recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - wdidle + bærbar = HOW?!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketwdidle + bærbar = HOW?!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Emne: wdidle + bærbar = HOW?!
    Sendt: 20-September-2011 kl. 05:02
Hey,

Har siddet og læst omkring hvordan og hvor ledes når man har en NAS, og man køber diverse "Green" diske.. der har recordere's Hummelmose udtalt at man skal køre programmet "wdidle" til WD diske for at undgå og slide på diskene.. men nu kommer 1 million kroners spørgsmålet: Hvordan i hede hule HEL...... bære man sig ad med at køre programmet, der skal startes op i DOS, fra en CD/USB, når man kun sidder med en bærbar computer?

Har godt nok adgang til en stationær der har 2 SATA stik på motherboardet, samt strømstik dertil, men problemet er, at motherboardet ikke kan se der sidder en SATA harddisk forbundet, der er os noget med at hvis man vil installere windows på en SATA harddisk skal man lave noget boot crap via diskette diske og alt mulig fis for at kan få det til at virke. (skal lige siges motherboardet er et ASRock 775V88+ og ja, jeg ved det gammelt, men det min mors computer!)

Så ja, hvordan får man det program kørt så man ik smadre sin helt ny indkøbte WD Caviar Green disk?! (har valgt ikke at sætte det i NAS'en før wdidle er blevet kørt for ikke at smadre disken, det er sket en gang før Ouch)

håber virkelig der er en computer nørd der ude som kan hjælpe mig her! Wacko
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2011 kl. 09:51
Man kan måske køre en kommando i Linux på NAS'en?

Tilføjelse:

Jeg fandt dette på WD's site:

Disable Advanced power management using standard ATA command (Uses more power as turns off all low power modes but results in no load/unload cycles)

1. Linux users add following (hdparm -B 255 /dev/sdX where X is your hard drive device). ATA users can disable APM usually controlled via BIOS and/or OS.

Så det kan godt lade sig gøre. 

Redigeret af Brixen - 20-September-2011 kl. 10:08
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2011 kl. 10:15
Men det er ikke noget jeg vil rode med, så jeg købte Seagate diske til min NAS.
Har du først opdaget problemet efter at have købt diskene?

Venlig hilsen
KB
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2011 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Men det er ikke noget jeg vil rode med, så jeg købte Seagate diske til min NAS.
Har du først opdaget problemet efter at have købt diskene?

mere eller mindre, ja... troede jo jeg bare ku sætte dem til og køre programmet, men jeg havde aldrig fået læst tingene ordenligt igennem, plus jeg troede jeg bare ku sætte det til den stationære, men den skulle absolut sætte sig på bagben! - nu kan jeg ikke engang lave en fu..... MS-DOS bootdisk hverken som cd eller floppy til computeren! Ouch normalt har der altid på XP været sådan at man ku højreklikke på A: drevet og trykke formater, og så vælge MS-DOS boot formatering, det kan man sjovt nok ikke her.. næsten som om det blevet patchet over efter de sidste floppy drevs blev taget ud af produktion, som om de har tænkt at det er nok ikke nogen der har brug for mere.. OuchOuch

men så længe jeg bare kan få den skide stationære til at læse sata drevet, og boote i ms-dos så jeg kan køre det skide program er der ingen problemer, det bare lige det der med at få den til det!
derfor jeg prøvede at fiske efter en løsning til bærbare (hvilket er lidt tåbeligt de ik har ku formå at lave det)

- og BTW. jeg aner INTET om Linix eller Linux kommandoer osv. så det vil jeg helst undgå at rode med, for mig skal lortet sku bare virke! LOL

Redigeret af Muffeh - 20-September-2011 kl. 15:00
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2011 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

- og BTW. jeg aner INTET om Linix eller Linux kommandoer osv. så det vil jeg helst undgå at rode med, for mig skal lortet sku bare virke! LOL

Det samme her. Det var også derfor jeg ikke ville rode med det. Og jeg vil slet ikke til at rode i kommandoprompten på min NAS LOL

Du kan hente værktøj til at lave en bootdisk her:

Venlig hilsen
KB
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2011 kl. 16:42

Det samme her. Det var også derfor jeg ikke ville rode med det. Og jeg vil slet ikke til at rode i kommandoprompten på min NAS LOL

Du kan hente værktøj til at lave en bootdisk her:

Har kigget på det, men af en eller anden årsag syns jeg altid de der "guides" og værktøjer osv. virker uoverskuelige, i stedet for bare at sige HER er værktøjet, og sådan her gør du, i stedet for at søforklare 117 forskellige ting.. orker bare ik at rodde mere med det nu, har været i gang siden kl 3 i nat med det.. (dog ikke uden søvn LOL) men altså, jeg kan ikke få noget af det der boot crap til at virke så den kan afspille de skide filer! alt computer gøjl modarbejder mig totalt lige pt. Ouch
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:32

Man kan måske køre en kommando i Linux på NAS'en?

Tilføjelse:

Jeg fandt dette på WD's site:

Disable Advanced power management using standard ATA command (Uses more power as turns off all low power modes but results in no load/unload cycles)

1. Linux users add following (hdparm -B 255 /dev/sdX where X is your hard drive device). ATA users can disable APM usually controlled via BIOS and/or OS.

Så det kan godt lade sig gøre. 

Nej, det er noget andet end at køre wdidle.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:38

Hey,

Har godt nok adgang til en stationær der har 2 SATA stik på motherboardet, samt strømstik dertil, men problemet er, at motherboardet ikke kan se der sidder en SATA harddisk forbundet, der er os noget med at hvis man vil installere windows på en SATA harddisk skal man lave noget boot crap via diskette diske og alt mulig fis for at kan få det til at virke. (skal lige siges motherboardet er et ASRock 775V88+ og ja, jeg ved det gammelt, men det min mors computer!)

Ved ikke hvorfor du vil have windows på, har selv lavet et tilsvarede triks dog med Samsung diske.

Der lavede jeg en DOS boot disk på en DVD, som maskinen kunne boote fra. De kan downloades fra nettet. Derefter var det bare at køre programmet fra DVD'en(DOS prompten)
Den oprindelige disk i maskinen skal selvfølgeligt erstattes af den disk du vil køre widdle på.

Mon ikke noget tilsvarende kan gøres med widdle.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:38

Hvad mener du med at motherboardet ikke kan se at der sidder en SATA disk? Når Windows XP ikke direkte kan installeres på SATA diske er det fordi der mangler drivere på CD'en (som regel kan man sætte diskene til IDE og så kan XP installeres alligevel). Det har ikke noget med motherboardet at gøre.

Følgende metode burde virke

1) Fjern alle andre diske for en sikkerheds skyld
2) Sæt disk mode til IDE (ikke RAID eller ACHI)
3) Lav CD eller USB stick med Freedos + wdidle (USB er nemmest hvis computeren kan boote det)
4) Boot og kør wdidle...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ved ikke hvorfor du vil have windows på, har selv lavet et tilsvarede triks dog med Samsung diske.

wdidle vil ikke virke gennem Windows -- man skal boote dos.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

wdidle vil ikke virke gennem Windows -- man skal boote dos.
netop check denne tråd http://forums.whirlpool.net.au/archive/1367904

Her kan du også downloade en boot disk
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 22:42

Hey,

Der lavede jeg en DOS boot disk på en DVD, som maskinen kunne boote fra. De kan downloades fra nettet. Derefter var det bare at køre programmet fra DVD'en(DOS prompten)
Den oprindelige disk i maskinen skal selvfølgeligt erstattes af den disk du vil køre widdle på.

Mon ikke noget tilsvarende kan gøres med widdle.

vil heller ik installere windows på, men det skulle forstås på den måde, at i følge bundkort manualen, der skal man, hvis man ønsker at installere windows på en sata harddisk, skulle man boote noget bestemt fra en cd jeg bare ikke har, for at den kan læse sata harddiske. men ja ved godt jeg skal boote det i DOS, det bare lige at få den gamle lorte spand til stationære til også at gøre det, men som sagt hvis man ønsker at lege med sata harddisk skal man boote et eller andet program op, den kan ik bare acceptere sata fra standard åbenbart (en af de tidlige bundkort med sata stik i vidst)

så hvad gør jeg så? derfor jeg lidt sprøg hvad man gør hvis man kun har en bærbar, for hvis ik jeg kan få den stationære til det sidder jeg kun med en bærbar...?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu