|
Chromecast og 50Hz |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
acidman ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 433 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Juni-2014 kl. 14:49 |
Hejsa.
Jeg benytter stort set daglig Googles Chromecast til streaming og er fuldt ud tilfreds. Dog undrer det mig at man ikke umiddelbart kan vælge 50 HZ - min Chromecast er købt i DK, så det er altså ikke fordi det er en US version. Ved 60Hz synes jeg ikke billedet er helt flydende - det hakker en smule. Jeg kan se på nettet at der er andre 50-HZ lande der har samme problem. Kan det virkelig passe at den ikke kan indstilles til 50Hz?
|
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, den er 60 Hz only lige nu.
Den håndterer heller ikke 24Hz korrekt.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
acidman ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 433 |
Ok, det er også det jeg formodede - gad vide om det bliver understøttet på et tidspunkt - når man tænker på at Chromecast nu officielt er lanceret i 50-HZ-lande, så er det egentlig lidt dårligt. Tak for svar :-)
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
Det er vel underordnet om den er lanceret i "50hz lande" da alle moderne skærme i disse lande også understøtter 60hz og det kildemateriale den understøtter hverken er broadcast tv eller dvd og derfor ikke 25/50fps
De streaming services den understøtter, netflix, youtube m.m. sender ikke 50hz tilpasset kildemateriale bare fordi du bor i et "50hz land", men kildemateriale der typisk er 24 eller 30fps (dog kan youtube også være 25fps afhængig af uploader) Samtidig er udfordringen også at sålænge dine kilder er i blandede frame rates, så kan du aldrig vælge et output signal der passer til det hele - hvis den understøttede 50hz og du valgte det som output istedetfor 60hz ville den også hakke hvergang den skulle afspille en kilde der ikke var 25/50fps hvilket ville være oftere end den gør idag. Selvom den understøttede et valg af 50hz eller 24p som output signal, så har den stadig ikke nogen funktion der automatisk kan skifte mellem output signaler i forhold til hvad kilden måtte være (det er der stort set ingen devices der har bortset fra nogle få "play all" medieafspillere). Så det er et valg mellem pest eller kolera :) og i forhold til tilgængeligt kildemateriale er 60hz output signal bedst fordi pull down til 60hz fungerer bedre end til 50hz for det meste af det tilgængelige kildemateriale. Din smartphone eks. filmer heller ikke video i 25fps, men i 24 eller 30fps eller sågar i variabel framerate. Moderne videokameraer du køber her i 50hz lande, filmer heller ikke i 25fps men også i 24 eller 30fps typisk i avchd standard. 50hz lande er en reminens af det gamle PAL signal der blev brugt på de gamle billedrørs skærme, og til broadcast tv og dvd - men det er efter fremkomsten af moderne fladskærme, bluray formater, global online streaming osv. ikke særlig relevant længere medmindre vi lige taler tv signaler eller dvd. Redigeret af spawn - 11-Juni-2014 kl. 16:30 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
SÅ fik jeg mig da lige en undervisning der vil noget - tusind tak for det udførlige svar. Jamen så skal jeg vidst bare være glad for "mine" 60 Hz :-)
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
var så lidt acidman :)
Det optimale ville være hvis den understøttede både 24p og 50/60hz og samtidig havde denne auto skift funktion der kunne tilkobles, så den selv skiftede output baseret på kildematerialets format. Manglende 50hz support kan måske også blive et stigende problem hvis flere danske VOD services adopterer Chromecast support og måske sender video i 25fps - så din betragtning er bestemt relevant nok ved nærmere eftertanke. Eks. er der snak om at den nye DR TV vil få Chromecast support, de sender formentlig i 25fps. - der er også Viaplay som har fået Chromecast support, jeg ved ikke hvad de sender i, men det ved Rasmus måske ?. Redigeret af spawn - 11-Juni-2014 kl. 17:10 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Ja en autoskift funktion kan jeg godt se ville være det optimale. Jeg har også selv Viaplay og synes det kører præcis så godt som eksempelvis dansk Netflix - også Viasat programmer som Luksusfælden. Tak for god support :-)
|
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
Chromecast har dog også Viaplay og der er flere danske tjenester på vej med indhold fra de danske tv-kanaler. EDIT: Det fik du så også skrevet i det senere indlæg.
![]() Redigeret af Rasmus Larsen - 12-Juni-2014 kl. 16:23 |
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
aalb1970 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2014 Sted: None Status: Offline Point: 64 |
Det er et klart problem, at Chromecast ikke understøtter 50 Hz. Det gør den reelt ubrugelig til f.eks. Viaplay der udsender al live sport og 99% af øvrigt indhold i 50 Hz PAL.
En autoswitch funktion der automatisk indstiller opdateringsfrekvensen til enten 24, 50 eller 60 Hz afhængig af indhold vil være det optimale. Det findes allerede på bl.a. Samsungs Smart TV apps på deres nyere TV og Bluray afspillere.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
En autoswitch funktion er en absolut nødvendighed på alle former form film/TV/media afspillere, fordi der ikke findes EEN standard. Og det kommer der næppe nogensinde.
Udlader man dette, så er det noget bras man har lavet - Punktum! Det er rystende at Cromecast ikke har det. Og mindst lige så rystende, jo flere fremtidige produkter der kommer uden, i fremtiden. Vi burde ikke finde os i det, for problemet har været kendt i nærmest årtier efterhånden. Og det er ekstremt forstyrrende for den oplevelse man skulle forvente ud af produktet, også selvom en Chromecast kun koster godt 280,- danske kroner. (Hvor meget/lidt er principielt i orden at betale for et elendigt produkt?).
Nogen mener måske jeg lyder mavesur. Jeg er bare træt af latterlige og tåbelige kompromisser hver eneste gang man køber et produkt i film/video/media verden, der reelt set bunder i, at producenterne bag ikke gider lave det ordentligt. Jeg har været igennem tons vis af udstyr igennem tiden, og ikke eet eneste produkt er gledet igennem uden at man på vitale områder ser sig nødt til at finde alternative løsning eller leve med kompromis. Og det er jo ikke fordi det ligefrem er raketvidenskab. Ergo må det være useriøs og sløset holdning fra producenten, evt. argumenteret med, at forbrugerne ikke vil betale for et "korrekt" produkt. Det sidste vil jeg dog sætte stor tvivl ved, for vi betaler allerede høje priser for elendige produkter. Enhver seriøst skribent/anmelder af et produkt som Chromecast bør promte sende spørgsmålet til producenten omkring en forklaringen på manglen. Ikke fordi jeg forventer der kommer nogen fornuftig forklaring. Udelukkende for at få sat fokus på dette, efter min mening totalt latterlige og unødvendige problem. |
|
![]() |
|
FG97 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 31-Januar-2012 Status: Offline Point: 2 |
Virker til at Google kigger på det nu.
Gå evt ind på denne og giv den en markering så de bliver opmærksomme på hvor mange problemet rammer. https://code.google.com/p/google-cast-sdk/issues/detail?id=374 |
|
![]() |
|
aalb1970 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2014 Sted: None Status: Offline Point: 64 |
Facit er desværre, at Google ikke har tænk sig at gøre noget ved problemet:
Citat: "We appreciate everybody's input on this issue. Our engineers have spent some time investigating the issue and have worked with our hardware partners to consider various solutions. Our conclusion is that the TV is in the best position to handle HDMI refresh rates. Chromecast cannot attempt to handle changes in HDMI refresh rates since it is very hard to accurately identify the incoming frame rate. Also, every time there is a HDMI mode change, it usually leads to flashing or loss of picture for a few seconds. Blu-ray players can handle this issue because discs have extra metadata that would allow players to output at the most suitable rate. This is very hard to pull off with streaming content." Jeg skal ikke kloge mig på, hvordan Chromecast fungerer sammen med VOD, og det er er da meget muligt, at det ikke kan lade sig gøre at indstille den rigtige opdateringshastighed grundet manglende metadata hos VOD tjenesterne. Men hvorfor så ikke bare give brugeren muligheden for selv at indstille opdateringshastigheden som på Apple TV, WatzmeNow Smartstick (Android) eller på billige kinesiske Android sticks? Sandheden er nok snarere, at Google bare ikke gider ofre flere ressourcer på Chromecast, men i stedet satser på deres nye smart TV platform.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |