recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audyssey xt sætter subwoofer db lavere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audyssey xt sætter subwoofer db lavere

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Audyssey xt sætter subwoofer db lavere
    Sendt: 01-November-2014 kl. 20:43
Jeg skal have en subwoofer mere til mine stue og er i tvivl om jeg skal købe asw610 mere eller om jeg skal gå nye veje..

Imellemtiden har jeg rodet rundt med min sub og dens indstillinger.. Min denon receiver har en test tone der smider ca 80 db ud.
Men på subben nærmer den sig kun 60 db. Det skal siges min sub står ca kl 10. Og her har audyssey sat min sub til -3.5 på receiveren..
Mit spørgsmål er så om det er grænsen jeg har nået på min subwoofer, eller skal jeg "bare" skrue op så den ramme samme db, som de 5 andre kanaler?
Skal sub i det hele taget have samme db som øvrige kanaler?
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 21:17
Nu er det vel ikke sådan at du kontrolmåler niveau med en app på en telefon ?
Fx. iphone opfatter stort set ikke lyd under 200 Hz og det kan jeg heller ikke forestille mig andre telefoner gør.
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 21:21
Jeg har et eller andet multiapparat. Så dens præcision skal jeg ikke kunne redegøre for:-).. Jeg bemærkede det blot:-). Hmm kunne være man skulle hoppe på et af de radioshack målere så
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 21:42
Jeg bruger radioshack og det vil ikke ændre dine målingers præcision.

har endnu ikke kunne måle mine subs SPL præcist, ikke engang med den mange tusinde kroners dyre digitalmåler jeg lånte på mit job.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 22:07
Findes der nogle tommelfinger regler? Eller er det bare at skrue op og ned indtil man syntes det er bedst?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 22:41
Hvorfor har du din sub på kl. 10? Hvorfor ikke sætte den på kl. 12, og lade receiveren justere niveauet?

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 22:56
Fordi når jeg kører en kalibrering med den på kl 12, justerer den volume på -10db... Den går ikke længere ned.. Det samme når den står på kl 11 faktisk. Så det var mere for at være sikker på at receiveren i det hele taget laver nok output. Men i bagklog skabens øjne så kalibrerer min denon ikke sub udgangen alligevel:-). Måske jeg prøver med kl 12. Og justerer der efter.. Kan bare ikke helt afgøre hvornår det er formeret og fik lidt. Vil gerne have den sat lige mm fra at den knækker over og bliver for meget. Så tal/facts ville være kanon for at tilfredsstille den lille autist der gemmer sig i mig:-)
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 23:38
er det en C vægtet måling du laver ?
Hvis du laver en A vægtet som ved normal støj måling gå det galt.

Hvis du spiller et sweep (fx 20 - 200 HZ) lyder det så rigtigt - eller lyder det som om der mangler niveau fra subben ?

Som du skriver det, lyder det som om du kun synes det måler mærkeligt (hvilket kan være målefejl) - hvis din sub virkeligt spiller 20 dB for lavt bør du ikke være i tvivl - så opleves det som om den mangler.
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 08:47
den sætter volume til minus fordi kl.10 er for højt, så vil systemet
korrigere ved at skrue ned, sætter du f.eks. volume til kl. 9 får du
sikkert plus, fordi den er sat for lavt.   -3.5 er ok, hvis du vil
skrue op for vol. eller ned skal du gøre det på receiver.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Oktober-2014
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

er det en C vægtet måling du laver ?
Hvis du laver en A vægtet som ved normal støj måling gå det galt.

Hvis du spiller et sweep (fx 20 - 200 HZ) lyder det så rigtigt - eller lyder det som om der mangler niveau fra subben ?

Som du skriver det, lyder det som om du kun synes det måler mærkeligt (hvilket kan være målefejl) - hvis din sub virkeligt spiller 20 dB for lavt bør du ikke være i tvivl - så opleves det som om den mangler.

Hvorfor i det hele taget bruge vægtning. C-vægt har mig bekendt -6db gain ved 20Hz, så hvis alle frekvenser fra 20Hz og op måler det samme, så vil det reelle lydtryk ved 20Hz være 6db højere end en flad respons. Med A eller B-vægt går det endnu mere galt, men var det ikke bedre at udelade vægtingen?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 09:28
Jeg er ikke med på hvad der menes med vægtning? Eq på asw610? For så et det kun mig bekendt A, hvor den spiller ned til 20hz. Mener at have læst andet sted at den skal kalibreres i A..

Karula - det var også derfor jeg skruede tilbage til på sub'en.. Lader den nok bare være der og så skruer lidt på receiveren forbat teste lidt:-)
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 10:06
A/B/C vægtning er en eventuel kompenserings kurve i dit måleapparat og har intet med afspille udstyret at gøre.

Det vigtigste spørgsmål er faktisk - HVORDAN LYDER DET ?

Lyder det som om du mangler 20 dB i bassen ? - siger den ingenting ?

Sæt musik på, prøv at skrue 20 dB op og ned på volumenknappen og lyt til forskellen på hele musikkens niveau - Er det SÅ meget niveau du mangler i subben ?

Jeg fisker stadig efter om det er målefejl, jeg har selv haft audyssey xt og kører nu med xt32 og pro kit til kalibrering, det plejer ikke at skyde så meget ved siden af (du kan selvfølgelig altid finde nogle de elsker at hade det, men det er jo ligemeget hvilet system du bruger, de har alle fordele og ulemper)

Alternativt bor jeg ikke uoverskueligt langt fra Høng og kører da lige forbi hver uge, så hvis det har interesse kan vi da prøve at kikke på det sammen.
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu