recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rip af CD-samling : Musicbee + Squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRip af CD-samling : Musicbee + Squeezebox

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Emne: Rip af CD-samling : Musicbee + Squeezebox
    Sendt: 24-Maj-2011 kl. 21:56
Hej alle

Jeg skal rippe min CD-samling til min Synology NAS og afspille med Squeezebox Server (SqueezeboxTouch).

Men hvordan pokker går jeg igang?
Det jeg tænker mest over er hvordan jeg får opbygget den bedste/mest rigtige folderstuktur på min NAS. Dernæst vil jeg gerne minimere mit arbejde med at efterbehandle de rippede filer. Altså, der skal være rigtigte album-covers og tags/genre m.m.

Har i nogle bud på hvordan denne opgave gribes an?

- hvor dBpoweramp anbefales. Er det den jeg bør gå efter?

vh Lasse

Redigeret af la55e - 28-Maj-2011 kl. 13:51
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 22:12
dBpoweramp er et rigtig godt valg. Der findes også EAC og nogle andre alternativer.

dBpoweramp koster lidt, men sådan er det bare. Som oftest findes meget korrekte tags, der kan dog godt være lidt variationer, så det må man selv rette.

Det kan eksempelvis tænkes, at en "tag-provider" skriver hele titlen med stort inkl. forholdsord, mens en anden ikke gør det. Det samme gælder for genre, hvor der også kan være variationer, dette kan man dog selv nemt rette til med få klik.

Covers kan som oftest findes i høj opløsning meget nemt, da dBpoweramp har en indbygget "cover browser".

Squeezebox kan tilgå samlingen enten som folderstruktur eller via tags, det kommer an på, hvad man foretrækker.

Husk altid at angive en "album artist" ikke at forveksles med "artist". Dette er især vigtigt ved plader med flere forskellige kunstnere; altså bør man eks. skrive "Various Artists" i "album artist", da man eller ved "tag visning" vil få noget værre rod (se: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=86991&KW=rasmusvn)

Jeg forstår ikke helt den "naming" linje dBpoweramp bruger, men den er std., og den virker: [IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album]\[track] [artist][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [track][] - [title]

Redigeret af rasmusvn - 24-Maj-2011 kl. 22:15
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 00:46
Du kan overveje at prøve http://www.getmusicbee.com/ inden du giver penge for dbpoweramp - det er også ganske fornuftigt og måske endda bedre end dbpoweramp?
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 09:45
Jeg bruger abcde på Ubuntu. Det fungerer skide godt, og du kan sætte den til at rippe til flere formater samtidig, hvis du skulle ha brug for det (fx flac til anlæg og mp3 til ipod).
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Du kan overveje at prøve http://www.getmusicbee.com/ inden du giver penge for dbpoweramp - det er også ganske fornuftigt og måske endda bedre end dbpoweramp?

Hvad er forskellen på musicbee og poweramp? Skal nemlig selv til at rippe musik derhjemme ned på NAS'en
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:04
MusicBee kan så vidt jeg ved det meste/hele og er gratis - og er i rivende udvikling - dbPowerAmp kender jeg kun af omtale.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:11
Venlig hilsen
KB
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:18
@Brixen: Ok artikler, men han har også relativt store skyklapper på - specielt hvis man læser artiklen om hvad man skal bruge til at afspille musikken. Forstår dog ikke helt at han anbefaler man sælger cd'erne efter at have kopieret dem - er det så ikke ulovligt at have musikken liggende?
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 21:04
Imponerende god hjælp. Jeg tror jeg prøver med Musicbee (MB) da det er gratis. Er der nogen med konkrete erfaringer med det?

Det fremgår ikke at deres site at det ripper til FLAC men det antager jeg jf. denne post... Det kan i hvert fald afspille FLAC.

Her roses MB, men fra deres eget forum.

Well tror MB er et godt forsøg værd.

Nå, konkrete erfaringer vedr. MB efterlyses?

vh Lasse

Til top
saaby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Marts-2006
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 22:39
Bruger selv MB og syntes absolut ikke der er noget at klage over. Ripper fint til FLAC direkte til NAS'en (Readynas), nemt at bruge, har fundet næste alle cd'er jeg har stoppet i den, nem konvertering fra FLAC til f.eks. MP3 hvis man lige skal have noget musik med på farten, masser af indstillingsmuligheder f.eks. read offset, standard encoding parameters.... 

Kan kun sige at det er pengene værd (nå ja det koster jo gratis Big smile )
Til top
Jørn G. Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Aalborg
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 23:21
Har også rippet mine CD'er til brug på SqueezeBox, dog kun til MP3 192kbps, for jeg kan alligevel ikke høre forskel på det og endnu højere bitrater.

Jeg ripper med CDex (http://cdexos.sourceforge.net/). Gratis OpenSource, nemt, hurtig og lille. Den gør som alle andre, slår op i nogle databaser, tagger sangene mv.

Når alt ligger klart kører jeg det igennem en volume normalizer - der kan være stor forskel på lydniveauet fra album til album. Bruger MP3Gain (http://mp3gain.sourceforge.net/). Gratis, og igen nemt, lille og hurtigt. Sætter target til 89dB.

Til efter-tagging bruger jeg MP3Tag (http://www.mp3tag.de/en/). Gratis, supporterer alle tags, overskueligt, nemt, lille og hurtigt :)

Jeg er ligeglad med hvilket album en sang kommer fra, eller hvad nummer den var derpå etc.. Så med taggeren fjerner jeg ALLE(!) TAG ID, APE osv.. Derefter lader jeg den tagge artist og title udfra filename (som altid er Artist - Title). Udover det tagger jeg kun Genre.

Genre-tagging i kombination med SqueezeBox kan være et problem. Hvis du bruger autotaggers ender hvert nummer ofte med over 10+ tags, fordi folk derude ikke er enige i om et nummer er rock, punk-rock, late-punk-rock, retro-punk osv. Det gør Genre udvælgelse ubrugelig på SqueezeBox da du så skal vælge mellem 100+ genrer, når du bare gerne vil høre noget musik.

Jeg blev så træt af det at jeg satte mig ned og tænkte hvad jeg reelt gerne ville kunne vælge mellem. så nu tagger jeg alle numre med blot én af 4 Genrer:
  • Musik - al alm. musik, fra klassisk til pop, rock mv.. Fandt frem til jeg reelt er ligeglad hvad stil den spiller, ikke gad tagge mig gennem al musikken og overveje genre for hvert nummer, og det fungerer fint.
  • Børn - al børne musik. God genre for forældre til småbørn, så er det bare at klikke den genre, så spilles kun børnmusik
  • Jul - al julemusik - godt til julefrokoster, og resten af året godt at være fri for :)
  • Sjov - sketches og andet som ikke er musik.
Filsystem-mæssigt har jeg lavet en audio-folder, og i den ligger én undermappe pr. bogstav i alfabetet (dvs. audio\a, audio\b, osv.). Så deler jeg filerne ud efter hvor de hører til alfabetisk med kunstnernavn, eks. audio\m\Mike Oldfield - Pictures in the dark.mp3.

Har jeg mere end et par stykker med samme kunstner opretter jeg en undermappe med kunstnernavn, smider alle kunstnerens sange deri sammen med ét passede cover-billede - så bruger SqueezeBox nemlig det når den spiller et nummer fra den kunstner, dvs. audio\m\Mike Oldfield\m\Mike Oldfield - Pictures in the dark.mp3

Redigeret af Jørn G. - 25-Maj-2011 kl. 23:21
Til top
bhaagensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Maj-2008
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 23:32
Jørn G. Med al respekt. Untagen din tilgang til genre, som jeg synes er fin, så vil jeg måske gætte på at der ligger nogle lidt specielle personlige preferæncer til grund for dit system - det er noget ukonventionelt må man sige...
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu