|
Synology; Udvid med flere diske |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Marts-2014 kl. 17:42 |
Vil ud og invistere i en Synology 1813+. Planen er at jeg pt "kun" smider 4x3TB i Raid 5. Sådan som jeg har forstået det, så kan man når behovet stiger tilføje en eller flere (identiske) diske til det eksisterende raid 5, uden at skulle være bekymret for data?
|
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Korrekt, i Raid 5 kan du udvidde dit array som du får behov for pladsen. Du smider bare en ny disk i og vælger udvid i Synology Assistenetn.
/Ehlz
|
|
![]() |
|
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
Jeg har i øjeblikket en DS412 med 4x4 Tb HDD i, men kunne godt overveje at skifte til en 1813+ (med plads til 8). Kan jeg uden videre tage de 4 diske og sætte i 1813+'eren? Jeg kører pt. de 4 diske i "Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)".
|
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Det er vist ret detaljeret beskrevet hvordan man migrerer fra én model til en anden på Synologys hjemmeside. Jeg har før fundet en præcis beskrivelse af hvad man skal gøre.
|
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Ja du kan, det hedder "Migrate" og jeg har selv udført handlingen fra en 1511+ til en 2411+. Diskene skal sættes i den nye diskstaion i samme rækkefælge og derefter vælges migrate i synology assistenten. /Ehlz
|
|
![]() |
|
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
Fedt! Tak for hjælpen.
Og når man bare sådan uden videre kan flytte over til en størrer model, er man da temlig fremtidssikret :) |
|
![]() |
|
Enig, men det skal jo også helst være tilfældet :-) /Ehlz
|
|
![]() |
|
roflerne ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-August-2011 Status: Offline Point: 73 |
Ville vente lidt med at købe en Synology, de har sagt der skulle komme nye modeller til Cebit (10-14 Marts), så kan være prisen på de nuværende falder med introduktionen af de nye modeller.
Jeg håber selv på at der kommer en opgradering af 1513+.
|
|
Mvh Martin
------------------------------- Samsung PS50C7705 |
|
![]() |
|
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
Tak for tippet. Jeg ser tiden an... |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
![]() |
|
Det står beskrevet her. |
|
Keld R. Hansen
|
![]() |
|
Hbar ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 213 |
Jeg har en DS1812+ (identisk processor). Jeg ville personligt vente på DS1814+ (de præsentere den sikkert på Cebit i næste uge). Jeg ville være overrasket hvis den ikke er baseret på en Bay Trail CPU som er markant hurtigere og kraftigere end den intel Atom som sidder i den nuværende. Men nok om det.
Jeg har 6x3 TB i min NAS og jeg overvejer at gå efter Raid 6. Grunden til dette er at hver gang jeg udvider med en disk tager det længere og længere tid pga. mere og mere data skal køres igennem for at udregne paritions bits. Sidst jeg udvide med 1x3 TB tog det godt 48 timer, det fungere max og deres software er klippestabilt. Grunden til at jeg vil skifte til Raid 6 skyldes at når du rebuilder et raid som en udvidelse med en ny disk egentlig er, så er chancen for at en anden disk går i stykker eller fejler relativ stor, især når dine diske er blevet et par år gamle. Her vil Raid 6 give lidt mere sikker, men koster så også lidt på pladsen. Men DS1813+ kan jo udvides med 2 x DX510 så du reelt kan få et Raid på 8 + 5 + 5 disk (18 diske ialt) og så betyder 2 diske som sikkerhed ikke så meget... Men som med ALT andet her i livet, så tag backup af de filer du ikke kan erstatte eller leve uden, selv raid er ikke en bullet proof løsning. :)
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4950 |
RAID 6 er jo en ret intensiv XOR operation, så medmindre at hardwaren er bygget til det, så vil man miste ret meget i performance. En raidcontroller har normalt den slags implementeret, men jeg tvivler på at hverken Synology eller QNAP har det.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |