recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Firewire til USB.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFirewire til USB.

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7981
Direkte link til dette indlæg Emne: Firewire til USB.
    Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:50
Hej.

Jeg tænkte at nu jeg har fået ny computer, med mere plads osv. så var det tid til at begynde at overføre mine MiniDV videooptagelser til computeren for at sikre dem for eftertiden. Og med TMPGenc Authoring Works 4, at lave nogle DVD-skiver med videooptagelserne.

Videokameraet er et Panasonic og det har kun Firewire port (mini). Jeg har også et firewire kabel - mini firewire i begge ender. Den nye computer har ikke nogen Firewire port, men den har vist nok en USB3 port. Men det går jo ligesom ikke at sætte firewire kablet i USB porten...   LOL

Når jeg så søger på firewire til USB adapter på google, finder jeg ikke rigtigt noget. Det tætteste jeg er kommet er denne USB til firewire. Men det er jo så at sige den forkerte vej. Nogen der ved, hvor man kan købe en sådan adapter, der har et mini firewire hun stik i den ene ende og et USB (gerne USB3) han stik i den anden ende???
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:54
såvidt jeg ved er firewire og USB to vidt forskellige standarder og jeg tvivler derfor på du bare kan få en billig adaptor. Din computer er vist en bærbar, har den indgang til expresscard eller lign?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 11:06
Tja - jeg fandt jo en USB til Firewire - så hvorfor ikke den anden vej? Nej faktisk har min nye computer lidt overraskende heller ikke nogen PCMCIA port. Det var ikke noget jeg tænkte på da jeg valgte computeren - regnede ikke med at få brug for den. Et alternativ kunne måske være en HUB af en art, der har flere forskellige stik (men dem jeg faldt over var mest USB hubs) - eller måske en docking station, hvis computeren kan med en docking station.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 11:09
Hmmm - nej Asus' docking station (der vel egentligt bare er en stor HUB), har ikke nogen firewire port.

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 11:16
PCMCIA port og express card port er ikke det samme, så måske hat din PC alligevel en express card port. Min 6 år gamle bærbare har begge dele.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 11:22
Nå ok - det var jeg ikke lige klar over. Men det ser heller ikke umiddelbart ud til at min computer har express card port. Det kan være at man har sparet på nogle af de ting, for at holde prisen på den ellers kraftigt bestykkede computer nede.

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 11:35
Ja, det kan jeg godt se. Utroligt med en PC i denne prisklasse.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 11:43
Ja, på sin vis - det tænkte jeg ikke lige over da jeg besluttede at det skulle være den. Men du finder heller ikke andre bærbare i den prisklasse med 16 GB Ram og hybridharddisk og hvad der ellers er i den af gode ting. Man kunne dog godt sige at der burde være plads til det lille firewire stik - men måske er firewire ved at uddø?

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 12:40
Ok - nu er jeg faktisk lidt overrasket: Jeg har kigget dockingstationer og portreplikatorer igennem på EDB-priser, sam brugt fritekst søgning firewire. Men jeg fandt stort set ingen med firewire... Som sagt: Er firewire simpelthen ved at uddø??

- Acer ezDockII - er ikke sikker på om jeg ville kunne bruge denne.
- Acer EasyDock - en lidt dyr løsning...

Jeg må sige at det overrasker mig faktisk at der ikke er nogen der har opfundet en firewire til USB ting. Der må da være andre end mig, der godt kunne bruge det. Eller er jeg faktisk den eneste i verden, der har tænkt tanken...

Jeg synes faktisk at det er lidt utroligt. Men ok, hvis der ikke er nogen der har nogen forslag, så er der en work-around: Jeg kunne tage min gamle computer (hvor skærmen jo ikke virker) og tilslutte den min nye eksterne skærm i stedet for min nye computer. Så kunne jeg rydde op i dataene på den, så der bliver noget plads, overføre video til den, overføre disse data til den eksterne harddisk og derfra til min nye computer. Denne løsning har også den fordel at det ikke koster noget ekstra og at jeg kan lave noget andet på den nye computer samtidig med at jeg overfører video til den gamle.

Ulempe, hvis jeg ikke kan finde en firewire til USB adapter: At næste gang vi rejser til Filippinerne, kan jeg ikke overføre "dagens" optagelser til computeren og lave en hurtig skive - med mindre jeg køber et andet videokamera.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 13:02
Hov vent nu lidt - måske kan vi ikke se skoven for bare træer... Kan jeg ikke bruge den adapter som jeg jo faktisk har fundet? Den har et firewire han stik, mini i den ene ende - sætte den i kameraet og sætte et USB kabel i adapteren og i computeren. Har jeg så ikke løst den, eller er der noget jeg overser? Så vil jeg jo kunne bruge dén metode, når jeg er i Filippinerne.

Men løsningen med at gøre det via min gamle computer er nu heller ikke helt dum, når jeg sidder herhjemme. Jeg kan jo bare lave selve videoredigeringsarbejdet på den nye computer, der jo nok har bedre kræfter til det.

Thorvald.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 13:08

Firewire er ikke brugt på nyere kameraer, da de bruger Hukommelseskort, og ikke DV bånd, derfor er de sjældent at finde på PCer længere, der skal så anskaffes et indstikskort af den type som understøttes af PCen, hvis den har den mulighed, hvilket min nye PC heller ikke har. Så er der ikke mulighed for en Work Around, ja så som jeg også har gjort, nyt kamera. Har heller ikke Recorder længere, så der kan overføres dertil, og så til PCen.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 13:13

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hov vent nu lidt - måske kan vi ikke se skoven for bare træer... Kan jeg ikke bruge den adapter som jeg jo faktisk har fundet?

Jo, det skulle du kunne. Det fremgår da i hvertfald sådan. Der kan man bare se, men så fik man da en undskyldning til køb af nyt kamera.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu