|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Gooferen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-April-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 505 |
![]() Sendt: 28-Maj-2006 kl. 09:59 |
Hey Jeg har overvejet at købe et 32" fladskærm, men har overvejet om det er værd at vente på 1080 linier? Vil man derved ikke få et bedre og mindre grynet billede? og kan man overhovedet til dato få et 32" tv med 1080 linier? |
|
![]() |
|
Flemmings ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 137 |
![]() |
Hej, Så vidt jeg ved, findes der ikke 32" med 1080 linier (1080 x 1920). Det mindste, jeg har hørt om, er 37". Forskellen mellem 1366 x 768 og 1920 x 1080p er en fordobling af pixels. En skærm på 32" har et areal, der er halvt så stort som en på 45". Man kan derfor godt argumentere for, at 1080 linier ikke er relevant på en 32", hvorimod jeg mener, at en 45" bør have 1080 linier (full HD). Mange vil måske sige, at full HD ikke er nødvendigt, specielt lige nu, fordi vi ikke har full HD kilder, og det kan de måske have ret i. De nye digitale signaler fra DR og TV2 er kun almindeligt PAL-signal (720 x 576). DVD'er har typisk en opløsning på 720 x 486. Men inden længe vil vi kunne få Blue-Ray og HD-DVD med opløsninger op til 1920 x 1080. På et TV er der dog mange andre ting, end opløsningen, der har betydning for billedkvaliteten, f.eks. farvegengivelse, kontrast, skalering og de-interlacing. Jo højere skærmopløsning, jo mere kritiske bliver især de to sidsnævnte. Og jo flere "hestekræfter" (computerkraft) kræves der af dem for at give et godt resultat. Redigeret af Flemmings - 28-Maj-2006 kl. 11:15 |
|
![]() |
|
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
Food for thought: På 4 meters afstand er 1280x720 cirka den fysiske grænse for hvor høj opløsning øjet hos en person med normalt syn (20/20) kan se på 32". Læg dertil at de 1080 signaler du kommer til at se _meget_ længe fremover pga. komprimering i praksis slet ikke indeholder information nok til at udnytte et 1920x1080 display fuldt ud. På så lille et billede er forskellen på 720/768 og 1080 efter min mening spildt - der vil være _mange_ andre faktorer ved tv'et der vil have LANGT større indvirkning på billedkvaliteten. Derfor er det ikke lønsomt at gå efter højere opløsning, i forhold til de forbedringer der kan opnås gennem bedre kontrast, bedre farvegengivelse osv. Med andre ord: Få næsen op af databladene, og kig på billedet på nogle tv. Jeg tror vi hurtigt kan blive enige om at der er milevid forskel på kvaliteten af forskellige 1366x768 displays - sammenhold dette med at forskellen på 720 og 1080 i den størrelse er så godt som usynlig. |
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
|
![]() |
|
psico ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-September-2004 Status: Offline Point: 96 |
![]() |
Hej Otto. Da jeg ikke er så meget inde i alt det her, kan du så give et bud på om man vil kunne se stor forskel på et 56" med hhv. 720p (1280 x 768) og et med 1080p (1920x1080), hvis man sidder på ca 3,5m-4m afstand. Materialet vi skal se, er både Antenne signal (både med og uden selector), DVD film, samt Blue-ray HD når det engang kommer. Og hvis man kan se forskel, hvori forskellen så vil ligge ? Er det f.eks. en masse små firkanter (iform af opløsningen er for lav) ? Jeg spørger om dette pga jeg er i tvivl om man skal vente det extra halve år på at købe et med de højere opløsninger. Hvis jeg kigger på dette link, så tyder det på at det ikke alt sammen er skønt med 1080p : http://www.hdtvexpert.com/pages_b/reality.html Mvh. Dennis Redigeret af psico - 18-Juli-2006 kl. 16:32 |
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
Psico Fejl sorry
Redigeret af moho - 19-Juli-2006 kl. 11:08 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |