, hvis man ikke er super-god til at sætte sit eget trådløse netværk ordentligt op - og de har også strikket en ganske fornuftig løsning sammen.

Off-Topic:
Jeg har en kammerat som er "Apple-dreng" og naturligt også foretrækker Sonos fremfor Squeezebox - han gider ikke bøvle med at sætte det op - det skal bare virke.

Han er dog også krævende og vil gerne have meget forskellig funktionalitet og dér løber han som oftest panden mod muren med Sonos - mens jeg kan fortælle, at det da ikke er noget problem med Squeezebox - og med hensyn til stabilitet, brugervenlighed og hastighed, så er det hvert fald heller ikke et punkt, hvor hans opsætning af Sonos-systemet kan trumfe min opsætning af Squeezebox-systemet.

Men generelt er Sonos-systemet bedre til hr og fru Danmark, da der er færre konfigurationsmuligheder og dermed færre fejlkilder.

Mht. server-software er det jo blot integreret i Sonos-boksene som det også er tilfældet med Squeezebox Touch - men derfor kan der jo stadig godt være fejl i det :-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu