Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Mr. Pierre
Bruger
Oprettet: 19-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
|
Emne: TViX vs. Oppo? Sendt: 13-Juni-2011 kl. 18:10 |
Hejsa
Jeg har alle mine 600-700 dvd film og 150 BD film liggende i flytte kasser oven på klædeskabet. Der skal en stige til, hvergang man gerne vil se en film samt ca 30 minutters tid for at finde den.
Det kan vi sikkert godt alle sammen være temmelig enige om at det er TRÆLS Det gør desværre også at det er sjældent at jeg gider at se en film, pga alt besværet.
Så derfor tænkte jeg at jeg ville prøve sådan en TViX sag. Den kan nemlig styres via Beo4 fjernbetjening og det er jo dejligt
Men da jeg ingen erfaring har med sådanne maskiner, så vil jeg gerne lige høre lidt om deres stabilitet.
Jeg er det man kalder en computer IDIOT. Jeg kan og gider ikke sætte mig ind i hvordan de fungere og derfor har jeg brug for noget som køre stabilt og ikke crasher hver 2. dag.
Derudover så har jeg brug for plads nok til mine dvdfilm. Mine BD film kan jeg godt leve med at de ikke kommer til at ligge på TWiX`en da de nok vil fylde for meget, men kan det lade sig gøre, så vil jeg jo helst det.........
Men som det er nu, der har jeg en Oppo BD83 og den er jo surveræn hvad angår dvd billedet. Hvor meget vil jeg gå på kompromis med sådan en TWix i forhold til min Oppo?
Jeg har ikke brug for at kunne afspille alle mulige HDlydformater, da jeg kun har højtaleren til mit BV7 tv. Så ingen surround.
Men god billede kvalitet, nem og sikker bruger venlighed og så skal man kunne lægge region 1 dvd film ned på den.
Skal man have externe hddiske til ens film, eller er der plads nok på sådan en TWiX.
|
|
SoundWave
Guld medlem
Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 18:30 |
Ang. billedekvaliteten må en anden svare. Med så mange film, så skal du i hvert fald bruge noget plads. Jeg er selv i gang med at rippe lidt under 500 DVD'er, og det fylder ret meget, hvis de skal rippes som ISO. Mange DVD-film fylder omkring 7GB når de er rippet i ISO - så kan du selv gange op.
Du er nødt til at sætte dig ind i, hvordan du vil have dem rippet, da det betyder ekstremt meget for, hvor meget plads du skal bruge. Hvilket også har betydning for, om du i fremtiden vil gøre brug af bedre lyd, og om du gerne vil have tekster med på dine film.
|
|
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6675
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 18:57 |
Mr. Pierre skrev:
Hejsa
Jeg har alle mine 600-700 dvd film og 150 BD film liggende i flytte kasser oven på klædeskabet. Der skal en stige til, hvergang man gerne vil se en film samt ca 30 minutters tid for at finde den.
Det kan vi sikkert godt alle sammen være temmelig enige om at det er TRÆLS Det gør desværre også at det er sjældent at jeg gider at se en film, pga alt besværet.
Så derfor tænkte jeg at jeg ville prøve sådan en TViX sag. Den kan nemlig styres via Beo4 fjernbetjening og det er jo dejligt
|
Der er en anden mulighed, som jeg selv bruger, da jeg ikke gider rippe filmene.
Mindre nummererede kasser, og et program til at holde styr på hvor filmene er. Til pc er DVD-profiler fra invelos.com det bedste, da det kender de allerfleste dansk udgivne film. På Mac bruger jeg DVDpedia, men det kender ikke så mange film fra Danmark.
|
Venlig hilsen KB
|
|
Mr. Pierre
Bruger
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 18:59 |
Jeg havde tænkt mig at rippe selve filmen i fuld kvalitet samt et lydspor. Alt extramaterialer osv vil jeg ikke have med.
Hvad bruger i af program til at rippe med?
|
|
Mr. Pierre
Bruger
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 19:01 |
Brixen skrev:
Mr. Pierre skrev:
Hejsa
|
Der er en anden mulighed, som jeg selv bruger, da jeg ikke gider rippe filmene.
Mindre nummererede kasser, og et program til at holde styr på hvor filmene er. Til pc er DVD-profiler fra invelos.com det bedste, da det kender de allerfleste dansk udgivne film. På Mac bruger jeg DVDpedia, men det kender ikke så mange film fra Danmark.
|
Det er ikke en løsning jeg gider De skal VÆK og jeg er også for dårlig til at få opdateret såden en database. har mange gange prøvet at starte en, men fik aldrig veligeholdt den og så ligepludselig så viste man ikke fra eller til, med hvilke film der var kommet ind eller ej.
Men ellers tak for forslaget
|
|
SoundWave
Guld medlem
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 19:02 |
Jeg bruger DVDfab. Det er super nemt at gå til. Velkommen til MANGE timers ripning
|
|
Brasch
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 19:54 |
jeg har en tvix 6500 og jeg vil mene at den fungerer fornuftigt. Jeg bruger dog en DVDO VP50Pro til at behandle videoen. Mht. kvaliteten, så er deinterlacing altså ikke en force og den kan ikke outputte 576i - så der findes nok bedre alternativer - der er markant forskel på 576P opskaleret direkte til 1080P eller 576P opskaleret til 1080P med PreP (Progressive Reproduction) sat til på min DVDO VP50Pro - iøvrigt er TviX'en det eneste stykke hardware hvor jeg har kunnet set forskel, så det meste andet må enten være ok eller tvix'en utroligt dårlig. Derudover, så fungerer den ganske ok
|
|
beolion
Bruger
Oprettet: 07-Januar-2010
Point: 138
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 21:13 |
Jeg har en Tvix M6600 til mit BV7, og jeg vil sige at det virker ganske godt. Vi bruger selv coverart og henter covers, info mm vha Tvixie, og det virker godt. Alle i familien - selv de helt små - har meget nemt ved at finde rundt i filmene. Jeg har en kode på de voldelige movie folders (fx. Thrillers), så børnene ikke ser disse film. Jeg synes Tvix er blevet ganske stabil, det er meget længe siden jeg havde en genstart, hvilket har været et problem. Jeg har ikke fundet mit endelige film format, så jeg hopper lidt rundt, nogle gange ripper jeg film (dog altid KUN filmen med det/de lydspor og undertekster jeg vil have) med de underliggende biblioteker, og andre gange lægger jeg det ned som MKV. Hvis jeg bruger MKV er det altid i Remux kvalitet. Da jeg ikke bruger HD Audio, så fjerner jeg altid dette. BR film fylder typisk mellem 15 og 25 GB. Enkelte gange lægger jeg filmene ned som ISO, fx. hvis der er alternative slutninger jeg gerne vil kunne skifte imellem. Til at rippe bruger jeg primært DVDFAB, enkelte gange AnyDVD. Alle filmene ligger på en NAS (WD Sharespace), hvilket er det som har givet mig mest bøvl med at få til at performe med Tvix for BR film, men nu virker det. Hvis du "bare" vil bruge eksterne diske, så kan du nøjes med en S1 istedet for M6600. Pøj pøj med det.
|
|
Sylvest
Guld medlem
Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 890
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 21:27 |
Lige et hint mht. pladsbehov. Jeg førte lidt statistik på de første 300 dvd'ere jeg rippede via dvdfab og selve dvd'erne med menuer, alle lydspor og extra materiale fyldte 2007,59 mb men da jeg skar til og kun beholdt selve filmen, 1 lydspor (fortrinsvis surround) og 1 sæt undertekster, så kom jeg ned på 1514,98 mb altså en besparelse på ca. 25%. Du kan så skære yderligere 3-4% fra hvis du konverterer ISO'erne til MKV.
|
|
SoundWave
Guld medlem
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 21:50 |
Sylvest skrev:
Lige et hint mht. pladsbehov. Jeg førte lidt statistik på de første 300 dvd'ere jeg rippede via dvdfab og selve dvd'erne med menuer, alle lydspor og extra materiale fyldte 2007,59 mb men da jeg skar til og kun beholdt selve filmen, 1 lydspor (fortrinsvis surround) og 1 sæt undertekster, så kom jeg ned på 1514,98 mb altså en besparelse på ca. 25%. Du kan så skære yderligere 3-4% fra hvis du konverterer ISO'erne til MKV. |
Hvilken fordel (ud over pladsen) har man ved at konvertere ISO'erne til MKV? Fungerer de på helt samme måde?
|
|
Mr. Pierre
Bruger
|
Sendt: 13-Juni-2011 kl. 23:23 |
Nu kender jeg slet ikke til alle de forskellige filer såsom ISO, MKV osv.
Hvad er forskellen og hva skal man bruge hvis man vil rippe en til en?
|
|
Sylvest
Guld medlem
Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 890
|
Sendt: 14-Juni-2011 kl. 07:05 |
Mr. Pierre skrev:
Nu kender jeg slet ikke til alle de forskellige filer såsom ISO, MKV osv.
Hvad er forskellen og hva skal man bruge hvis man vil rippe en til en? |
ISO og MKV er begge en container / konvolut hvor i du kan gemme fx. videofiler, undertekstfiler etc. i forskellige formater. Forskellen er at de organiserer disse filer på forskellig måde og dermed bruger lidt forskellig plads. Hver har sine fordele. Fx. er ISO filerne lige til at brænde ned til almindelige video dvd'ere igen, mens MKV kan bruges af flere mærker af afspillere. Nogle afspillere håndterer det ene format bedre end det andet. Tvix afspillerne kan godt håndtere begge formater (da jeg havde Tvix benyttede jeg ISO men så skiftede jeg til en Dune afspiller og konverterede også mine film til MKV, da min Dune havde lidt problemer med at spole i ISO filer, men det er en anden historie). For at komme i gang med at rippe skal du have fat i DVDFab programmet (www.dvdfab.com) som er meget brugervenligt og godt til at rippe ISO filer i en-til-en med (alle regioner). Alternativt kan du bruge MakeMKV (www.makemkv.com) hvis du går MKV vejen. Men som jeg har læst dine ønsker så skal du holde dig til ISO dvs. dvdfab og en Tvix afspiller. Det er en god start.
Redigeret af Sylvest - 14-Juni-2011 kl. 07:06
|
|