|
Nybegynder vil have hjemmebio. |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
JayQ
Bruger Oprettet: 12-Marts-2012 Status: Offline Point: 237 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 12:10 |
Hej Recordere .
Jeg har længe gået og overvejet, at det kunne være fedt med en projektor i stuen, da jeg umiddelbart har rimelig gode forhold. Jeg har en stue som er 4x3,5 m. og mulighed for mørklægning, uden alt for meget besvær. Jeg har kigget en del herinde, og har fået mig en lille idé om hvad jeg skal kigge efter. Jeg er ikke interesseret i at bruge helt vildt mange penge på det, da jeg ikke er helt sikker på hvor meget det egentlig vil blive brugt. Det er heller ikke nødvendigt at det er en Full HD projekter, da de fleste film jeg ser er helt normal DVD kvali. Jeg er derimod ret vild efter tanken omkring 3D, men ved ikke om det er for "nyt" endnu. Jeg har flere gange læst, at folk anbefaler en Epson TW-3200 , som kan købes i elgiganten for 7419,-.. Det er lige i overkanten af hvad jeg havde tænkt mig at bruge, men kan mindre ikke gøre det må jeg jo bare klemme ballerne sammen når dankortet skal op af lommen. (vestjyde) Men efter længere søgen, er jeg faktisk blevet lidt vild efter en Acer H5360BD. Den er nemlig ikke full HD (dvs. billigere) og understøtter 3D. Men hvor meget ekstra der skal til for at kunne se 3D med den, er jeg ikke klar over endnu ? Den kan også købes i Elgiganten, men for en pris der passer mig lidt bedre. 4288,- http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/H5360BD/acer-3d-home-cinema-projektor-h5360bd Jeg har desværre ikke kunne finde nogle danske brugeranmeldelser, men har fundet nogle fine videoklip af maskinen i brug på youtube, og synes det ser fint ud. Men er jeg helt ved siden af der ? Jeg vil meget gerne kunne stille projektoren på en hylde over sofaen. Men så vidt jeg har forstået kræver det at den har Lens Shift ? Under spec. står der at Acer'en har "manual Lens Shift" . Er det dét der skal til? Har lige lavet en hurtig skitse over min stue, for at give jer et bedre billede af hvad jeg står med :) Håber jeg kan få noget inspiration af nogle herinde fra .. I mellemtiden vil jeg gå ud og kigge på mørklægning .
|
|
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg tror du vil fortryde at du ikke vælger en 1080p projektor. At skyde en DVD film op på fx 100" er MEGET forskelligt fremfor at skyde en blu-ray film op på 1080p. Jeg tror personligt at DVD er på vej ud og at den vil blive konstateret død indenfor få år, så medmindre du vil ud og geninvestere om 2 år, så vil jeg gå efter 1080p fra starten af. Husk også at DVD er med en lavere opløsning og på en stor skærm er det ikke så fedt (store pixels).
3D kører okay nu - og jeg var i dine sko for 6 måneder siden. Jeg valgte at købe projektor med 3D, og har brugt det 1 gang ... på de 6 måneder jeg havde projektor. Det er selvfølgelig en smags sag, men for mig er 3d ikke nødvendigt. Jeg købte selv Epson TW6000W (lidt mere lys, lidt mindre støj og så med 3d i forhold til TW3200). Mht til lense shifting, så skal din projektor helst ramme den øverste hvide kant af dit lærred. Hvis din projektor sidder højere eller lavere, så kommer du til at mangle lense shifting. Man kan justere sig ud af det med såkaldte keystones, men det giver en forringelse i billede kvalitet. TW3200 har såvidt jeg huske lense shifting. Mit råd: Spænd de jyske baller og køb en TW3200 Har du overvejet lærred og ophæng? Denne side giver dig meget hjælp til afstand og opsætning: http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorEN/ Den fortæller desuden hvor stort et billede du kan få på 3.5 meters afstand.
Redigeret af Precious - 25-Oktober-2012 kl. 12:50 |
|
JayQ
Funktioner
Tak(0)
|
Puha, mørklægning koster mere end jeg havde regnet med !! :O
Tak for dit hurtige svar Precious.. Nu gjorde du mig dog lidt mere forvirret omkring det med Lense Shifting. Jeg troede at det gjorde at man kunne dreje billedet 180" , så man er fri for at skulle have projektoren siddende på hovedet i loftet .. Det skal lige nævnes, at jeg skal lave en løsning som kan pakkes helt væk når det ikke bruges, da min kæreste ikke er lige så glad for idéen som jeg selv. Så projektoren kommer til at stå på en hylde (som ikke er sat op endnu) over sofaen. Og der vil jeg sagtens kunne få den til at stå, lige ude for toppen af lærredet. Er det så ikke nødvendigt at projektoren har Lens Shift ? Jeg har tænkt mig at købe et manuel nedrulnings lærred på 90" (måske lidt større, hvis projektoren kan klare det på de 3,5m) og så lave et beslag så jeg kan tage det ned når det ikke bliver brugt.. Er en smule bange for at det med 3D måske vil blive det samme hos mig. For er ikke helt vild med det i biografen. Men har aldrig haft mulighed for at se 3D med en hjemme projektor, så har lidt svært ved at sige om det er noget jeg vil benytte eller ej. Det du siger omkring DVD kvaliteten. Mit "film setup" herhjemme er et apple TV 2. gen. som er jailbreaket og kører XBMC, hvor jeg streamer film fra min netværkharddisk. Og mit apple TV kan kun vise 720p. Vil det blive for ringe at smide op på et 90" lærred ? Det skal siges at jeg ikke er specielt fanatisk når det handler om billede kvalitet. Det skal dog ikke være så ringe at det er irriterende at se på :)
|
|
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det med at den kan vende på hovedet har ikke noget at gøre med lense shifting.
Lense shifting er kun hvis dit projektor står for højt / lavt i forhold til lærred, eller hvis den fx står 2 meter til højre/venstre for dit lærred. Så kan man bruge lense shifting til at "flytte" billedet. 720p på et 90" lærred ser fint ud, men næsten alle projektorer supporterer 1080p og 720p, så hvis du vil streame 720p - kan du ligeså godt købe en fuld HD projektor. Jeg havde selv en server til at stå med 720p film, men efter jeg så forskellen begynde jeg at gemme film i 1080p i stedet for. Mon ikke det samme vil ske for dig over de næste 6 måneder ;)
|
|
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
Lærred størrelsen afhænger af projektor modellen. Nogle er gode til at smide et stort billede op på kort afstand mens andre kræver længere afstand.
TW3200. På 3 meter kan den lave et 101" billede. På 3.5 meter kan den lave et 117" billede. Husk at der måles fra linse hovedet og til lærredet. Hvis du antager projektor er 30 cm lang og lærredet er 10 cm fra væggen (blot et gæt), så er dit max billede 114". Jeg tror at et 100" vil passe fint til den tegnede stue.
|
|
JayQ
Funktioner
Tak(0)
|
Okay .. Så man kan få alle projektorer til at skyde billedet enten op eller ned ? I mit tilfælde vil den jo skulle skyde ned af .. :)
De film jeg har liggende er kun normal DVD kvali. Problemet med mit Apple TV er at det ikke kan sende mere end 720P . Vil jeg kunne se forskel på Acer'en og Epson'en jeg har kigget på, hvis jeg bruger mit apple tv som sender med 720p?
|
|
JayQ
Funktioner
Tak(0)
|
Nu har jeg læst den her tråd.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115014&title=placering-af-projektor-uden-lensshift Og som det står her, bliver jeg nød til at vælge en projektor med Lens Shift, hvis det er jeg vil have den til at stå på en hylde. ? :)
|
|
JayQ
Funktioner
Tak(0)
|
Nu har jeg siddet og søgt lidt brugt rundt omkring på nettet, er er faldet over en InForcus IN78 incl. 120" Multibrackets lærred med mortor.. Er ikke sikker på hvor gammelt det er , men ca. 4-5 år, mente sælger. Han ville dog finde ud af det. Projektorens pære har kørt 245 timer, så der skulle være masser af power endnu.
Uden de store forhandlinger over sms, er sættet nede i 3500,- og kunne forestille mig at jeg måske kan slippe med endnu mindre. Men er dette sæt overhovedet noget værd, i for hold til f. eks. BenQ W1060 som koster under 5000,- ?
Redigeret af JayQ - 26-Oktober-2012 kl. 01:02 |
|
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes der er sket rigtig meget på 4-5 år indenfor projektorer.
Min personlige mening: Jeg vil holde mig fra en projektor på 4-5 år. Angående lense shift, prøv at regne på hvor langt ned den skal sidde fra loftet. Du kunne eventuelt købe et opslag som passer og derved undgå lense shifting, så kan du give din kæreste et par mørke solbriller så hun ikke opdager det, eller du kan dække den til med noget jule pynt :) Redigeret af Precious - 26-Oktober-2012 kl. 09:03 |
|
sumolounge
Junior bruger Oprettet: 19-Marts-2012 Sted: Berlin, Tysklan Status: Offline Point: 47 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har selv haft 3 projektorer siden 2002. Mit seneste køb faldt på en Epson TW 3200 som jeg købte for 1-1.5 år siden. Når jeg kigger på kvaliteten på hvad der er sket i løbet af årene, så er der godt nok langt fra en brugt 720p projektor til en spritny 1080p projektor! Og selvom du siger at du ikke er fanatisk mht billedkvaliteten, så er der ingen grund til at købe gårsdagens teknologi når FullHD projektorer er så prisvenlige, gode, mere lydløse, og holder længere!
Lærredet derimod kan du sagtens købe brugt. |
|
JayQ
Funktioner
Tak(0)
|
Den tw3200 er jeg godt nok også blevet vild efter.. :) Kan det passe at den kan skyde billedet ned ad ? Så den kan stå på en hylde oppe under loftet og smide billedet ned på et lærred ? :) Eller skal den også vende på hovedet for at det kan lade sig gøre ?
Nu skal du tænke på, at jeg aldrig har haft andet, dvs. intet at sammenligne med :) Jeg har fået sælgeren ned i 3300,- og det er incl. et 120" motoriseret 4:3 lærred .. Det er jeg faktisk så småt ved at overveje, om jeg ikke skal prøve. Og så kan jeg se om det overhovedet er noget for mig .. Så kan jeg evt. om et år eller to købe en ny projektor og så beholde lærredet.. Problemet med det store lærred, er bare at det er bredere end det den in78 kan levere på den afstand jeg har .. Lærredet er 244cm bredt, men in78 kan kun levere 220cm i bredden, ved 16:9 format .. Det vil sige 12 cm i hver side som ikke bliver udnyttet .. Vil det være et problem ? Det jeg tænker, er at jeg ikke behøver at køre hele det store lærred ud .. Så jeg på den måde ikke får alt for meget spild plads i toppen og i bunden, så lærredet på den måde får "16:9" format .. :) Kan godt regne ud at det ikke er den bedste løsning, men for så få penge tænker jeg at det er udemærket ? TW3200 kan levere en bredde på 147cm ved de 3.3 meter jeg kan få mellem lærred og projektor, så den vil kunne fylde mit 120" lærred helt ud :)
|
|
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
De fleste projektorer kan kaste billedet nedad som du skriver, det er blot en indstilling på projektor. Min TW6000W har ikke lense shifting, men jeg kan vende billedet på hovedet via et par klik. Omkring dit valg - så er det som sagt et personligt valg. Midlertidige løsninger har det med at blive permanente og jeg tror ikke på at du kan sælge lærred og projektor videre til 3300 bagefter. |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |