Da jeg overvejer at skifte min receiver ud til noget nyere, var jeg nede at lytte til Anthem MRX-700 og Integra DTR-80.2.
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at Christian fra CSN Teknik er en super hyggelig fyr, og jeg tilbragte en hel eftermiddag og det meste af en aften nede i hans demobeiograf. Det kan varmt anbefales at tage en snak med Christian samt høre hans grej. Manden er så entusiastisk, og han har virkelig styr på kalibrering af lyd.
Grunden til jeg ringede til Christian er dels, at jeg har hørt godt om ham herinde fra og dels, at han lige netop har de to mærker, jeg ser som de mest interessante lige pt. i receiversegmentet omkring 20K– nemlig Integra og Anthem. Det skyldes først og fremmest deres rumkalibreringsmuligheder, men også deres opbygning generelt (det er de eneste receivere, som jeg kender til, med ringkerne trafotil under 35K - for at give et eksempel)
Før jeg går til sammenligningen mellem Integra og Anthem, vil jeg først lige udtrykke min begejstring for de nye MK S150, som var de højtalere receiveren blev spændt for. Der er sket noget i de to generationer, jeg ikke har hørt til MK. De er blevet en del bedre i stereo, og der er kommet endnu mere hul igennem. Imponerende at de små kasser kan give sådan en stor og dynamisk lyd, selvfølgelig især til film, men de kan bestemt også bruges i stereo med en sub ordentlig integreret. Hvis man er til en mere varm og blød lyd, ja så er MK ikke noget.
Udover MK S150 hele vejen rundt (7 styks) blev der af udstyr brugt en Velodyne DD15+, en Oppo BDP-95 og en Anthem MCA 5 som effektforstærker (til at trække de tre fronter.)
Den første receiver jeg hørte var Anthem MRX-700, der var kalibreret med ARC og subben var kun kalibreret via receiveren. Lydperspektivet fra Anthem i stereo var dynamisk og med en meget transparent lyd. Ved høj lydstyrke blev diskanterne fra MK for meget til min smag og skar for meget i ørerne og bassen virkede ikke til at være helt på plads. I surround var jeg mere imponeret over Anthem, hvor især stemmerne stod tydeligt og præcist frem. MRX-700 imponerede mig også til selve surround panoreringerne? hvor baghøjtalernes lyd kom tydeligt og præcist frem. Igen så synes jeg ikke bassen var helt præcis. Men overordnet synes jeg den klarede surround virkelig flot og bedre end i stereo.
Efterfølgende hørte jeg så en Integra DTR-80.2, som var Audyssey pro kalibreret. Det, der overraskede mig mest, var, at Integra’en var mere varm i lyden end Anthem. Og i stereo foretrak jeg Integra’en. Den virkede mere neutral på MK S150. Integra’en var ikke skinger på samme måde i toppen, og den havde mere styr på bassen og var generel mere behagelig at lytte til - især når volumen var høj. I Surround var det sværere at kåre en vinder, efter min mening. På Integra’en gik stemmerne ikke ligeså tydeligt igennem til gengæld havde den klart en mere kontorleret og præcis bas. Integra'en havde måske en anelse flere detaljer i lyden, men var til gengæld knap så dynamisk og levende i dens filmgengivelse.
Hvad er så bedst – Integra eller Anthem?
Som med så meget andet handler det i virkeligheden om match mellem forstærker og højtalere og smag. Er man til neutral og balanceret lyd eller en mere åben og dynamisk gengivelse?
Overordnet, hvis man skal se på hele pakken, så synes jeg Integra DTR-80.2 er mest attraktiv, da den har flere features. Bl.a. har Integra en udmærket scaleringschip og to HDMI udgange, som Anthem MRX-700 mangler. Og så var Integra’en bedre samlet set til stereo og surround. Men den koster også mere. Hvis jeg derimod kun fokuserer på surroundelen og ser bort fra features, er det sværere at kåre en vinder. Dog hælder jeg nok mest til MRX-700s mere dynamiske lyd.
Overordnet set lød Christians setup bare super detaljeret med et stort lydbillede; virkelig imponerende lyd lige meget hvilken receiver, der blev spændt for. I den forbindelse skal det lige nævnes, at MCA5 fra Anthem også har en andel i den lyd, der kom ud af højtalerne. Den effektforstærker kunne virkelig noget.
Audyssey XT32 med pro kalibrering mod ARC
Audyssey pro er en dyrere løsning, da det koster ekstra at få en pro licens. Christian sagde tydeligt, at ARC var bedre end Audyssey XT32 uden en pro kalibrering. Med en pro kalibrering ville Christian ikke direkte pege på en vinder. Mit eget indtryk af en Audyssey pro kalibreing vs. en ARC var, at Audyssey havde mere styr på bassen, men ellers synes jeg de begge fungerede godt, ift. at køre direct (man skal huske på, at det er Christians gode evner med kalibreringsudstyr, der slår igennem her også, hvis jeg selv skulle gøre det, ville direct nok lyde bedre) . Jeg mener Christian nævnte, at man med Audyssey pro har flere muligheder for at tweake lyden, hvilket gør den mere fleksibel, dog er det bestemt ikke noget, man selv skal give sig i kast med. Det er kun ment til eksperterne. Der er ARC mere brugervenlig, hvor den almindelige bruger kan få mere ud af selv at rode med det. Det anbefales dog stadig af Christian, at man får en professionel til at kalibrere ARC.